Evropská automobilka bez kupé kabrioletu ve střední třídě, to je dnes pomalu ostuda. Přitom je konvertibilní kabrio nepříliš stará záležitost, kterou před pár lety předvedl Mercedes s vozem SLK. Myšlenky se chytili Francouzi, kteří navíc dokázali díky nízkým cenám zpřístupnit tuto kategorii vozidel větším masám řidičů. Stále však platí, že tato auta jsou dražší než běžné modely, které jim stály základem. Dražší kupé kabrio nabízí například Volvo, kterému se model C70 opravdu velmi povedl, stejně jako mnichovské automobilce BMW, jejíž odvozenina řady tři je opravdu luxusní hračka, poskytující ničím nezkaženou radost z nádherné jízdy.
Je jasné, že úspěch kupé kabrio je daný hlavně tím, jaké dokáže vůz v řidiči vzbudit emoce. Platforma Volkswagenu Golf byla vybrána velice dobře, Eos je sice o něco delší a má i větší rozvor, přesto však klady velmi povedeného podvozku zůstaly zachovány. Eos i přes větší rozměry působí subtilněji a sportovněji než Golf, a to hlavně díky pětidílné skládací střeše. Výhoda většího počtu segmentů je znatelná. Složená střecha nezabírá tolik místa, takže batoh na zádech Golfu není tak přerostlý jako u konkurence. Krátké A sloupky zvětšují vnitřní prostor a usnadňují nastupování a vystupování. Mezi výrazné odlišnosti od konkurence patří také v kupé kabrio netradiční velké střešní okno.
Design exteriéru Eosu je povedený. Auto má sice platformu Golfu, vnějším vzhledem je ale blíže Passatu, a to jak při pohledu na čelní masku, tak i na záď. Tvar střechy přidává vozu na agresivitě a zároveň je praktický z hlediska vnitřního uspořádání auta. Zadní sedadla jsou nouzově využitelná jako zavazadlový prostor. K ukrytí obsahu a zároveň ke zlepšení aerodynamiky vozu slouží zasouvací deflektor. Místa pro nohy vzadu sice není moc, ovšem i při zavřené střeše je dostatek prostoru pro hlavy všech cestujících. Kufr Eosu je poměrně velký, přestože pro sklopení střechy je nutné spustit vymezovací roletku, která ho dosti zmenší. Do kufru lze naložit prakticky vše obvyklé, co běžně na dovolené lidé potřebují.
Jízda s Eosem odpovídá použité platformě, přičemž naladění podvozku je spíše komfortní a odpružení dobře absorbuje nerovnosti. Velkým bonusem a výhodou před konkurencí, a to zejména francouzskou, je až překvapivě vysoká tuhost karoserie. Podobně tuhé umí být snad jen BMW. Eos si slušnou torzní tuhost dokázal zachovat i při stažené střeše, což je ještě zajímavější. Určité zavlnění při ostřejším průjezdu zatáčkou je sice dosti patrné, je však třeba mít na paměti, že kabriolet není sportovní auto. Testovaný naftový dvoulitr vynikal především klidným během a nízkou spotřebou, bohužel ale také až příliš slyšitelným dieselovým zvukem, což kabrioletu moc nesvědčí. Při lehké pohodové jízdě s otevřenou střechou se dá dosáhnout i spotřeby atakující hodnoty šest litrů na sto kilometrů, dálniční provoz znamená spotřebu kolem sedmi litrů na sto kilometrů. Šestistupňová manuální převodovka je přesná a díky pružnosti motoru není ani potřeba často podřazovat. BMW i Volvo překonají Eos komfortem jízdy, výkonem a skvělým designem zejména interiéru. Ovšem je nutné říci, že přibližně za dvojnásobnou cenu. Za požadované peníze je Eos v postavení, kdy mu na dohled žádná konkurence neparkuje.
Tabulka volkswagen Eos
První cena vozu 688 800 Kč (1.6 FSI 85 kW)
Motor přeplňovaný naftový čtyřválec
Výkon 103 kW
Objem 1968 ccm
Převodovka šestistupňová manuální
Zrychlení 9,9 s (0-100 km/h)
Maximální rychlost 205 km/h
Spotřeba 6,6 kombinovaná
Klady
design střechy, její tuhost
rozumným kompromisem naladěný podvozek
design vozu
Zápory
méně místa na zadních sedadlech