WOLFSBURG (han) - Nožem by se dala krájet nervozita na výroční konferenci koncernu Volkswagen, která se uskutečnila minulé úterý. Největší evropská automobilová skupina sice loni zvýšila obrat i zisk, ale prodeje jejích aut začaly klesat a jen málokterý z jejích trhů slibuje zlepšení. A kromě toho – sedmnáctého dubna vystřídá současného šéfa koncernu Ferdinanda Piëcha Mnichovan Bernd Pischetsrieder. Pro řadu manažerů Volkswagenu i jeho dcer to může znamenat nepříjemné personální změny. Všichni si ještě pamatují čistky z roku 1993, kdy se kormidla ujal Piëch.
Jak si zatím stojí současné představenstvo koncernu? Z jeho devíti členů měli minulé úterý jasno jen tři. Pischetsrieder prodloužil o rok smlouvu Bruno Adeltovi, který má na starosti finance skupiny, stejně jako Jensi Neumannovi, zodpovědnému za koncernovou strategii. „Setrvání těchto lidí ve vedení naznačuje, že určitá kontinuita dosavadní strategie zůstane zachována,“ míní mluvčí Škody Auto Milan Smutný. Třetí osobou s jistou budoucností je sám Ferdinand Piëch, který snad jako jediný na konferenci zářil spokojeností a hýřil bonmoty. Neodchází totiž po jedenácti letech úspěchů daleko – zasedne v dozorčí radě podniku. Očekává se, že ta ho zvolí svým předsedou, a tak bude moci zase tahat za nitky mocného průmyslového kolosu. Co ale bude znamenat příchod Pischetsriedera pro vedení mladoboleslavské Škody? „Na to nemám odpověď, jisté je to, že předseda představenstva Vratislav Kulhánek má smlouvu do dubna příštího roku,“ říká Smutný.
Příchod Pischetsriedera nemusí znamenat zemětřesení jen pro manažery, ale pro celý koncern. Když nastupoval v roce 1993 Piëch, rázně ukončil expanzivní politiku svého předchůdce Hahna a soustředil se na kvalitu produktu a jeho prodej. Manažer z Bavorska přitom o svých plánech nehovořil. „Poptávka na klíčových trzích v západní Evropě a USA od loňska klesá, vyhlídky pro letošek nejsou lepší,“ řekl Pischetsrieder, který se úzkostlivě vyhýbal jakékoli přímé odpovědi týkající se budoucnosti značek. Experti očekávají, že bude tlačit na snížení nákladů a zvyšování produktivity práce. Ta loni přinesla Volkswagenu přes klesající prodeje aut úspěch - koncern zvýšil meziročně obrat o 6,5 procenta na 88,54 miliardy eur, také zisk po zdanění vzrostl ona 2,93 miliardy eur, což je o 300 milionů více než předloni.