ŽIVNOSTENSKÉ ÚŘADY Vicepremiér Martin Jahn v Profitu poprvé zveřejnil, že chystá zrušení živnostenských úřadů. Pro zjednodušení administrativy jsou hlavně podnikatelé. I oni ale váhají, co si mají o tomto striktním návrhu myslet.
ŽIVNOSTENSKÉ ÚŘADY Vicepremiér Martin Jahn v Profitu poprvé zveřejnil, že chystá zrušení živnostenských úřadů. Pro zjednodušení administrativy jsou hlavně podnikatelé. I oni ale váhají, co si mají o tomto striktním návrhu myslet. Zjednodušení administrativy pro podnikatele je jedním z hitů české vlády. Vloni v září schválila projekt ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) na budování sítě jednotných registračních míst (viz Profit 39/2004). Právě ta mají umožnit vyřízení veškeré byrokracie spojené se založením firmy i jakékoli další úřední kroky spojené s podnikáním vyřešit na jediném místě. Vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn na počátku roku v rozhovoru pro Profit zveřejnil svůj návrh zrušit živnostenské úřady. Cílem je opět snížit administrativu a ušetřit podnikatelům čas. Jeho myšlenku podpořil ministr financí Bohuslav Sobotka s tím, že činnost živnostenských úřadů by měly převzít úřady finanční či Česká obchodní inspekce. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban „Jakékoliv zásahy v této chvíli do živnostenských úřadů nejsou možné,“ uvedl v televizním zpravodajství. NENÍ TO ŠPATNÝ NÁVRH
Proč Urbanovi, který vypracoval projekt se stejnou myšlenkou - zjednodušit život podnikatelům a omezit byrokracii - návrh tak vadí? Možná proto, že myšlenka jednotného registračního místa je s živnostenskými úřady spjatá. Právě ony mají totiž tuto roli hrát. „Projekt schválila Rada pro rozvoj podnikatelského prostředí i vláda. My jsme podle něho rozjeli spoustu aktivit. Školení úředníků živnostenských úřadů včetně jejich přesvědčování, že to má nějaký smysl a že musejí udělat něco navíc nad rámec svých povinností. Jsme ve finiši první fáze projektu a nápad rušit živnostenské úřady v tuto chvíli působí poněkud diskontinuitně,“ říká Martin Turnovský, ředitel sekce podpory podnikání a investic MPO. „Systém úřadů, které přicházejí do kontaktu s podnikatelským prostředím, je třeba racionalizovat. Potud obrovský souhlas s uvedeným návrhem. Jeho přijetí je věc politického rozhodnutí. Doufám, že bude velmi racionální a bude brát v potaz veškeré paramenty už rozjetého projektu (jednotných registračních míst - pozn. red.), na který se vynakládají nemalé prostředky,“ dodává. To, že jsou živnostenské úřady, které by Jahn se Sobotkou rádi zrušili, základem jednotného registračního místa, je důvod, proč k podobnému zjednodušení administrativy zaujímá „chladné stanovisko“ i prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek. „Neříkám, že je to špatný návrh, ale bez podrobných podkladových materiálů je to velmi těžko přijatelné. Vláda už rok připravuje jedno registrační místo, jehož základem mají být živnostenské úřady a naše informační místa pro podnikatele. Nevím a z materiálu, který mi vicepremiér dal, nevyplývá, zda by úloha informačních míst pro podnikatele zůstala zachována, pokud by registrační místo bylo na finančním úřadu. Rok se připravuje materiál a najednou je tu návrh, který to všechno staví úplně jinak,“ říká Drábek. Turnovský by nejdříve pokračoval v rozjetém projektu a inicioval potřebné změny zákonů, které povedou ke zjednodušení formulářů, aby se v konečné fázi bylo možné skutečně registrovat z jednoho místa. „Pak už je jedno, který úřad to bude,“ uvádí. S tím v podstatě souhlasí i Jahn. V komentáři pro Profit píše: „Odstranění jednoho článku z řetězu úřadů samo o sobě podnikatelské prostředí nespasí. Je nutné především celkově analyzovat legislativu a fungování veřejných institucí, které významnou měrou formují české podnikatelské prostředí a ve svém důsledku ovlivňují konkurenceschopnost Česka.“ TAK RYCHLE TO ZASE NEBUDE
**Jahn řekl, že zrušit živnostenské úřady by bylo možno v příštím nebo přespříštím roce. I Sobotka je přesvědčen, že se tento krok dá provést rychle a jeho realizace závisí hlavně na rozhodnutí vlády. Živnostenské úřady fungují na základě zákona 570/1991 Sb. Jejich zrušení či sloučení s jiným byrem musí tedy projít cestou zrušení nebo změny příslušné legislativy. To znamená, že na začátku bude rozhodnutí vlády, dále příprava legislativního návrhu, jeho projednání a schválení vládou, Poslaneckou sněmovnou, Senátem a konečně prezidentem republiky.
„Legislativní proces trvá v průměru asi jeden rok od zaslání materiálu do připomínkového řízení. Než vůbec dojde na legislativní proces, musí se návrh nejprve připravit na rezortní úrovni, což také nějakou dobu trvá. I po přijetí legislativních opatření by byla nutná poměrně dlouhá doba, odhaduji nejméně rok, na jejich uvedení do praxe,“ říká mluvčí MPO Ivo Mravinac. Přechod poměrně značné agendy z živnostenských úřadů jinam by si zřejmě vyžádal také přípravy na jedné i druhé straně, tedy i další prodlevu.