Téměř polovinu slovenského výrobce vagonů Tatravagónka ovládla kyperská firma Erdosa Investment. Podle slovenských médií jde o firmu českého zbrojaře Jaroslava Strnada. Jeho holding to ale potvrdit nechce, přestože zájem o vstup do slovenské vagónky dával dlouhodobě najevo.
Navzdory dříve avizovanému zájmu o ovládnutí minoritního podílu v Tatravagónce nechce skupina Czechoslovak Group miliardáře Jaroslava Strnada potvrdit spřízněnost s Erdosa Investment. „Nejedná se o společnost spřízněnou s CSG,“ stručně konstatuje mluvčí Andrej Čírtek. Majoritní akcionář Tatravagónky - Optifin Invest - nechce transakci komentovat vůbec.
Postup akvizice, která je zanesena ve slovenském obchodním rejstříku a účetní závěrce Tatravagónky, by přitom avizovanému převzetí minoritního balíku akcií odpovídal.
O akvizicích Czechoslovak Group čtěte víc:
Strnad nakupuje na Balkánu. Za zlomek ceny chce srbské strojírny
Koncem loňského roku Tatravagónka emisí nových akcií navýšila základní kapitál z 45 milionů eur na 86 milionů, tedy přibližně z 1,2 miliardy korun na 2,2 miliardy.
Zhruba v tomto období se objevily první informace o tom, že 47,5procentní podíl Tatravagónky ovládne Strnad. Později záměr vstupu do firmy potvrdila také samotná Czechoslovak Group.
Osvědčené partnerství |
---|
Beljajev, Lazar a Strnad spojili síly také ve firmě Job Air Technic. Už od roku 2014 mají společnou firmu na výrobu brzdových systémů pro kolejová vozidla Dako CZ. Od loňského roku spoluvlastní i hutnickou fabriku ZTS Metalurg se sídlem v Dubnici nad Váhom, která vyrábí komponenty pro železniční a zbrojní průmysl. |
47,5 procenta akcií má hodnotu miliardy korun, tedy hodnotu navýšeného kapitálu. Ačkoli o tom Tatravagónka neinformovala, minoritní balík získala před půlrokem kyperská Erdosa Investment. Podle slovenských médií je napojena na Strnada. Většinový balík v Tatravagónce pořád drží Optifin Invest, který spoluvlastní slovenští miliardáři Alexej Beljajev a Michal Lazar.
Tatravagónka loni utržila 200 milionů eur, tedy asi 5,2 miliardy korun. Ročně produkuje 2200 nákladních vagónů a 6500 podvozků. Firma vlastní sedm specializovaných výrobních linek a vyrábí sedm různých typů nákladních vagónů. Měsíční kapacita každé výrobní linky je 30 vagónů, přičemž společnost pokrývá 30 procent evropského trhu.
Čtěte také: