Menu Zavřít

Takový roztomilý tančík

11. 5. 2007
Autor: Euro.cz

Dokonalá dvoutunová kombinace vozu na silnice i do terénu

Volkswagen Touareg minulé generace jezdil dobře po silnici a na sportovně užitkový vůz přímo skvěle v terénu. Na rozdíl od offroadů, z nichž to nejlepší dokáže vyloudit jen zkušený řidič, umožňoval všem majitelům zdolávat místy až neuvěřitelné překážky, a to hlavně díky elektronice, kterou byl doslova prošpikovaný. Už jen úvodní instruktáž ohledně nastavování podvozku na různé typy použití na silnici i mimo ni zabrala při přebírání vozu obvykle více než dvacet minut výkladu. Nový model pro letošní rok tohle všechno zachovává a přidává ještě něco navíc.
Na asfaltu touareg umí. Auto sedí pevně a v zatáčkách se téměř vůbec nenaklání díky pneumatickému odpružení, reagujícímu na styl jízdy. V případě potřeby komfortně naladěný vůz okamžitě ztvrdne a umožní ostrý průjezd vlásenkou nebo vyhýbací manévr. Tuhost tlumičů umí také letošní volkswagen nastavit i napevno ve dvou režimech Comfort a Sport, z čehož druhý jmenovaný je vhodný rovněž do terénu.
Stejně jako v případě minulé generace je prvním dojmem z jízdy úžasný přehled. Auto je poměrně vysoké, navíc jde i výrazně přizvednout pohodlná sedačka řidiče, nastavitelná v dvanácti různých směrech. Sedadlo je spíše křeslem a přes poskytované pohodlí dobře drží řidičovu polohu. Vůz se na silnici skvěle ovládá, má přesné řízení s extrémně účinným posilovačem, který ale ve vyšších rychlostech ztuhne a podává přesné informace o stavu podvozku. Přesné a ostré jsou i brzdy, což je u vozu s hmotností přes dvě tuny nutnost. Přesto ale fyziku obejít nelze a na mokrém povrchu je třeba ve vyšších rychlostech, kdy vůz mimochodem automaticky sníží svou světlou výšku, s váhou počítat. Vůz poháněl naftový třílitr TDi s velmi slušným zátahem a spotřebou. Při klidné jízdě mimo město si řekl o jedenáct litrů na sto kilometrů.
Jenže jezdit s touaregem po dálnici by byla nuda. Polní cesty auto nerozezná od silnice, a tak je potřeba podívat se i do lesa. Tam vůz projeví jednu výraznou odlišnost od předchozí verze. Lesní cesta, na níž jsem zkoušel předchůdce, je velmi přehledná a jet po ní stokilometrovou rychlostí není problém. Minulý touareg se zuby nehty držel podkladu a za žádnou cenu nechtěl připustit jakoukoliv ztrátu trakce. Současná verze je podstatně zábavnější. Vůz s klidem nechá zadní nápravu odejít do přetáčivého smyku přesně na tak dlouho, aby si řidič pořádně uvědomil, že pilotuje více než dvoutunovou masu kovu za dva miliony stovkou v lese. Pak, pokud smyk nesrovná řidič sám, zasáhne elektronika a touareg umravní. V případě trablů mimo cesty je možné odpojit nejen mezinápravový a zadní diferenciál, ale dokonce i stabilizátory náprav, takže každé z kol může být v jiné výšce a zabírat až sto procenty výkonu motoru. Touareg umí stoupání do pětačtyřicetistupňových svahů, zvládne boční náklon pětatřiceti stupňů, takže vůz a v praxi svými schopnostmi připomíná tank. Prostě stále jede, bez ohledu na to kudy. Tyto jízdní vlastnosti umožňuje jednak plynulá regulace světlé výšky, a to od 190 mm až do těžko uvěřitelných 300 mm, možnost bočního náklonu až do 45 stupňů, brodivost 580 mm, stoupavost 45 stupňů, přední a zadní nájezdový úhel s hodnotou 33,6/33,2 stupně. A také u automobilů s automatickou převodovkou zcela výjimečná schopnost využít brzdění motorem, kdy na redukovaný rychlostní stupeň dokáže vůz sjíždět opravdu ostrá klesání bez zásahu brzd. Prostě technika touarega je plně srovnatelná s terénními schopnostmi opravdových offroadů.
Touareg je poměrně drahé auto, testovaný vůz stál ve zdaleka ne plné výbavě milion osm set tisíc korun. S trochou představivosti by cena mohla přesáhnout i tři miliony. Přesto se prodává velmi dobře. Ve statistikách Svazu dovozců automobilů mu patří slušné pětatřicáté místo z celkových devadesáti. Není divu, tak všestranných aut na trhu příliš mnoho není.

klady
jízdní vlastnosti na silnici
schopnosti v terénu
výbava
výkon
brzdy

zápory
vysoká hmotnost

bitcoin_skoleni

Tabulka
Volkswagen Touareg
cena: základní 1 495 000 Kč, testovaný vůz 1 800 000 Kč
motor: zážehový vznětový šestiválec
objem: 2967 cm3
výkon: 165 kW/225 PS
převodovka: 6stupňový Tiptronic
nejvyšší rychlost: 209 km/h
průměrná spotřeba: 11 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?