Auto, které má šetřit, spíše plýtvá
Od běžného modelu Civicu sedan se hybridní verze zvenčí liší pouze speciálními koly s designem navrženým speciálně pro nízkou spotřebu paliva. Uvnitř přibyl jen displej s indikací stavu baterie. Výbava vozu je poměrně široká, ale jediné překvapení čeká u kufru. Ten nemá klasické otevírací tlačítko, je nutné jej pokaždé odemknout klíčem. Drobnost, ovšem nepotěší.
Pro porozumění je nyní nutné alespoň rámcově popsat, jak hybridní systémy fungují. Od hybridu se čeká výrazná úspora paliva. Té lze dosáhnout tak, že elektronika vozu eliminuje situace, které výrazně vyšší spotřebu vyvolávají. Tedy například rozjíždění, popojíždění v koloně, prudké zrychlení. Ideální funkce hybridního pohonu by tedy měla vypadat následovně: Po otočení klíčem se nestane nic, vůz jen dá najevo, že je připravený k jízdě, například protočením rafií budíků. Po zařazení rychlosti se automobil rozjede pouze pomocí asistenčního elektromotoru, který čerpá energii pro svou funkci z baterií. Po dosažení určité rychlosti, nebo při razantním stlačení pedálu, se k elektromotoru plynule přidá i spalovací motor. Pokud se prudké zrychlení nekoná, vůz nadále pohání pouze spalovací jednotka, která by jinak pracovala v součinnosti s elektromotorem. Při odstavení plynu, při jízdě z kopce nebo při brzdění vůz pomocí dynama dobíjí akumulátory a rekuperuje zpět energii, která by u běžného automobilu unikla ve formě tepla do okolí. Při zastavení vůz sám vypne motor a opět jej zapne po přidání plynu. Reálně lze dosáhnout úspor v řádu desítek procent. Připomeňme, že před půl rokem námi testovaný vynikající Lexus GS450H se choval přesně dle výše popsaného a přes výkon čtvrt megawattu dosahoval kombinované spotřeby pod jedenáct litrů.
Bohužel, úroveň hybridního systému od Hondy s Lexusem není prakticky srovnatelná.
Předně auto startuje a rozjíždí se na benzínový motor, čímž se zbavuje velkého potenciálu úspor paliva. Systém vypínání motoru při zastavení funguje na principu generátoru náhodných čísel – vůz někdy motor vypne a někdy ne. Co způsobuje nevypínání, se mi nepodařilo odhalit. A nejpodivnější je to, že při jízdě po rovině konstantní rychlostí, a někdy opět na principu náhody i do kopce, automobil přibrzďuje dynamem a dobíjí baterie. A to i v situaci, kdy jsou téměř nabité. V tomto případě jde auto přímo proti smyslu úspor energie. Spalovací motor obecně má oproti spalnému teplu paliva mrzkou účinnost kolem třiceti procent, velké ztráty jsou při přenosu výkonu na kola, další ztráty jsou dány valivým odporem pneumatik a také odporem vzduchu. Sečteno a podtrženo: ze spalného tepla paliva se využije možná dvacet procent (přesné číslo se mi nepodařilo ověřit) a těchto dvacet procent prodělá podobný cyklus v obráceném gardu, než se dostane do baterií. Což je plýtvání. Auto přitom funguje na stejném principu jako hybridy od Toyoty, potažmo Lexusu, tedy má asistenční elektromotor a rekuperuje energii dynamem do baterií. Nevidím jediný reálný technický důvod, proč by se vůz měl chovat takto nelogicky. Dle mého názoru je na vině software, který psal někdo, kdo princip hybridního pohonu tak úplně nepochopil.
Vůz dosahuje průměrné spotřeby značně vyšší, než by mohl. Ve městě si řekne o devět litrů a mimo město o šest a půl. Což je opět paradox, hybridní systém v této podobě je využitelnější mimo město. A tak podobných výkonů a příznivějších spotřeb jako Honda Civic Hybrid dosáhne kdejaký moderní diesel.
Auto samotné je ale narozdíl od hybridní koncepce velmi dobré, což je u Hondy v podstatě pravidlem. Benzínová třináctka má při potřebě prudké akcelerace tvrdý nástup, hlavně díky zapojení asistenčního elektromotoru. Jízdní vlastnosti Civicu jsou velmi dobré, jen převodovka s plynule měnitelným převodem chce trochu cviku. Hybrid má i velmi širokou výbavu, rozhodně bohatší, než jeho dražší konkurent Toyota Prius. Jenže kvůli výbavě si hybridní vůz lidé nepořizují.
klady
- jízdní vlastnosti
- výbava
- cena
zápory
- vysoká spotřeba
- nepředvídatelné chování elektroniky
- nedotažená koncepce hybridu
Honda Civic Hybrid
Motor zážehový čtyřválec i-VTEC, elektromotor
Objem 1339ccm
Maximální výkon 70 kw + 15 kw el.m.
Převodovka cvt, plynule měnitelný převod
Nejvyšší rychlost 185
Zrychlení 12,1
Průměrná spotřeba 9/ 6.5/ 7.5
Cena od 649 000,-Kč