Sony patří mezi globální koncerny, které se v minulých letech kvůli turbulencím světové ekonomiky v kombinaci s překotným rozvojem nových technologií propadly do červených čísel. Nyní už je však zase v plusu, ačkoli výhled není možná takový, jaký by si firma a akcionáři představovali. V České republice se ale společnosti daří růst rychleji než trhu s elektronikou.
„Jestliže celý sektor roste o čtyři procenta, my jsme ještě něco nad tím, rosteme přibližně o pět až šest procent,“ říká šéf Sony pro Česko, Slovensko a Maďarsko Taiju Ishikawa.
E15: Jaká je situace na českém trhu s elektronikou?
Trh ovlivňuje celková kondice ekonomiky, která není příliš dobrá. Obecně platí, že spotřebitelé jsou při nákupech velmi zdrženliví. V případě elektroniky však letos v České republice vidíme růst prodejů o tři až čtyři procenta. I kdyby výsledné prodeje na konci roku byly stejné jako loni, byl by to vzhledem k hospodářské situaci slušný výsledek.
E15: Co prodeje elektroniky táhne?
Myslím, že za to může hodně atraktivních produktů, které přišly letos na trh, například v oblasti chytrých telefonů, televizí nebo notebooků. Zdá se, že spotřebitelé v Česku sice jsou velmi opatrní a kupují často nejlevnější produkty, ale někdy si také vyhlédnou skutečně dobrý produkt a našetří si na něj.
E15: Zvyšuje prodeje na českém trhu také Sony?
Ve srovnání s předchozím rokem se nám skutečně daří výrazně lépe. Jestliže celý sektor roste o čtyři procenta, my jsme ještě něco nad tím, rosteme o pět až šest procent. Konečný výsledek však může být díky Vánocům ještě lepší.
E15: Bude tento trend pokračovat také příští rok?
Doufáme, že růst bude pokračovat. Nebudou to však nijak závratná čísla. Avšak v této obtížné situaci bude i růst o pět procent dobrý výsledek. Ve srovnání s jinými zeměmi není pozice Sony v Česku tak silná, takže tu vidíme velký potenciál pro růst.
E15: Jste v České republice ziskoví?
Ano, jsme, ale konkrétní čísla sdělovat nemůžeme.
E15: Na globální úrovni ovšem měla Sony v minulých letech se ziskem potíže, což vedlo k restrukturalizaci firmy. Dotklo se to nějak vašeho tuzemského byznysu?
Určité změny typu optimalizace námi pronajímaných kancelářských ploch jsme museli podniknout i v Praze. Restrukturalizace je však už u konce a globálně už je Sony opět v černých číslech, a to i díky novým produktům, které jsme letos uvedli na trh.
E15: Chystáte v Česku nové investice například do marketingu?
Zvýšení marketingových investic určitě připravujeme, je to jen otázka načasování. Chceme využít například toho, že v Evropě jsme teď deset let s notebooky Vaio, což je náš strategický produkt.
E15: Kolik peněz na reklamu máte přichystáno?
Jistě chápete, že přesné částky nemůžu říci. Když to však srovnáme se situací těsně po krizi, tak se náš rozpočet na marketing téměř ztrojnásobil. Takže je to docela velký skok.
E15: Změnila marketing krize?
Před rokem 2009 jsme měli peníze na marketing mnoha a mnoha produktů. Zatímco teď jsme výrazně selektivnější, více přemýšlíme, jaký produkt a přes jaká média budeme propagovat.
E15: Od jakých produktů si před Vánocemi slibujete největší růst? Na které zboží budete v marketingové kampani klást důraz?
Byznys Sony stojí na třech pilířích – digitálním zobrazování, herním průmyslu a mobilních zařízeních. A na ně se před Vánoci zaměříme. Například mezi mobilními zařízeními máme produkty nové řady Vaio, v mobilních telefonech bude naší vlajkovou lodí Xperia Z1. V oblasti digitálního zobrazování bude naším hlavním produktem nový kompaktní fotoaparát. A pro hráče samozřejmě plánujeme vydání herní konzole PlayStation 4. Ta je velmi očekávána trhy po celém světě. A nesmím zapomenout na největší oblast našeho byznysu – televizní průmysl. V něm jsme nedávno představili televizi Bravia X9, jejíž klíčovou charakteristikou je 4K rozlišení.
Může se zdát, že 3D je ztracenou technologií. Já bych byl v hodnocení mírnější. 3D má i silné aspekty. Ve spojení 4K a 3D se například pro hráče otvírají nové možnosti
E15: Nemáte obavu, že by nová technologie pro rozlišení obrazu 4K mohla dopadnout jako televizní 3D obraz? Že po počátečním ohromení bude následovat vlažné přijetí? O 3D televizích se v některých kruzích dokonce hovoří jako o „mrtvé“ technologii či slepém rameni vývoje.
