VYZKOUŠELI JSME - HYUNDAI SONATA Jako alternativu k nejprodávanějším limuzínám pro střední podnikatele a manažery, Volkswagenu Passat a Škodě Superb, nabízí korejský Hyundai model Sonata. Dosud ale neměl naftový motor. Teď ho má, jde o dvoulitr známý už z modelů Santa Fe a Tucson.
VYZKOUŠELI JSME - HYUNDAI SONATA Jako alternativu k nejprodávanějším limuzínám pro střední podnikatele a manažery, Volkswagenu Passat a Škodě Superb, nabízí korejský Hyundai model Sonata. Dosud ale neměl naftový motor. Teď ho má, jde o dvoulitr známý už z modelů Santa Fe a Tucson. Ve vyšší střední třídě se v České republice prodává 73 procent vozů s naftovým motorem. Není tedy divu, že se pátá generace sonaty bez dieselu jen těžko prosazovala proti konkurenci. Korejci nyní limuzínu nabízejí s naftovým dvoulitrem s označením CRDi VGT. Ta vyjde v nejlevnější verzi na 659 900 korun. Tedy o šedesát tisíc korun méně než srovnatelná Škoda Superb. Motor má přímé vysokotlaké vstřikování systémem Common Rail a proměnlivou geometrii turbodmychadla. Chlubí se výkonem 103 kilowatty a je k dispozici jak se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, tak i se čtyřstupňovým automatem. Výrobce udává průměrnou spotřebu auta s manuálem na 6,1 litru na sto kilometrů jízdy. Je to pravda? Profit vyzkoušel vůz s novým motorem uprostřed letošního chladného srpna. Současná sonata je pohodlnou limuzínou, která je vlajkovou lodí značky. V našem voze jsme měli hodně místa jak pro posádku, tak pro zavazadla (523 litrů). Interiér byl elegantní, odpovídající reprezentativnímu podnikatelskému vozu. Palubní deska evokovala velké americké vozy, zahrnovala výklopný multifunkční displej, který v sobě může skrývat nejen navigaci, ale přehraje i film z devédéčka. Ale co jízdní vlastnosti? Sonata se na silnici pohupuje jako loď, jízda byla hodně měkká a komfortní. Naftový motor jsme museli trochu točit, aby podal požadovaný výkon. S razancí je možné počítat až po hlubokém sešlápnutí pedálu. Není to agregát pro závody, značka Hyundai raději na svých internetových stránkách zrychlení naftové sonaty ani neuvádí. Kdo chce rychlé rozjezdy, musí si koupit nejvýkonnější benzinový šestiválec o výkonu 173 kilowattů. Ale ten jezdí za patnáct litrů! Naše naftová sonata dokázala ujet sto kilometrů za výše zmíněných šest litrů, pokud jsme ovšem měli lehkou nohu na pedálu. Při normálním režimu jezdí těžký vůz spíš za sedm litrů. Výsledek testu: Sonata s novým dieselem je úsporné auto, které ale s mercedesy a bavoráky závodit nemůže. Ale může vedle nich beze studu parkovat. Zájemce si za solidní cenu kupuje velký reprezentativní vůz, který šetří peníze. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Hyundai Sonata je sedan, nemá tedy možnost přestavby na N1 a odpočtu DPH. Je to reprezentativní vůz, který svému majiteli zaručí pohodlí za slušnou cenu. V nejlevnější naftové verzi totiž vyjde o 124 tisíc korun levněji než srovnatelná Škoda Superb. TECHNICKÉ ÚDAJE**
Model Hyundai Sonata 2,0 CRDi VGT
Typ vozu pětimístný sedan
Motor naftový čtyřválec
Objem válců 2 litry
Max. výkon 103 kilowatty
Max. rychlost 200 km/hod
Zrychlení 0-100 výrobce neudává
Spotřeba 6,1 l/100 km
Kufr 523 litrů
Cena (základ) 659 900 Kč