I když je tu nová průmyslová zóna, dlouhou hornickou historii místo nezapře.
Zchátralé budovy bývalé kantýny, omšelého parkoviště a autobusového nádraží upomínají na dobu, kdy ze zdejšího Dolu František vyjížděly stovky tisíc tun kvalitního uhlí pohánějícího regionální těžký průmysl.
Na samém okraji lokality v Horní Suché na Karvinsku, odkud poslední havíři vyfárali před 21 lety, stojí nová mohutná prosklená hala s logem MES. V jejích oknech, kterými jsou vidět prázdné prostory, se odrážejí tmavé podzimní mraky.
Přestože jsou to jen dva týdny, co se tu sjely desítky lidí, aby si připily na slavnostní rozjezd továrny a její zázračné bateriové články He3da, areál o víkendu působí jako po vymření. „Dobrý den,“ pozdraví návštěvu dva kluci, kteří si kopou s míčem poblíž skipové věže. U samotné budovy MES jsou jen ležící reklamní tabule strhané silným větrem. Všude je zamčeno. „Pokud máte zájem pracovat pro naši společnost, informujte se primárně na webových stránkách,“ stojí na papíru přilepeném na hlavním vchodu. Futra zdobí i předvolební nálepka Radomíra Pruse, který kandidoval do Senátu.
Právě tento muž, jenž na své předvolební heslo „energie pro náš region“ ulovil 1170 hlasů a skončil na osmém místě, stojí za celým MES a jeho produktem He3da. Týdeník Euro jej žádal o vyjádření, jeho mluvčí Jiří Chvojka ale nakonec oznámil, že na zaslané dotazy Prus neodpoví. Prý i kvůli tomu, že některá média o „unikátní české baterii“ informují nevhodně.
vystrčil: Mé poznatky byly skromné
Právě tajemnost a možná až přehnaná ostražitost slezského podnikatele střežícího vše kolem projektu He3da je tím hlavním, proč celé věci chybí věrohodnost. Situace vygradovala letos 17. září, kdy se měla v Horní Suché slavnostně zahájit výroba. Kromě novinářů dorazila řada hostů. Ti všichni čekali, že Prus jako hlavní investor konečně odkryje a představí vše důležité. Ale nestalo se. Mítink se odehrával na prostranství před halou, jejíž stavba zatím prý spolkla 1,7 miliardy korun. Komu se podařilo nahlédnout dovnitř, dostal se stejně jen do reprezentačních prostor.
Jedním z těch, kdo se zahradní slavnosti zúčastnil, byl i Miloš Vystrčil (ODS), šéf Senátu. „Když v roce 2017 ocenil tehdejší předseda Senátu Milan Štěch stříbrnou medailí Jana Procházku, českého vynálezce pokročilého typu lithiové baterie, možnost mnohonásobně efektivnějšího ukládání elektrické energie mě profesně velmi zaujala mimo jiné s ohledem na mé vzdělání v oboru matematika-fyzika,“ přibližuje Vystrčil. A doplňuje: „Proto jsem při příležitosti otevření továrny MES v září tohoto roku podnikl do Horní Suché průzkumnou cestu. Poznatky z ní byly oproti očekávání nicméně skromné – domníval jsem se, že výrobní proces vysokokapacitní baterie He3da se nachází v mnohem pokročilejší fázi.“
A Vystrčil není jediným, kdo je z dosavadního vývoje zklamaný. Z akcionářského fondu Battery Unite, kde se shromáždili podnikatelé či profesionální sportovci, aby do projektu Radomíra Pruse vložili své peníze, už několik členů vycouvalo. Navíc potíže má i samotný provoz v Horní Suché na Karvinsku. Termín jeho otevření byl několikrát odsunut. A i když Prus tvrdil, že už letos by tam měl najet třísměnný provoz, nakonec bude podnik podle oficiálních zpráv do konce roku fungovat jen ve zkušebním režimu.
„Pro zdejší region a Českou republiku je to nesporně velký krok dopředu a důležité je, že u nás zůstává přidaná hodnota. V tomto oboru začínáme držet celosvětové technologické vedení – jsme na vrcholu pyramidy!“ zůstává optimistou sám Jan Procházka, vynálezce onoho zázračného akumulátoru.
Blíže to nebudeme komentovat
Zajímavé je i to, že ačkoli se Prus často pyšní poměrně konkrétními detaily ohledně spolupráce se známými firmami, ony samy zůstávají rezervované. Jednou z nich je například Veolia. „Se společností MES na vývoji řídicího systému k bateriím He3da spolupracujeme, ale rozsah spolupráce prozatím nebudeme blíže komentovat,“ řekla týdeníku Euro Marcela Dvořáková, mluvčí Veolie.