Obecně se může zdát, že 3D je ztracenou technologií. Já bych byl však v tomto hodnocení mírnější. Byl to možná malý technologický krok kupředu, ale byl to krok. Takzvaný „wow efekt“ u 4K spočívá podle mě v něčem jiném. Televize 3D totiž u některých uživatelů mohla vyvolávat závratě a mohla být hůře přijímána. Navíc při použití této technologie klesala kvalita obrazu, takže vjemový zážitek například z filmu nemusel být tak silný. Nicméně 3D má i silné aspekty, například v herním průmyslu je velmi oblíbené. Pro 4K však hovoří to, že každý ze zákazníků je schopen ocenit kvalitu obrazu v extrémním rozlišení. Z hlediska technologie je tak 4K spíše skokem než krokem. Navíc ve spojení 4K a 3D se například pro hráče otvírají nové možnosti simultánního hraní ve 3D na jedné televizi, aniž by ztratili kvalitu obrazu.
E15: Ceny 4K televizorů jsou však zatím stále relativně vysoké. Kdy si je začnou kupovat běžné domácnosti?
To je komplikovaná otázka. Samozřejmě máme několik odhadů cenového vývoje, ale ty bych si s dovolením zatím nechal pro sebe. Nicméně zkusím vám nastínit jistou rovnici: 4K znamená, že obraz má čtyřnásobné rozlišení než dosud, což se v podstatě rovná čtyřem kvalitním Full HD televizorům. A tomu nyní samozřejmě odpovídá i cena.
E15: Jak daleko jste s rozvojem své sítě určené k přehrávání filmů, hudby a hraní her?
V případě Sony Entertainment Network jsme zatím bohužel teprve ve fázi spouštění a postupného zavádění. Zatím je k dispozici jen v některých zemích.
E15: Kdy budete tuto službu poskytovat v Česku?
Doufám, že brzy. Zatím však o tom rozhodnuto není. Některé služby si však už může i český zákazník vyzkoušet nebo si alespoň na webu prohlédnout, co jej čeká. Chtěl bych však upozornit na blížící se fotbalové mistrovství světa v Brazílii. Bude to první šampionát, který bude snímán a přenášen pomocí 4K technologie. Dříve než internetový streaming ve 4K tedy zažijeme 4K vysílání.
E15: V případě tabletů a chytrých telefonů generuje odvětví desítky modelů, typů a variací. Například v oblasti kvality fotoaparátů se neustále zvyšuje počet megapixelů, kterými přístroj disponuje. Co se však nezlepšuje, je životnost baterií. Nechystáte nějaké technologické novinky, které by zákazníky vysvobodily od dennodenního nabíjení?
V tom s vámi souhlasím. Zařízení spotřebovávají stále více a více energie, proto jsme u našich nových řad Xperií zavedli speciální software, který uživateli umožní lepší nakládání s baterií, aby vydržela co nejdéle. Výdrž baterie je však komplikovanější. Přístroje jsou stále tenčí a tenčí, místa pro baterii jednoduše ubývá. Proto jsme vytvořili externí dobíjecí moduly, které mohou prodloužit životnost zařízení, a to nejen mobilního telefonu, ale například fotoaparátu nebo tabletu.
E15: Co říkáte na souboj mezi notebooky a tablety? Myslíte, že stávající rychlý trend nárůstu počtu užívaných tabletů bude pokračovat i v budoucnu? Vytlačí tablety notebooky? Na které z těchto zařízení byste osobně vsadil?
Přímou sázku jen na jedno zařízení bych nikdy neudělal. Vsadil bych na oboje. Jako každé jiné zařízení, notebooky i tablety mají v určitých oblastech svoji sílu a kouzlo. Naštěstí tyto oblasti nejsou stejné. Notebooky disponují mocnou výpočetní silou, ale jsou větší a těžší. Tablety jsou zase malé a snadno přenosné, ale chybí jim síla. Nebo v případě mobilních telefonů někdo předvídá, že nahradí konvenční fotoaparáty. Já si ale myslím, že tu budou stále obě formy těchto přístrojů. Záleží spíše na různorodosti požadavků spotřebitelů. Proto se snažíme pokrýt veškerou možnou škálu produktů pro různé potřeby zákazníků.
E15: Neplánujete například představit dva stejné telefony, jen s odlišnými operačními systémy? Například Z1 s Androidem a stejnou Z1, ale s Windows 8? Přece jen existují zákazníci, kteří oceňují kvalitní design, ale nejsou spokojení s tím nebo oním operačním systémem telefonu.
Kdyby šlo jen o tyto dva systémy, bylo by to snadné. Na trhu je však ještě třeba iOS nebo nový Firefox. I kdybychom něco takového měli v plánu, bohužel nejsem v pozici, kdy bych mohl tento plán odhalit. Pokud tu ale bude dostatečně velká poptávka, je možné všechno.
Taiju Ishikawa (38)
Vystudoval v Japonsku a USA. V Sony pracuje od roku 1999. Od té doby působil ve firmě ve vrcholových manažerských pozicích v Thajsku, zemích Perského zálivu a Rumunsku. Od roku 2011 řídí z Prahy aktivity koncernu v Česku, na Slovensku a v Maďarsku.
Čtěte také:
První ve střední Evropě: Sony v Česku spustila vlastní e-shop