Nováci už vysílají na Slovensku, ale zatím za Joj nezaplatili
První vysílací víkend má televize Joj za sebou. Slovenská „nová Nova“ začala z Košic oficiálně vysílat v sobotu 2. března svůj program. Hlavní vysílací čas otevřela zpravodajskou relací Noviny, kterou nasadila od devatenácti hodin, tedy ve stejný čas, kdy z konkurenční bratislavské Markízy zní znělka Televizních novin. Po půlhodinovém zpravodajství odstartoval večerní program Právě začínáme a od osmi večer sledovali joj-diváci společně s Nováky dvouhodinovou volbu slovenské Miss Universe v Bratislavě. A pak už na Joj naskočilo běžné novácké programové schéma pro sobotu: akční film a po něm dvojitá porce erotiky.
Informace o sobotním programu však není autentickou diváckou zkušeností. V době uzávěrky tohoto vydání ostatně zbýval televizi Joj do startu ještě celý den. Uplynulý týden však strávili reportéři týdeníku EURO pár dní přímo na místě, aby popsali atmosféru přerodu původní lokální televize Global v mladší sestru komerční Novy.
Jistě, přijeďte.
V pondělí 25. února se v bratislavském hotelu Carlton konala tisková konference. Generální ředitel Novy Vladimír Železný a stejně titulovaný šéf televize Joj Richard Rybníček se společně s Jiřím Šmejcem, předsedou představenstva firmy Česká produkční invest, která ovládla licenci Globalu (EURO 44/2001), na ní představili novou stanici novinářům. Půl hodiny před tiskovkou jsme se dotázali generálního ředitele Rybníčka, zda by nás později přijal v Košicích. „Jistě, není to problém, nějaký čas se najde,“ slíbil Rybníček s tím, že přesný termín úterní schůzky upřesní prostřednictvím svého nového mluvčího Ľudovíta Tótha.
A pak už nebyl Rybníček k zastižení. Až pozdě večer telefonoval mluvčí Tóth, že pan ředitel celý týden vlastně vůbec v Košicích nebude. Hned násleudující den ráno ale Rybníčkova osobní asistentka Mária Černá potvrdila, že ředitel se do Košic vrátí po obědě a že se schůzka určitě uskuteční, když to slíbil. Po třech dnech však bylo jasné, že šlo jen o plané sliby. Mluvčí Tóth prohlásil, že dohoda byla jasná: televize Joj až do zahájení vysílání médiím neposkytne více informací, než které nabídla v Bratislavě.
Skvrny na Nově.
Proč ředitel Rybníček nečekaně změnil svůj názor, jeho mluvčí nevysvětlil. Možná se jen bál, že bude muset odpovídat na řadu nepříjemných otázek, které se vznášejí nad staronovou stanicí.
Asi k nejzávažnějším otazníkům patří, proč noví investoři dosud nezaplatili za sedmdesátiprocentní podíl ve firmě MAC TV, která je držitelem licence Globalu. „Platby se zatím nerealizovaly, oni si vykládají termín splatnosti pokaždé jinak,“ potvrzuje Eva Dekanovská, která společně se svým manželem Marcelem Dekanovským s Rybníčkem dojednala prodej televize do Šmejcových rukou.
Českým investorům se podařila dobrá koupě: původně měli získat jen šestašedesátiprocentní podíl od akciové společnosti Horizont Slovakia. Dekanovským měl zůstal kontrolní balík čtyřiatřiceti procent. Podíl Horizontu se ostatně prodával proto, že se tato „nebankovní instituce“ dostala do problémů s vyplácením svých klientů, a MAC TV proto potřebovala nového investora. Pražští investoři však nakonec přitlačili Dekanovské, aby jim odprodali i další čtyři procenta. Železného tým tak dostal lokální košickou televizi fakticky pod úplnou kontrolu. Dokonce i zbývajících třicet procent má dostat Šmejc, jen se musí vymyslet řešení: která společnost podíl převezme, když vysílací rada nesouhlasila s tím, aby Česká produkční invest získala celý balík.
V televizi, jejíž licenční podmínky ji zavazují k zachování lokálního vysílání, nyní dochází k personálním bouřím. Radovat se z nich mohou jen nové televizní hvězdy, mezi původními zaměstnanci televize panuje poraženecká nálada. „Nemůžu vám nic říct, vyhodili by mě… Stejně mě vyhodí,“ reagoval jeden z oslovených pracovníků před budovou televize.
Ostatně i Eva Dekanovská - která je také prezidentkou slovenské Asociace lokálních televizí - měla na základě původních dohod ve stanici zůstat jako ředitelka. Jenže nové vedení ji ponižujícím způsobem doslova vyhnalo. „Najednou jsem zjistila, že dveře mé kanceláře jsou zamčené a já nemám klíč,“ vzpomíná Dekanovská.
Začne nuda na Slovensku?
Oficiální slogan nové televize Joj sice tvrdí, že nuda na Slovensku končí, diváci se ale žádné nové televize nedočkají. I když Železný loni v říjnu tvrdil, že nová stanice nebude prostou kopií Novy (EURO 44/2001), kopíruje ji dokonale, a to nejenom vizuálním provedením a znělkami, ale i programem.
Pro diváky však bude „nová“ programová skladba skutečným kvalitativním posunem. Nejenom Dekanovská totiž potvrzuje, že nováčtí vlastníci pro to v posledních týdnech udělali maximum: program Globalu utlumovali, vysílali neustále reprízy a nakonec přestali vyrábět i vlastní zpravodajství. Program Joj diváci rozhodně bezpečně odliší od donedávného vysílání lokálního Globalu. „Pan Železný řekl, že z obrazovky musí téci krev,“ vzpomíná Eva Dekanovská na prohlášení šéfa Novy. „Naše cesta byla jiná, televize ukazovala osudy lidí.“
Ekonomické otazníky.
Zajímavé by také bylo vědět, proč se poté, co nové vedení převzalo své pozice, stal z Globalu dlužník. Dekanovská se dušuje, že stanici předala bez jakýchkoliv závazků. Nový expert ve funkci výkonného ředitele však začal řešit ztráty a přestal platit za satelitní přenosy, lokálním stanicím za zpravodajství, autorskému svazu… Dekanovská uvádí, že Global sice produkoval měsíční ztrátu kolem pěti milionů slovenských korun, tu ale ještě uhradili předchozí investoři z Horizontu. Navíc provoz televize vystačil s poměrně nízkým rozpočtem: v roce 2000 dosahoval včetně investic 120 milionů korun, loni to mělo být 150 milionů. Veškeré příjmy Globalu prý plynuly výhradně z odvysílané reklamy.
Všechny otázky však Nova - a nyní i Joj - nechávají tradičně nezodpovězené. Šéf nováckého mediálního MEF Holdingu Jiří Šmejc už v minulosti přislíbil týdeníku EURO rozhovor, nicméně jej opakovaně odmítá poskytnout. Jedním z vysvětlení bylo i to, že jej zlobí, když o jeho firmách týdeník nepíše hezky.
Hvězdný start.
Nové televizi se ale musí přiznat skutečně hvězdný start. Hned v prvním vydání politické talkshow Jóóój?, což je obdoba české Sedmičky, přislíbili moderátorce Renátě Klačanské účast premiér Mikuláš Dzurinda a šéf Hnutí za demokratické Slovensko Vladimír Mečiar. Klačanská, která pracuje jako zástupkyně šéfredaktora v bratislavském týdeníku Čas, má pro roli „české Bobošíkové“ dobré předpoklady: je to zkušená novinářka s praxí ze Slovenské televize. „Věděla jsem, že se bude třeba hodně připravovat, abychom v diskusi neplavali po povrchu,“ řekla týdeníku EURO.
Klačanská chce vedle moderování Jóóój? zůstat v redakci Času, nevidí v tom ale žádný problém. Práci v televizi se totiž bude věnovat o víkendech. „Je to seriózní nabídka, jdu do toho naplno,“ vyvrací pochybnosti, zda novou roli nepřijala jen „na zkoušku“.
Na rozdíl od začátků Novy však Joj přišla s mnohem skromnější billboardovou kampaní – plakáty upozorňující na přenos volby nejkrásnější Slovenky vesmíru byly vidět jen sporadicky; viditelnější byla tisková inzerce. Masivnější kampaň by ale byla zřejmě zbytečná: Global totiž denně vysílal „rodinné“ upoutávky na novou stanici, jejichž varianta se rovněž objevila v tištěných médiích jako reklama. Minulý čtvrtek večer dokonce v nové verzi self-promotion vystoupil i generální ředitel Novy Vladimír Železný.
Zdravé napětí.
Na první hodnocení je zatím třeba čekat, navíc na Slovensku dosud neexistuje peoplemetrové měření. Reklamní trh však od nového hráče očekává ozdravnou kúru. Slovenským televizím zatím totiž kraluje Pavol Rusko se svou Markízou, která ukusuje z trhu s televizní reklamou přes osmdesát procent. „Předpokládáme, že programový profil televize Joj bude v rámci svých komerčních prvků více konkurencí televize Markíza než veřejnoprávní STV,“ míní Ladena Janíčková, marketingová manažerka mediálního domu ARBOmedia.net Slovakia. S největší pravděpodobností to bude právě Markíza, které bude Joj nejvíce ujídat z koláče.
Ani Markíza se ale nehodlá svého dominantního postavení vzdát bez boje. Právě tato stanice například vysílá na Slovensku populárního televizního „Milionáře“. Už v minulosti Markíza vícekrát vylepšovala své programové schéma a také na březen ohlásila atraktivní novinky. Například v sobotu nasadila proti přenosu z volby miss na konkurenční stanici Joj kultovní americký sci-fi thriller Matrix s Keanu Reevesem v hlavní roli. Na konec března naplánovala Ruskova televize premiéru nového zábavného pořadu Celnice, který moderují Karel Šíp a Petr Novotný.
Slovenský reklamní trh se však na nového konkurenta Markízy těší. Slibuje si, že posune místní poměry vpřed. „Vstup nového média a jeho požadavek přesnějšího měření sledovanosti vytváří možnosti k urychlení implementace elektronického měření, a tím kvalitativní posun slovenského reklamního trhu na úroveň odpovídající okolním zemím,“ vysvětluje Janíčková.