Menu Zavřít

Tajemné karty

18. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Některé investory láká jen část byznysu nebankovní společnosti

Na trh finančních služeb určených soukromým zákazníkům vstoupila CCS Česká společnost pro platební karty, orientovaná do té doby převážně na firemní klientelu, loni v březnu. Koupila totiž podnik Český Triangl specializující se na katalogový splátkový prodej. Rok poté uvedla na trh společně s Interbankou svůj nový spotřebitelský produkt – kreditní kartu CCS Kredo systému MasterCard Electronic. Firma úspěšně pronikající do finančního retailu však zároveň překvapila zprávou, že je na prodej (EURO 13/2002).

Dalo se to předpokládat.

Zdánlivě nečekaný krok je ve skutečnosti logický. „Záměr prodat CCS se dal vytušit už před třemi lety, když zakladatelé prodali část podniku bance Flemings,“ míní odborník zabývající se platebními kartami Pavel Juřík ze společnosti Bull. V dubnu roku 1999 totiž fond Czech and Slovak Investment Corporation, spravovaný JP Morgan Fleming Asset Management, získal za nezveřejněnou cenu v CCS osmatřicetiprocentní podíl. S přispěním financí nového spoluvlastníka se firma rozhodla přestat plýtvat silami a soustředila se výhradně na karetní byznys (EURO 18/1999). Prvotním záměrem transakce bylo podle Juříka vylepšení portfolia nabízených služeb. Jinak totiž hrozilo, že konkurenční služby bankovního sektoru společnost CCS z trhu postupně vytěsní. „Nový management, jenž přišel do firmy s investicí „Flemingů“, posunul karetní společnost hodně dopředu,“ míní Juřík. Nicméně aby byla firma úspěšná i nadále, jsou zapotřebí další investice.
Totéž říká i výkonný ředitel CCS Milan Hladík. Ten vzhledem k začínající fázi hledání nového investora nejdříve odmítal jakoukoliv komunikaci, ale nakonec se uvolil a týdeníku EURO prostřednictvím e-mailu na otázky odpověděl. Potvrdil, že právě odstartovaný prodej byl plánován již před třemi lety. „Součástí akcionářských dohod byla mimo jiné i obchodní strategie společnosti a načasování společného prodeje všech akcionářských podílů v závislosti na realizaci této strategie,“ uvedl Hladík.

Benzin viníkem.

Obchodní obrat CCS za minulý rok dosáhl 16,9 miliardy korun, což je skoro o sedm procent méně než předloňských 18,07 miliardy. Propad tržeb firma zdůvodňuje poklesem cen pohonných hmot, neboť objemově prý prodala stejné množství jako v roce 2000. Nákupy na splátky pod značkou CCS Triangl přinesly firmě dalších 450,3 milionu korun. Hrubý zisk za minulý rok by tak měl o devatenáct milionů korun překonat předloňských 307 milionů. K opakovanému dotazu, jaké ukazatele firma plánuje pro letošek, se Hladík nevyjádřil.
Ke konci roku 2001 se také rozšířila síť přijímající karty CCS, a to o dvanáct procent: 290 tisíci aktivními kartami společnosti je dnes možné platit na 4637 místech.

MM25_AI

Mlčící manažeři.

„Právě akceptační síť je hodnotným aktivem, které by mohlo motivovat bankovní domy k úvahám o koupi společnosti,“ domnívá se Pavel Juřík. Seznam zájemců o CCS je každopádně přísně utajovaným dokumentem. Zájem zatím veřejně připustily pouze peněžní domy GE Capital Bank a HVB Bank Czech Republic. CCS ale není atraktivní jen pro banky. Týdeník EURO má potvrzené zprávy, že mezi potenciálními kupci je finanční skupina PPF, česká pobočka amerického finančního gigantu Household vystupujícího v tuzemsku pod názvem Beneficial Finance (EURO 7/2002) a nabídku studuje také BNP Paribas, do jejíhož uskupení patří český Cetelem. Manažerům brání v poskytování podrobnějších informací dohoda o mlčenlivosti, již museli uzavřít s firmou Credit Suisse First Boston (CSFB). Ta je poradcem najatým vlastníky a jejím úkolem je organizování prodeje společnosti.
Stanoveny nebyly ani jakékoliv termíny pro uskutečnění transakce. „Není žádné pevné datum, dokdy by se měli zájemci vyjádřit,“ potvrdil týdeníku EURO viceprezident CSFB Vladimír Šolc. Stejně tak poradenská firma ještě nevydala oficiální informační memorandum - očekává se nejdříve koncem dubna po sestavení účetní závěrky. Případní investoři zatím dostali pouze předběžné informace.
O ceně jako o celém prodeji existuje více spekulací než reálných vyjádření. Jak Hladík za vlastníky CCS, tak Šolc z CSFB odmítli dosavadní odhady hodnoty společnosti komentovat. Přitom názory na výši této částky jsou velice rozporuplné. Deník MF Dnes koncem března uveřejnil, že bankéři odhadují cenu stoprocentního podílu v CCS na zhruba stovku milionů dolarů (3,5 miliardy korun). Dobře informovaný finančník však týdeníku EURO řekl, že i „miliarda korun je cena přemrštěná v řádu“.

Každý chce kousek.

Od nových vlastníků České společnosti pro platební karty se dá čekat mnohé a vyloučit nelze ani jejich zájem jenom o jednotlivé segmenty byznysu firmy. Šéf CCS Milan Hladík sice uvedl, že „nejvyšší hodnotu představuje společnost jako celek“, ale otázku, zda se počítá i s variantou „rozprodání“ jednotlivých částí firmy, přešel mlčením. Zájem jenom o část byznysu je přitom logickou úvahou. „Jsou tam věci, které nás zajímají, a naopak některé zajímavé nejsou,“ řekl ředitel firmy Beneficial Finance František Hlaváč. Podobný postoj zaujal také ředitel pro řízení strategických projektů PPF Ladislav Chvátal. Ten potvrdil, že skupina se zajímá především o splátkovou dceru Český Triangl, která by byla vhodnou sestrou jejich Home Creditu. Podle Chvátala tak PPF zřejmě nepůjde do tendru na CCS přímo, ale společně s partnerem, který bude mít zájem o zbývající byznys. Pro HVB Bank by zase mohla být společnost CCS cestičkou k rozšíření kartového obchodu.

  • Našli jste v článku chybu?