Doprava
Německé a v posledním období i slovenské příhraničí velice profituje na „tankovací turistice“. Množství českých čerpacích stanic téměř výhradně obsluhuje zahraniční klientelu. To přináší velký profit i státu, jemuž jde z každého prodaného litru do rozpočtu 9,95 koruny nebo 11,84 koruny spotřební daně (podle druhu paliva) a k tomu 19 procent DPH z celkové ceny. Přínos „tankovací turistiky“ státní pokladně se odhaduje na několik miliard korun ročně. Silnou poptávku po tankování v Česku lze zaznamenat i u kamionových přepravců. Nabídka zdejších stanic patří z jejich pohledu k nejlukrativnějším a velký objem nádrží současných kamionů umožňuje načerpat v Česku palivo na celou cestu.
Příhraniční klientela i kamionoví přepravci jsou ovšem velice citliví na výhodnost naší ceny vůči ceně v okolních zemích. Když loni mimořádně posílila koruna a cena benzinu a nafty se přiblížila ceně německé, zájem o tankování v Česku poklesl, někde až o 50 procent. Prezident Společenství čerpacích stanic PHM Ivan Indráček upozorňuje, že totéž by mohlo nastat po zamýšleném zvýšení spotřební daně. Předpoklad ministra Eduarda Janoty, že zvýšení daně o korunu by státu vyneslo sedm miliard, by nemusel vyjít. Zvýšení daně by sice zatížilo tuzemské koncové spotřebitele, kteří by tím pádem platili víc do státní pokladny, ale odradilo by příhraniční a kamionové zákazníky. „Stát by mohl přijít i o výnos z té části domácích zákazníků, která provozuje mezinárodní přepravu a jež si při cestě Evropou natankuje v jiné zemi,“ uvádí Indráček a jménem společenství varuje: „Navýšení příjmů do státního rozpočtu nenastane a budeme rádi, když domácí zákazník zvýšenou daní nahradí výpadek zákazníků zahraničních.“