Zatímco ve Škodě Auto musejí uchazeči o studium složit přísné zkoušky a mnozí jsou odmítnuti, v jiných firmách tomu tak nebývá
Střední odborné učiliště strojírenské ve Škodě Auto v tomto roce úspěšně absolvovalo 247 žáků. Přímo do firmy nastoupí 201 mladých lidí, ostatní pokračují ve studiu, zní aktuální čísla z automobilky. Jak by asi bylo při jejich čtení inženýru Jiřímu Křivskému, majiteli nevelké nymburské společnosti JDK, kdyby se k nim dostal… Ještě nedávno žehral na nedostatek kvalitních vyučených odborníků.
„Měli jsme tady nástrojaře. Výuční list dostal v docela renomované firmě. A on nevěděl základní věc, jaký průměr má mít díra na daný závit. Vůbec neuměl ten koeficient. Nástrojař!
To je neuvěřitelná karikatura, kde se nachází naše školství,“ posteskl si Křivský.
A není sám. Stěžují si ministerští úředníci, velké firmy i jednotliví podnikatelé. Ovšem pouze málokdo je ochoten pro změnu tohoto stavu něco udělat. A málokdo také na to má, samozřejmě, dostatek financí jako jeden z největších evropských výrobců automobilů. Téměř tisíc učňů „Na našem učilišti je každoročně kolem 950 učňů. To si myslím, že je v podmínkách churavějícího technického učňovského školství v České republice skvělé číslo,“ míní Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto.
Automobilka nabízí vzdělání v 13 oborech zakončené výučním listem nebo maturitou.
Studium na středním odborném učilišti strojírenském je tříleté a čtyřleté. Z tříletých oborů jsou nejžádanější obory automechanik, lakýrník a obráběč kovů. Tyto obory jsou čím dál populárnější také mezi dívkami, které si uvědomují perspektivnost těchto povolání. Například mezi nově přijatými žáky oboru lakýrník je podíl dívek přibližně třetinový.
Mezi čtyřletými obory, které letos ukončilo 96 absolventů, se největší oblibě těší obor průmyslový logistik. Střední odborné učiliště strojírenské Škoda Auto navíc nabízí i řadu oborů nástavbového a dálkového studia.
„Zaměřujeme se na nové trendy, využívání nejnovějších technologií a metod výuky. Jen v letošním roce v rámci pětiletého rozvojového plánu investujeme 45 milionů korun do nového technického vybavení a do rozsáhlé modernizace učiliště,“ dodává Wojnar.
Přísné zkoušky Zatímco v bohaté Škodě Auto musejí noví uchazeči složit přísné zkoušky a mnozí jsou odmítnuti, v jiných českých firmách – byť i prosperujících – tomu tak nebývá. „Hlásí se k nám mnohonásobně více uchazečů, než můžeme přijímat. I proto máme jako jedni z mála náročné přijímací zkoušky,“ vysvětluje Bohdan Wojnar.
To ve žďárském Tokozu mají jiné starosti. Nedostatek zájemců o černé řemeslo řeší formou stipendií. Mladé lidi si tak zavazují podpisem smlouvy, že u nich budou tři roky po vyučení pracovat.
„Učňovské školství negeneruje dostatek lidí a každý, kdo je jen trošku schopen v té škole nějak uspět, tak jde na střední školu. Takže my jsme vděční, když se někdo opravdu chce vyučit černému řemeslu. Podporujeme to, máme v současnosti deset stipendistů na učilišti ve Žďáru v oborech seřizovač, mechanik, nástrojař,“ vypočítává inženýr Vladimír Chládek, předseda představenstva akciové společnosti Tokoz.
Škoda Auto ve svém sídle v Mladé Boleslavi provozuje odborné učiliště už od roku 1927. Za tu dobu prošlo jeho branami téměř 22 tisíc žáků. A noví se stále hlásí. Již v září jich přijmou 275, o sedm procent více než loni.
„Trvalý vysoký zájem o vzdělání u nás dokazuje, jak je automobilka a její střední odborné učiliště u mladých lidí v kurzu,“ zdůrazňuje Wojnar.
Učňovské Citigo V současné době učiliště navštěvuje ročně téměř tisícovka budoucích specialistů, rozdělených do čtyř ročníků, podíl dívek činí zhruba desetinu. Studují bezplatně, žáci jsou navíc finančně odměňováni za práci odvedenou v rámci výuky.
O tom, že jim mladoboleslavská automobilka nabízí opravdu neobvyklé nadstandardní podmínky, svědčí i nedávný pokus mladých lidí z učiliště. Za pomoci specialistů tu propůjčili hodně netradiční vzhled modelu Citigo.
„Původní myšlenka vznikla přímo na učilišti, cílem bylo zvýšení atraktivity odborného tréninku, který učiliště nabízí. Následně byl projekt prezentován představenstvu Škody Auto, kde byl uvítán s nadšením. Potom už učni ve spolupráci s oddělením designu Škody a výrobou dovedli projekt CitiJet k životu,“ popisuje Bohdan Wojnar. „Projekt se velmi osvědčil, zájem byl jak mezi studenty, tak ze strany odborné široké veřejnosti. Také proto rádi podpoříme podobné aktivity i v budoucnu.“
„Na našem učilišti je každoročně kolem 950 učňů. To si myslím, že je v podmínkách churavějícího technického učňovského školství v České republice skvělé číslo,“ míní Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto.
O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce