Nechtěl bych být člověkem, který rozhoduje o rozsahu faceliftu. Většinou je to nevděčná práce končící podivem zákazníků typu: „To má být novější design?“ Ten v Citroënu si však svoje peníze za C5 zasloužil. Vyměnila se víceméně pouze čtveřice světlometů a vznikl automobil, který se od původní verze liší jako bavorák od mercedesu. Tedy zvenku.
Uvnitř kabiny podobně výrazné změny nepřišly, z čehož vyplývá dvojakost povahy cépětky. Zatímco karoserie slibuje moderní luxus a dynamiku, konejšivě měkká velurová sedadla a oblé tvary palubní desky vypovídají více o lenošivém pohodlí. Na tom není nic špatného. Na plastech je ale přece jen znát, že byly navrženy před čtyřmi lety a vývoj je nechal za sebou. A jediný osvěžující implantát – moderní středová konzola plná tlačítek a převzatá z Peugeotu 407 – s táhlými oblouky přístrojovky příliš neladí.
Výhrady k designovým detailům přesto Citroën C5 během pár metrů jízdy bezpečně ukolébá. Kabina nabízející spoustu prostoru vpředu i vzadu a velký kufr korespondují se zaměřením na uvážlivé cestování. A stejně tak motor. Přeplňovaná šestnáctistovka splňuje díky filtru pevných částic nejpřísnější kritéria emisních norem, coby turbodiesel má obligátně nízkou spotřebu a přitom jejích 110 koní dokáže s autem v případě potřeby pohnout. Není řeč o řezání zatáček, ale o poklidné stošedesátce na dálnici a akceleraci na stovku za 11,3 sekundy.
U faceliftované verze C5 navíc agregát překvapivě dobře doplňuje podvozek přesně v duchu komfortní jízdy. Jeho naladění zajištěné u francouzské značky tradičním pneumatickým odpružením uhlazuje silnici, zároveň však vůz dostal přesnější řízení a je stabilnější v zatáčkách. V nízkých rychlostech by přesto posilovač řízení nemusel být tak aktivní. Pětistupňová převodovka nepředstavuje inženýrský výkvět, zvláště co se týče přesného chodu, má rezervy. Je ale odstupňovaná tak, že absentující šestka řidiče zamrzí jen málokdy.
Pokud se člověk nenechá zmást vnější slupkou, odkryje Citroën C5 svoji vášeň pro nicnedělání. Pro každého má dost místa a příjemného pohodlí a s motorem 1,6 HDI z něj ani není třeba často vystupovat kvůli dotankování nafty.
Citroën C5 1,6 HDI 16V SX
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1560 cm3
Max. výkon 80 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Průměrná spotřeba 5,4 litru na 100 km
Základní cena 684 000 Kč
Klady
- zaměření na pohodlí
- prostorná kabina
- spotřeba
Zápory
- průměrná převodovka
- příliš aktivní posilovač řízení
- nemodernizovaný interiér