Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v dobrém. Přesto je zájemců o místa v představenstvu drah, odkud je to do ředitelské kanceláře jen krůček, hned třicet. Nemá cenu si zastírat, že nejde o politiku ani o lukrativní veřejné zakázky na nákup či opravy vlakových souprav. Chápe to i ratingová agentura Moody’s, která kritizovala, že během posledního roku byli odvoláni hned dva předsedové představenstva Českých drah. Nejprve v září 2018 Pavel Krtek, se kterým ve vedení skončili i Ludvík Urban a Martin Bělčík. Letos v červnu pak skončil i Krtkův nástupce Miroslav Kupec.
Podle Moody’s nebyly tyto změny dostatečně odůvodněny. Hlas agentury je důležitý zejména proto, že od jejího ratingu se odvíjí, za kolik si ČD půjčují. A potřebují si půjčovat hodně. Až dosud to šlo poměrně dobře, ale pokud nastanou další překotné změny, může se proměna největšího tuzemského železničního dopravce značně prodražit.
Kolem drah se našlapuje na české poměry velmi opatrně. Projevilo se to krátce poté, co ve zlém musel odejít Miroslav
Na jeho post byl ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) připraven jmenovat podle informací týdeníku Euro náměstka ministra pro místní rozvoj Václava Nebeského, ale na přání premiéra Andreje Babiše má proběhnout řádné výběrové řízení. V něm je Nebeský velkým favoritem a do výběrového řízení na jedno ze dvou volných míst v představenstvu ČD se už podle Lidových novin přihlásil.
Nebeský má zkušenosti s Českými drahami, v minulosti působil na generálním ředitelství v odboru strategie a informatiky. Začínal dokonce jako výpravčí, a tak by jeho kariéra zvolením ředitelem vlastně vyvrcholila. Potíž Nebeského je ale opět na ministerstvu pro místní rozvoj. Pracuje tam jeho manželka, ato v sekci koordinace evropských zdrojů. Je to právě tato sekce, která komunikuje s Bruselem kvůli Babišovu podezření ze střetu zájmů. Vzhledem k tomu, že Unie je vůči Česku v této věci velmi citlivá, budou muset Nebeští najít pracovní kompromis, protože rodinným „kartelem“ obsazené oba posty by byly pro Babiše složité, přinejmenším v argumentační rovině. Ofenzíva z DPP O post v představenstvu se uchází i bývalý šéf pražského dopravního podniku Martin Gillar. S drahami má zkušenosti, konkrétně se společností ČD - Telematika, kde mají ČD majoritní podíl. Byl tam místopředsedou představenstva. I Gillar má ale potíž. Vášnivý hokejista býval koncipientem v advokátní kanceláři Květoslava Hlíny, spolupracovníka druhého muže hnutí ANO Jaroslava Faltýnka, jehož vazby v dopravě opakovaně vyvolávaly kontroverze. Ví o nich i Babiš, který dělal vše, aby se Faltýnkův byznys nerozjel do míry, která by škodila pověsti hnutí ANO.
O post v nejvyšších patrech Českých drah stojí i člen dozorčí rady Karel Pospíšil; u něj je zase problém v tom, že seděl ve výběrové komisi, která měla kandidáty do dozorčí rady najít. Z komise ale Pospíšil odešel, konec ohlásil podle serveru zdopravy.cz i v dozorčí radě. Jako favorit se tak rýsuje šéf Drážního úřadu Jiří Kolář, jeho jméno má být tím, které ve vládní koalici vadilo nejméně. Dráhy už také snížily počet kandidátů z původní třicítky a na shortlistu má být i předseda Státní správy hmotných rezerv Pavel Švagr.
Ten nemá co ztratit, jeho cíle jsou nejvyšší. Má podporu části odborářů ČD, kteří ho ke kandidatuře také přiměli, nepatří ale mazi favority na nejvyšší post generálního ředitele. Někdejší zakladatel Státního fondu dopravní infrastruktury či náměstek generálního ředitele ČD se řadí spíše do okruhu lidí blízkých ČSSD, sám je dokonce členem strany. A s premiérem Babišem už od dob jeho šéfování ministerstvu financí v Sobotkově vládě vedl nejeden spor.
