Benzín a nafta od ledna ekologičtější nebudou
Nikdo nic nedostane. Takový je verdikt vlády z minulého týdne o formě státní podpory biosložek, které by se měly od začátku příštího roku přimíchávat do pohonných hmot. Kabinet Jiřího Paroubka ovšem zanechal vládě Mirka Topolánka i další nepříjemný aspekt tahanic o biopaliva, který bude muset čerstvá ministryně zemědělství dříve či později oznámit. Neveselá zpráva zní, že se celý systém zdrží, a to minimálně o půl roku.
Hlavně bez korupce.
Rozhodnutí vlády by mělo přispět k ukončení několikaleté debaty, která se o státní podpoře výroby biopaliv vede. Firmy uvádějící motorové benziny a motorovou naftu na trh budou muset do nich přimíchávat dražší biolíh, respektive methylester řepkového oleje (MEŘO), bez finančních kompenzací. Dražší vstupní surovina by se v řádu desetihaléřů měla projevit v ceně paliva pro konečného spotřebitele. Žádná vratka spotřební daně, žádné přímé podpory výrobcům biopaliv, jak se dříve uvažovalo. Ministerstvo zemědělství upozornilo, že tato cesta představuje jediné řešení, které nevyžaduje zdlouhavou notifikaci ze strany Evropské komise. Úřad dokonce rozeslal tiskovou zprávu s názvem Konec tanců kolem horké kaše. Na první pohled by se skutečně mohlo zdát, že zvítězila varianta, která je administrativně nejjednodušší a také nejtransparentnější. Ministryně Milena Vicenová v rozhovoru pro týdeník EURO vyzdvihla „antikorupční“ dopady zvoleného modelu, ovšem řada nezodpovězených otázek zůstává. Tanec kolem horké kaše rozhodně nekončí.
Legislativní nouze.
Česká legislativa není vůbec připravena na ostrý start od 1. ledna 2007, protože ta stávající byla šitá na míru tendru ministerstva životního prostředí. Úřad plánoval přidělení licencí pěti podnikům, které by lukrativní produkci bioetanolu zajistily. Zpochybněné výběrové řízení však muselo ministerstvo zrušit. Zákon o ochraně ovzduší sice obecně hovoří o povinnosti přimíchávat biosložky a navazující schválené vládní nařízení zase o tom, že by se ročně mělo do benzinu v ČR přimíchat dva miliony hektolitrů lihu a 200 000 tun MEŘO, ovšem nikdo zatím neurčil, zda se tento objem rovnoměrně zamíchá do veškerého sortimentu, či do některého méně a do jiného více. „V současných zákonech jsou již některé údaje neaktuální, navíc spolu nekorespondují. Legislativně nebylo možné systém zavedení biopaliv připravit, dokud nebyla známa forma podpory. Čekalo se na to, jak kabinet rozhodne,“ vysvětluje Marek Světlík z ministerstva zemědělství. Upozorňuje, že na potřebných změnách bude muset spolupracovat více resortů. Prim bude hrát ministerstvo životního prostředí, nejdůležitějších úprav totiž dozná právě zákon o ochraně ovzduší. Ministerstvo zemědělství bude muset změnit vyhlášku o lihu a ministerstvo financí zákon o spotřební dani (ten již leží v Poslanecké sněmovně). Pod finance spadá i vyhláška o kontrole výroby lihu, která by se měla také aktualizovat. Přepracován bude muset být i zákon, který vymezuje kompetence Správy státních hmotných rezerv. Připravit se musí v neposlední řadě prováděcí předpis - jakýsi manuál, který určí způsob přimíchávání. Je jasné, že se systém, na kterém bude muset participovat řada subjektů, od ledna technicky uvést do praxe prostě nedá, natož zajistit jeho bezproblémové fungování. Zdroje týdeníku EURO tvrdí, že úředníci na ministerstvu životního prostředí a na ministerstvu zemědělství považují za první možný termín květen příštího roku. Prioritní změna zákona o ochraně ovzduší, která zakotví posunutí termínu pro přimíchávání, by se teoreticky dala stihnout v Česku populární praxí tzv. „malé novely “, kdy se úprava „přilepí“ k jinému projednávanému zákonu, který má šanci být schválen v kratším termínu. Jinak hrozí, že v lednu bude platit starý zákon, jenž povinnost těch, kteří uvádějí pohonné hmoty na trh, vágně stanoví, přičemž budou chybět komplexní zákony.
Nemíchat a platit.
Důležitým bodem v zákoně o ochraně ovzduší, který by mohl systém ovlivnit, je také ustanovení o sankcích. Ti, kdo povinnost nesplní, mohou čekat podle současné verze zákona pokutu až pět milionů korun od České obchodní inspekce. Pro většinu společností ovšem může být mnohem výhodnější flastr zaplatit a „drahá“ biopaliva nepřimíchávat. Majitelé firem v neoficiálních rozhovorech připouštějí, že tuto cestu zvolí, pokud nedojde k novelizaci zákona. Nelze také vyloučit pouze papírové přimíchávání ekologických složek, fingované nákupy od „bílých koní“. Pominout nelze ani stránku ekonomickou. Zemědělci, výrobci biopaliv i petrolejáři upozorňují na to, že v okolních zemích stát tuto oblast podporuje (například v Německu získali výrobci mimo jiné zhruba padesátiprocentní dotaci na výstavbu lihovarů), takže se vůči zahraniční konkurenci nyní dostanou do nerovnoprávného postavení. Především zemědělci se obávají, že o jejich obilí, řepu a kukuřici, ze kterých se má bioetanol vyrábět, nebude zájem, protože se bude do Česka dovážet dotovaný z Německa. „Rozšířil se tu takový mýtus. V Německu je skutečně nulová spotřební daň na biopaliva. Tamní výrobci ovšem musí prokázat, že jej uvedli na trh na území Německa, do jiných zemí biopaliva exportují za tržní ceny,“ oponuje Marek Světlík z ministerstva zemědělství.
Rozhořčení lihovarníci.
Největší rozhořčení nad rozhodnutím vlády vyjadřují logicky podnikatelé, kteří již postavili lihovary a investovali do nich téměř miliardu. „Biolíh se do benzínu prostě přimíchávat nebude. Objel jsme všechny potenciální odběratele v České republice a ti mi řekli, že v tomto případě nemají zájem. Všechny země Evropské unie, Amerika i Brazílie výrobu bioetanolu podpořily, aby nastartovaly systém. My jdeme opět typicky českou cestou,“ říká ředitel Cukrovarů TTD Oldřich Reinbergr. Domnívá se, že dotovat je třeba do doby, než se zdražováním ropy vyrovnají náklady na výrobu fosilních paliv a biopaliv. „Je mi z toho smutno. Lihovar samozřejmě nezbořím, jeho produkci ale budeme vyvážet do zahraničí,“ dodal ředitel Cukrovarů TTD. Podobně Otakar Moťka, majitel lihovaru ve Vrdech, říká, že vláda ohrozila zemědělce, zpracovatele i ekologii. „Těm, co budou mít povinnost přimíchávat bioetanol se nakonec může vyplatit uhradit sankce za neplnění povinnosti, pokud vůbec bude jasně uzákoněna,“ konstatuje Moťka. Milena Vicenová říká, že si je řady problémů vědoma, a upozorňuje, že do složité situace jsme se dostali hlavně díky liknavosti předchozích vlád. Je prý připravena všechny bariéry postupně odstraňovat.