Dále se má MES společně se závodním týmem Aleše Lopraise podílet na vývoji elektrického kamionu, který by se měl v příštích letech postavit na start slavného a náročného Dakaru. Když se týdeník Euro pokoušel minulý týden zjišťovat stav projektu u samotného Lopraise, ten odepsal, že je na Desert Safari ve Spojených arabských emirátech a že se s redakcí spojí později. Podle firmy by baterie He3da měly být na kamionu testovány už při závodu v lednu 2021. Prus tvrdí, že celou soutěž by měl závodní vůz poháněný čistě energií z baterií odjet o dvě léta později.
Bez zajímavosti není to, jak údajně převratný vynález Jana Procházky řeší Úřad průmyslového vlastnictví. Ten v souvislosti s vysokokapacitním akumulátorem He3da eviduje žádost celkem o šest patentů. Jednu z nich odmítl, jinou -podanou už v roce 2011 - stále nerozhodl. Přitom jak už před dvěma roky týdeníku Euro řekl Josef Dvornák, zástupce předsedy úřadu, patentové řízení trvá běžně tři až pět let, sedm let již představuje „nadstandardní délku“.
Nechtěli jsme tu žádnou montovnu
Ačkoli nová továrna v Horní Suché připomíná spíše fata morgánu a vyšperkované prostranství osázené dobíjecími stanicemi a barevným vodotryskem tady působí téměř nepatřičně, místní doufají, že MES promění region v důležité vývojové centrum střední Evropy. Zdejší starosta Jan Lipner zmínil během své předvolební podpory Radomíra Pruse, že od začátku chtěli „mít na Františku výrobce produktů s vysokou přidanou hodnotou, určitě ne nějaké montovny či logistická centra“.
Továrna MES toto, alespoň podle propagačních letáků, plní. I když neprozradila, kolik lidí v továrně pracuje ani cílový počet zaměstnanců. Podle svých náborových stránek aktuálně hledá elektrotechnika či projektanta e-mobility.
Každopádně už příští rok by měla dosáhnout kapacita výrobní linky na Františku jedné gigawatthodiny, jak dřív oznámil Prus. Volný trh se ale nových baterií jen tak nedočká, podle firmy jsou prioritně určené pro investory a zahraniční klienty. Jestli tak jednou budou Procházkovy baterie tím, co pro energetiku v uplynulých desetiletích znamenalo černé uhlí z Horní Suché, není ani tři roky po položení základního kamene MES jasné. Především kvůli tajemnému hávu, jenž vytváří sama firma.
He3da (High Energy 3D Accumulator) Vynález Jana Procházky bývá popisován jako revoluční nástroj pro elektromobilitu a energetiku. Vysokokapacitní lithiové články z nanomateriálů mají být nehořlavé, jednoduché, lehké, téměř kompletně recyklovatelné a měly by umět pohlcovat i dávat vysoké proudy. Výhodou má být i jejich velmi rychlé nabití. Radomír Prus (42) Rodák z Karviné podniká mnoho let, vrchol přišel před osmi lety, kdy jeho skupina Exelsior Group zaměřená na výrobu PET láhví a recyklaci plastů a provozující třeba i dvě mlékárny dosahovala obratu ve výši téměř 1,5 miliardy korun. V roce 2013 se však firma dostala do hledáčku policejních vyšetřovatelů, objevila se obvinění z úvěrových a dotačních problémů. Na Pruse byl tehdy vydán mezinárodní zatykač, protože v době zásahu byl s přítelkyní na dovolené na Seychelách, kde zůstal ještě další tři roky, než jej policisté přestali vést jako „uprchlého“. Před soudem pak část obvinění setřásl, nicméně kauza ještě kompletně uzavřena není. Jeho spolupráce s vědcem Janem Procházkou začala v roce 2013, kdy si na Seychelách rekonstruoval loď a chtěl ji vybavit solárními panely, jenže prý nenašel žádné baterie s dostatečnou kapacitou, které by zachovaly energii ze slunce. Nyní je hlavním investorem továrny MES (Magna Energy Storage), která má v Horní Suché rozjet sériovou produkci baterií He3da vymyšlených Janem Procházkou. Výrobu sponzoruje i fond investorů Battery Unite, kde jsou nyní podle informací firmy téměř tři stovky členů. Základní kámen provozu v průmyslové zóně František položili už 16. října 2017, do konce letošního roku poběží ve zkušebním režimu.
O autorovi| ondřej stratilík, stratilik@mf.cz