Menu Zavřít

Tak přece! Areál mošnovského Skladonu brázdí první autonomní robot, firma doufá v rychlejší odbavení objednávek a vyšší produktivitu

21. 9. 2023
Doba čtení: 3 minuty
  • Fullfilmentová firma Skladon, jež se zabývá poskytováním kompletních logistických služeb pro internetové obchodníky, zavádí ve svém distribučním centru významnou novinku – autonomní robotické vozítko
  • Nový pomocník má za úkol zrychlit proces odbavení objednávek, a tím tak navýšit firemní produktivitu
  • Společnost hodlá ve svém areálu nedaleko Ostravy vybudovat jakýsi showroom, kam se na podobné autonomní technologie budou moci chodit dívat i ostatní zájemci z odvětví logistiky

Ještě vloni na jaře platilo, že jakákoliv autonomní vozítka byste zde hledali marně. Dnes je vše ale docela jinak. Řeč je o české logistické společnosti Skladon a jejím rozlehlém distribučním centru v Mošnově u Ostravy a tak trochu i o částečné zdrženlivosti jejího vedení ve věci zapojení automatizovaných robotických pomocníků, jež jsou v podobných areálech k vidění celkem běžně.

Mělo to své opodstatnění, neboť jak redakci Euro.cz tehdy spoluzakladatel zmíněné firmy Konstantin Margaretis vysvětlil, „na rozdíl od GLS, DPD či Zásilkovny, které se zabývají výhradně sortací objednávek, je podstata fungování Skladonu docela jiná“. Úkony, které se tam provádějí, jsou podle jeho slov „naprosto odlišné“ od těch, k jakým dochází u ostatních logistických společností, a právě z toho důvodu nekladl management úspěšného startupu na ,mechanickou‘ automatizaci svých prostor až tak velký důraz. Protože ale platí, že zkusit se má vše, na inkriminovaná autonomní vozítka nakonec přeci jen došlo.

Opravdu hustej sklad. Český startup IdeaStorage uvádí na trh své unikátní skladové řešení, které místo lidí ,zaměstnává‘ roboty
Přečtěte si také:

Opravdu hustej sklad. Český startup IdeaStorage uvádí na trh své unikátní skladové řešení, které místo lidí ,zaměstnává‘ roboty

V průběhu léta navázal Skladon, který si klade za cíl zbavit e-shopy veškerých starostí s logistikou, spolupráci s českou společností Sluna a na jejím základě si jednoho takového pomocníka pořídil. Konkrétně jde o model Fetch CartConnect, jehož hlavním úkolem bude převoz zboží z takzvaných vychystávacích zón do zón balicích. Díky tomu by v konečném důsledku mělo dojít ke zrychlení celého procesu odbavení objednávek, a tedy i větší produktivitě.

Robot brázdí areál Margaretisovy firmy od srpna, zatím jen v rámci testovacího provozu. Pakliže se ale osvědčí, dost možná se tam podobných vozítek v brzké budoucnosti objeví mnohem víc. To proto, že centrum zároveň poslouží jako místo, kde budou moci i další potenciální zájemci na vlastní oči vidět, jak velký přínos pro logistiku jako takovou mohou podobné technologie ve skutečnosti mít.

„Vnímáme jako důležité ukázat, jak dynamicky se svět logistiky vyvíjí, a přispět k tomu, aby se české firmy nebály na jeho rozvoji aktivně podílet. Robotizace poskytuje v tomto směru spoustu možností, které se jednoduše nejlépe ukazují v reálném provozu a za pomoci reálných výsledků,“ nechal se slyšet ředitel logistiky Skladonu Max Kovář.

Přirozená součást vývoje

Ačkoliv se dříve management Skladonu k myšlence na zavedení autonomních robotů ve vlastní firmě stavěl spíše rezervovaně, dle Kováře se o žádné unáhlené rozhodnutí nejedná. Ba naopak, zdůraznil, že se jím spolu s kolegy zabývali delší dobu, neboť bylo hned z několika důvodů vnímáno jako přirozená součást dalšího vývoje.

PPL otevřelo v Hradci Králové své největší překladiště. V areálu s rozlohou čtyř fotbalových hřišť denně odbaví půl milionu zásilek
Přečtěte si také:

PPL otevřelo v Hradci Králové své největší překladiště. V areálu s rozlohou čtyř fotbalových hřišť denně odbaví půl milionu zásilek

„Prvotně nám (robot) dokáže pomoci s navýšením produktivity v rámci skladových operací a uvolnit tak ruce zaměstnancům, kteří mohou věnovat čas a energii jiným úkolům. Kromě toho se postará o urychlení vychystávání objednávek, což následně pocítí i samotný obchodník, pro kterého bývá rychlost jejich odbavení ve vztahu ke spokojeným zákazníkům klíčová. V případě, že se nám zkušební provoz robota osvědčí, určitě nechceme zůstat pouze u jednoho prototypu,“ potvrdil manažer.

Neúnavný parťák Karel

Nový pomocník bude zprvu ovládán tabletem, jakmile ale pilotní provoz skončí, počítá se s jeho kompletní integrací do stávajícího systému Skladonu. Díky tomu tak začne všechny jemu vyčleněné činnosti plnit dle aktuálních potřeb zcela automaticky. „Ke kontinuálnímu sledování a hodnocení robota slouží dashboard, který disponuje přehledem o jeho využití, informuje tak například o počtu splněných nebo čekajících úkolů,“ uvedla dále společnost, jež se v současné době stará o zhruba 70 velkých a středně velkých obchodníků a které se vloni podařilo navýšit vlastní obrat bezmála o pětinu na 144 milionů korun.

FIN25

Jestli se CartConnect v Margaretisově startupu nakonec doopravdy uchytí, ukáže přirozeně až čas. Vyhlídky má nicméně dobré – třeba už jen proto, že se mezi tamními zaměstnanci stal velmi oblíbeným členem týmu. 

„Je skvělé, že si s novým kolegou vytvořili osobní vztah, pojmenovali ho a berou svého ,Karla‘ jako neúnavného parťáka v plnění každodenních úkolů. Osobně věřím, že výsledky tohoto testu budou natolik přesvědčivé, že povedou k rozšíření robotizace v Mošnově,“ uzavřel optimisticky Jakub Míša, senior konzultant firmy Sluno. 

  • Našli jste v článku chybu?