Gillar s Nebeským se tedy dají označit za lidi blízké hnutí ANO, a pokud budou hrát roli politické dohody, měla by ČSSD tlačit Pavla Švagra. Anebo Martina Bělčíka, někdejšího člena představenstva ČD, který musel vloni odejít ve stejné vlně jako bývalý generální ředitel Pavel Krtek. Bělčík nyní řídí Výzkumný ústav železniční. Zda se o funkci v představenstvu znovu uchází, týdeníku Euro nepotvrdil. Jména těchto pánů, stejně jako bankéře Borise Čuchrana, měla být na širším seznamu těch, kteří se do představenstva hlásili.
Mezi uchazeče měl patřit ještě Ctirad Klimánek, někdejší basketbalista, který pracoval v ČD Cargo a nyní má na starosti drážní dopravu v logistické firmě Gefco, a Peter Hlaváč, který byl ekonomickým ředitelem pražského dopravního podniku a pracoval i na vysokých postech ve firmách slovenského miliardáře Milana Fiľa. Kupec se zlobí Představenstvo Českých drah je nyní tříčlenné, vede ho místopředseda Radek Dvořák. Dozorčí rada odvolala předsedu představenstva Miroslava Kupce údajně kvůli ztrátě důvěry poté, co obdržela informace od bezpečnostních složek. Má jít o podezření z korupce při nákupu nových lokomotiv. Kupec jakákoliv obvinění odmítl a chce se proti nim bránit soudně. Druhé místo v představenstvu zůstalo uvolněné po Michalu Heřmanovi, který se v květnu stal šéfem těžební společnosti OKD. Kompletní pětičlenné by mělo být představenstvo po výběrovém řízení v září.
„Tento termín je předběžný a závisí zejména na délce výběrového řízenís ohledem na nutnost dostatečného prostoru pro prezentaci kandidátů,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Co konkrétně bude rozhodujícími faktory výběru nebo jak vypadá kompletní seznam jmen, České dráhy neoznámily. „Vprůběhu výběrového řízení nesdělujeme žádné bližší informace,“ řekl mluvčí firmy Radek Joklík.
Nejvhodnější kandidáty výběrová komise představí dozorčí radě 12. září, ta pak rozhodne o jejich jmenování. IPo doplnění pětičlenného představenstva bude z jeho řad následně vybrán nový předseda a také generální ředitel skupiny, což je v organizační struktuře ČD v současné době totéž.
Co se týče Miroslava Kupce a jeho odchodu - konec přišel na začátku června a byl velmi rychlý. Proti jeho odvolání se v dozorčí radě nepostavil nikdo. Zdrželi se pouze zástupci odborů Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb a zástupce za ČSSD Vojtěch Kocourek. Zbylých pět členů hlasovalo pro. Kupec v reakci všechna podezření odmítl. „Budu se bránit právní cestou, jelikož ještě stále věřím, že žijeme vprávním státě,“ podotkl. Kupec také zhodnotil výsledky své práce jako pozitivní, což podle něj potvrdila i důvěra investorů. Působení bývalého ředitele už dříve kritizoval premiér Babiš, podle kterého nesplnil očekávání na stabilizaci vedení společnosti. Stejně hodnotil Kupcovo působení i ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Kupcova argumentace důvěrou investorů není lichá. Jde o dluhopisy, které dráhy vydaly, a důvěru, kterou musí vůči investorům budit. Podle Českých drah ale strategie společnosti ohrožena není. „Na podobě, v jaké byla prezentována v rámci obhajoby ratingu a emise dluhopisů, se nic nemění,“ uvedl mluvčí Joklík.
Agentura Moody’s letos Českých drahám udělila ratingové hodnocení na stupni Baa2, které patří k nižšímu hodnocení v investičním pásmu. Podle ratingu vydaného na jaře považuje agentura situaci drah z dlouhodobého hlediska za stabilní. Dráhy následně vydaly sedmileté dluhopisy za půl miliardy eur, v přepočtu téměř 13 miliard korun. Získané peníze použily ke splacení předchozí emise za 300 milionů eur z roku 2012, která byla splatná letos v červenci.
Za další část peněz dráhy koupí nové vozy. V příštích pěti letech podle dřívějších informací chtějí investovat do vozů zhruba 40 miliard korun. Která firma si z tohoto balíku ukousne a jak úspěšná bude třeba Škoda Transportation z portfolia Petra Kellnera, ukáže budoucnost. •
1,2 mld. Kč je loňský zisk Českých drah.
663 mil. Kč je výsledek, kterým se na zisku podílela nákladní doprava.
230 mil. Kč je ztráta z osobní dopravy ČD.
O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz