Česká automobilka doplácela na podivné obchody v Indii. Korupční skandál jednoho z akcionářů však představuje pouze zlomek problémů podniku
Nejvyšší soud Indie zamítl 7. srpna žádost Ravindera Kumara Rishiho vycestovat ze země ze zdravotních důvodů. Zprávy o tom, že trpí cirhózou jater a vysokým krevním tlakem, nezabraly. Centrální úřad pro vyšetřování (CBI) se nedomnívá, že by byl jeho stav natolik vážný, aby se musel neprodleně léčit ve Velké Británii. Podle něj spíše existuje reálná hrozba, že by se Rishi po návštěvě londýnského doktora zpátky do Indie již nevrátil. Vyšetřování korupčního skandálu, který propukl letos na jaře a v němž Rishi figuruje jako jeden z hlavních podezřelých, totiž ještě není u konce. Další slyšení v této věci má mít Rishi u soudu tento čtvrtek.
Prodej pod cenou Proč by měl kontroverzní 57letý indický byznysmen, který se v roce 1985 usadil v Londýně a nyní čelí ve své rodné zemi závažnému obvinění z nekalých obchodních praktik a z porušování indických zákonů, zajímat i Českou republiku? Důvod je jednoduchý. Ravinder Rishi namočil do indického korupčního bahna i kopřivnickou Tatru. Podnik Tatra vlastní čtyři akcionáři, z nichž právě Rishi má největší podíl, a sice přibližně 40 procent. Právě on realizoval v průběhu posledních let prodej tatrovek (rozložených na části) prostřednictvím svých společností se sídlem ve Velké Británii (s propojením na svoji Hemang Foundation v Lichtenštejnsku) do Indie. A to promyšleným způsobem. Indičtí vyšetřovatelé nyní prověřují, zda tento systém vymyslel sám, či někdo jiný. Při obchodech mu asistovali vysloužilí vysocí armádní důstojníci, z nichž některé u sebe ve firmě zaměstnal.
Obchody Rishimu vynášely. I když pro indický tisk v dubnu tvrdil, že „vývozem Tater do Spojených států, Izraele, Malajsie a Brazílie si vydělává více, než když auta dodává do Indie“. Pro samotnou Tatru však již o tak výhodný obchod nešlo. A také indická armáda platila za auta právě kvůli existenci prostředníka více, než musela. Předseda představenstva a generální ředitel Tatry Ronald A. Adams se nikdy netajil tím, že firma vyrábí pro nákladní vozy používané v Indii pouze „komponenty“ tvořící zhruba 35 procent celého vozu. Podle informací týdeníku Euro podnik dodával kabiny, převodovky a motor Rishiho společnosti Vectra Limited (případně firmě Venus založené k tomuto účelu v Indii), které k tomu přidaly pouze podvozek a přeprodávaly vozidla indické firmě BEML Limited (Bharat Earth Movers Limited). V té má v současné době 54procentní podíl indická vláda, a právě tato společnost měla s Rishim uzavřenou dohodu o montáži vozidel a jejich následném prodeji indické armádě. A to přesto, že podle vládní směrnice pro nákup zařízení určených na obranu Indie musí být dodavatelem původní výrobce.
Nejmenovaný zdroj tvrdí, že Tatra na každém voze dodaném do firem Vectra anebo Venus přicházela nejméně o 20 procent, tedy zhruba 10 tisíc eur. Vyráběné sady CKD (complete knock down – tzn. v jednom celku zvlášť zabalené kabiny, nápravy, motory, převodovky) Tatru stály minimálně šest milionů eur ročně, a to od roku 1992.
Obchody podle Rishiho Tatrovky se v Indii léta těšily dobré pověsti.
Od roku 1986 jich tamní armáda odebrala přes sedm tisíc. Používala je jako platformy pro odpalovací systémy svých největších strategických raket, k tahání těžkých děl a také k přepravě armádních zásob.
V době monopolu zahraničního obchodu se jejich dovozem do Indie zabýval Omnipol. „Koncem roku 1988 byl kontrakt z roku 1986 bez problémů splněn. Tím také skončila naše spolupráce s Tatrou v tomto teritoriu,“ říká Jiří Řezáč, obchodní náměstek Omnipolu. Co bylo hlavním důvodem k jejímu přerušení, není jemu ani dalším pamětníkům známo. Omnipol projevoval zájem o obnovení spolupráce v Indii i v dalších letech, avšak bez úspěchu.
„Tatra zde realizovala své dodávky jiným způsobem,“ dodává Řezáč.
Koncem července našla agentura CBI dopis z roku 1994, v němž tehdejší vedení Tatry nabízí podniku BEML přímý prodej bez prostředníka. Kdyby k tomu došlo, mohla být auta podle propočtů Indů až o 40 procent levnější. Od roku 1997 však BEML nakupoval tatrovky prostřednictvím firmy Tatra Sipox se sídlem ve Velké Británii, která nebyla ani výrobcem, ani pobočkou kopřivnické Tatry. Firma vznikla v červnu v roce 1994 jako „agent výrobce“ a odnož Tatry Sipox ze Slovenska. Tehdy šlo o společný podnik Majsky Holding kontroverzního slovenského podnikatele Jozefa Majského (odsouzeného v dubnu 2007 kvůli podvodům na 12 let) a firmy Vectra Ravindera Kumara Rishiho se sídlem ve Velké Británii. Mimochodem s firmou BEML podepsala Tatra Sipox memorandum o spolupráci v době, kdy oficiálně podnikala ve Velké Británii v oblasti „duchovních, náboženských, sociálních a seznamovacích služeb“.
I když na stránkách BEML až donedávna figuroval jako partner dodávek nákladních vozů Tatra Sipox UK, ve skutečnosti to byla (pravděpodobně od roku 2005) Rishiho Vectra. „Tatra obchodovala v Indii úspěšně několik let, a proto jsme dříve neměli žádný důvod uvažovat o změně našich zastupitelských smluv,“ obhajuje dnes vedení podniku Rishiho indické kontrakty.
Součást konkurenčního boje Ke spokojenosti několika zasvěcených vše fungovalo do letošního března, než ministr obrany Indie A. K. Antony vydal příkaz k vyšetřování podezření z pokusu o úplatek ve výši 140 milionů rupií (2,51 mil. USD). K události mělo dojít již na podzim roku 2010. Peníze prý nabízel vysloužilý generálporučík a nynější armádní lobbista Tejinder Singh tehdejšímu veliteli armády, generálu V. K. Singhovi, a to za nákup 600 nákladních vozů značky Tatra. Odmítal totiž pokračovat v kontraktu s odůvodněním, že auta jsou „podprůměrná a předražená“. Podle pozorovatelů však šlo spíše o záminku. Tatra totiž nikdy v minulosti neobdržela od indické strany na své vozy žádnou stížnost. V červenci 2008 navštívil Kopřivnici tehdejší indický velvyslanec Dinkar Prakash Srivastava, který „vysoce ocenil dlouholetou spolupráci své země s automobilkou Tatra, jejíž nákladní vozidla již mnoho let spolehlivě slouží indické armádě a civilním uživatelům“. Vyšetřování korupce spojené s vozy Tatra začalo v Indii poté, co se generál svěřil se svým zážitkem indickému tisku. Učinil tak krátce před svým odchodem do důchodu. S funkcí se údajně loučil nerad, což mohl být důvod, proč se rozhodl o incidentu starém dva roky promluvit. Jako další vysvětlení se nabízí úvaha, že mu mohlo být nabídnuto „příliš málo“.
Za zmínku stojí také fakt, že aféra propukla zrovna v době, kdy se v Dillí konal významný veletrh obranného průmyslu Defexpo India 2012, na němž měla Česká republika silné zastoupení.
Načasování nebylo zřejmě náhodné. Není žádným tajemstvím, že konkurence doprovázející státní vojenské zakázky v Indii je vzhledem k příležitostem a objemu tvrdá. Stejně tak fakt, že mnohé tamní obchody se bez úplatků neobejdou. Rishiho zadržely indické úřady právě v průběhu veletrhu. Od té doby se několikrát musel podrobit výslechu, prověřovány jsou i další podezřelé osoby. Opakovaně byly prohledány prostory v jihoindickém Bengalúru, kde se měly tatrovky montovat. V polovině června byl z funkce odvolán výkonný ředitel podniku BEML V. R. S. Natarajan.
„S panem Rishim jsme občas v kontaktu.
Komunikace je především telefonická a omezeně elektronická,“ řekl týdeníku Euro Ronald A. Adams. Jak dodal, prostřednictvím právního zástupce Rishimu zaslali seznam otázek ohledně vyšetřování a jeho aktivit v Indii. Některé prý indický byznysmen již „objasnil“, na další vedení podniku stále čeká. Pro Rishiho je však mnohem důležitější postup CBI. Jeho vyšetřovací tým se hodlá kvůli kauze obráreport tit údajně i na české úřady. Jak ale říká Adams, ani vedení kopřivnické Tatry dosud nebylo ze strany CBI kontaktováno.
Ještě nejsou ready Pošramocená pověst Tatry v Indii však představuje pouze zlomek skutečných problémů podniku. Stejně jako loni ani letos se akcionáři nedočkali valné hromady v řádném termínu na konci června. Vedení podniku však odmítá, že by její odklad souvisel s vyšetřováním Rishiho v Indii. „S případem to nemá nic společného. Termín valné hromady oznámíme, jakmile budeme připraveni,“ vzkázal Adams. Posun tak zřejmě souvisí spíše s hospodářskými výsledky podniku, které nejsou dobré.
V roce 2010 prodělala Tatra 157 milionů korun a čísla za rok 2011 zatím stále nezveřejnila.
Loni však produkce Tatry poklesla zhruba o čtvrtinu na 702 vozů. Zaměstnanci trávili kvůli nedostatku zakázek letos nějaký čas doma, přičemž dostávali 60 procent platu.
Podle znalců je společnost technicky v insolvenci, i když zatím nebyl podán žádný insolvenční návrh. Největším věřitelem má být ČSOB se zajištěnou pohledávkou ve výši přibližně 700 milionů korun. Dalších zhruba 500 milionů představují závazky po lhůtě splatnosti více než 30 dní. Na druhou stranu však Tatra disponuje značnými zásobami, materiálem a rozpracovanou výrobou, kterou by bylo možné okamžitě využít například k výrobě vozu Tatra Phoenix (T-158), velmi kvalitního terénního nákladního automobilu s pohonem všech náprav. Vůz získal druhé místo v prestižní anketě The International Truck of the Year 2011 za vítězem Mercedes-Benz Actros.
Odborníci navíc „americkému“ managementu Tatry vyčítají, že nikdy nešel do konfrontace s Rishim a fakticky dělal vše, co kontroverzní byznysmen chtěl a hlavně potřeboval. A dále, že se Tatra dostala do potíží především kvůli špatné strategii zaměřené hlavně na vojenská vozidla a na velké vojenské zakázky. Ty se však realizují zhruba jednou za deset let a komerční vozidlo T-815 se mezitím stalo zcela nekonkurenceschopným.
Zklamání DA F Loni v srpnu svitla Tatře naděje v podobě spolupráce s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF. Zatímco Nizozemci prodávají ročně přes 40 tisíc aut, v případě Tatry je to kolem 700 kusů včetně CKD sad. DAF má sice širokou nabídku nákladních automobilů, oproti konkurenci mu však chybí vlastní terénní nákladní automobil s pohonem všech náprav.
Nizozemci si uvědomují, že neúplná produktová řada je jejich konkurenční nevýhodou ve vztahu k distribuční síti, která jim znemožňuje účast v soutěžích o velké „fleet“ dodávky. Právě proto DAF spolupracoval na vývoji vozu T-158. V Tatře měl získat 19procentní podíl a kromě komponentů hodlal nabídnout závodu v Kopřivnici i svoji rozsáhlou dealerskou a servisní síť. K převzetí však kvůli nezájmu Tatry (podle zdrojů zejména ze strany ředitele Adamse) nedošlo. DAF měl opci za jednu korunu koupit v Tatře zmiňovaných 19 procent, ale nakonec ji nevyužil. Experti soudí, že jediným řešením pro Tatru je likvidní investor, který umaže dluhy vůči dodavatelům a bankám a povede společnost úplně jiným směrem než nynější management.
Jen stěží lze odhadnout, jaký vliv bude mít případné odsouzení Rishiho v Indii na další chod podniku v Kopřivnici. Existují názory, že možná žádný. I soudy v Indii jsou uplatitelné. Jedno je však jisté. Ať dopadne jeho případ jakkoli, Tatra po skandálu neprodá v Indii v nejbližších letech ani šroubek. l •
Při obchodech Rishimu asistovali vysloužilí vysocí armádní důstojníci, z nichž některé zaměstnal Indická armáda platila za tatrovky kvůli existenci prostředníka více, než musela
Vztah Tatra–Calyon (Výňatek z Výroční zprávy 2010) Společnost uzavřela mimo jiné se společnostmi Československá obchodní banka a Calyon S. A. dne 2. června 2008 „the EUR 44 000 000 and CZK 800 000 000 multicurrency term, revolving, overdraft, letter of credit and bank guarantee facilities agreement“. Dne 11. března 2010 byl k této smlouvě uzavřen dodatek „amendment and restatement agreement“, dne 31. května 2010 dodatek „amendment agreement“ a dne 30. července 2010 dodatek „amendment and restatement agreement“. Poskytnutým plněním z této úvěrové smlouvy ze strany Společnosti bylo zaplacení úroků, poplatků a splátek jistiny. V souvislosti s výše uvedenou úvěrovou smlouvou jako doplnění jejího zajištění Společnost uzavřela dne 29. března 2010 s Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (dříve Calyon S. A.) smlouvu o zřízení zástavního práva k podniku, jejíž uzavření bylo schváleno mimořádnou valnou hromadou Společnosti konanou dne 26. března 2010, dne 11. března 2010 smlouvu o zástavě pohledávek z pojistných smluv, dne 11. března 2010 smlouvu o zástavě pohledávek z běžných účtů a dne 9. června 2010 dohodu o přímé vykonatelnosti formou notářského zápisu. Společnost uzavřela s Československou obchodní bankou formou potvrzených konfirmací transakce na finančních trzích. Transakce byly vypořádány platbou nebo započtením vzájemných závazků a pohledávek.
O autorovi| Dáša Hyklová, hyklova@mf.cz