Menu Zavřít

Tatra a její kostlivci

19. 8. 2012
Autor: Euro

Česká automobilka doplácela na podivné obchody v Indii. Korupční skandál jednoho z akcionářů však představuje pouze zlomek problémů podniku.

Nejvyšší soud Indie zamítl 7. srpna žádost Ravindera Kumara Rishiho vycestovat ze země ze zdravotních důvodů. Zprávy o tom, že trpí cirhózou jater a vysokým krevním tlakem, nezabraly. Centrální úřad pro vyšetřování (CBI) se nedomnívá, že by byl jeho stav natolik vážný, aby se musel neprodleně léčit ve Velké Británii. Podle něj spíše existuje reálná hrozba, že by se Rishi po návštěvě londýnského doktora zpátky do Indie již nevrátil. Vyšetřování korupčního skandálu, který propukl letos na jaře a v němž Rishi figuruje jako jeden z hlavních podezřelých, totiž ještě není u konce. Další slyšení v této věci má mít Rishi u soudu tento čtvrtek.

Proč by měl kontroverzní 57letý indický byznysmen, který se v roce 1985 usadil v Londýně a nyní čelí ve své rodné zemi závažnému obvinění z nekalých obchodních praktik a z porušování indických zákonů, zajímat i Českou republiku? Důvod je jednoduchý. Ravinder Rishi namočil do indického korupčního bahna i kopřivnickou Tatru.


Čtěte také:

Kauza tatrovek: koupili Indové české vozy schválně dráž?

Pro Tatru se rýsuje kontrakt v Indii na sto vozů k raketám


Podnik Tatra vlastní čtyři akcionáři, z nichž právě Rishi má největší podíl, a sice přibližně 40 procent. Právě on realizoval v průběhu posledních let prodej tatrovek (rozložených na části) prostřednictvím svých společností se sídlem ve Velké Británii (s propojením na svoji Hemang Foundation v Lichtenštejnsku) do Indie. A to promyšleným způsobem. Indičtí vyšetřovatelé nyní prověřují, zda tento systém vymyslel sám, či někdo jiný. Při obchodech mu asistovali vysloužilí vysocí armádní důstojníci, z nichž některé u sebe ve firmě zaměstnal.

 Tatra

Obchody Rishimu vynášely. I když pro indický tisk v dubnu tvrdil, že „vývozem Tater do Spojených států, Izraele, Malajsie a Brazílie si vydělává více, než když auta dodává do Indie“. Pro samotnou Tatru však již o tak výhodný obchod nešlo. A také indická armáda platila za auta právě kvůli existenci prostředníka více, než musela. Předseda představenstva a generální ředitel Tatry Ronald A. Adams se nikdy netajil tím, že firma vyrábí pro nákladní vozy používané v Indii pouze „komponenty“ tvořící zhruba 35 procent celého vozu.


 Ravinder Rishi Ravinder Kumar Rishi


Podle informací týdeníku Euro podnik dodával kabiny, převodovky a motor Rishiho společnosti Vectra Limited (případně firmě Venus založené k tomuto účelu v Indii), které k tomu přidaly pouze podvozek a přeprodávaly vozidla indické firmě BEML Limited (Bharat Earth Movers Limited). V té má v současné době 54procentní podíl indická vláda, a právě tato společnost měla s Rishim uzavřenou dohodu o montáži vozidel a jejich následném prodeji indické armádě. A to přesto, že podle vládní směrnice pro nákup zařízení určených na obranu Indie musí být dodavatelem původní výrobce.

MM25_AI

Nejmenovaný zdroj tvrdí, že Tatra na každém voze dodaném do firem Vectra anebo Venus přicházela nejméně o 20 procent, tedy zhruba 10 tisíc eur. Vyráběné sady CKD (complete knock down – tzn. v jednom celku zvlášť zabalené kabiny, nápravy, motory, převodovky) Tatru stály minimálně šest milionů eur ročně, a to od roku 1992.

Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Euro

  • Našli jste v článku chybu?