Menu Zavřít

Tatra konečně "pod čepcem"?

2. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Mezi firmami, o nichž Profit ve své téměř patnáctileté historii psal, byla několikrát i Tatra Kopřivnice. Před deseti lety, v čísle 6/1994, se o ní hovořilo i v exkluzivním rozhovoru s americkým manažerem v čele firmy, Geraldem Greenwaldem.

FIN25

PROFIT PO DESETI LETECH….

Řada velkých firem, o nichž Profit v minulosti psal, má své transformační problémy počátku 90. let již vyřešeny - buď získaly strategického partnera a následně zahraničního majoritního vlastníka a našly si své pevné místo na trhu, nebo se jim problémy vyřešit nepodařilo, transformace nebyla úspěšná a skončily. Tatra je v této řadě určitou výjimkou - její problémy s odbytem se táhly déle. Jak v soukromí před časem prohlásil bývalý ministr pro privatizaci a správu národního majetku Tomáš Ježek, zbývalo prý tehdejší vládě již jen pár měsíců na to, aby i „Tatrovka byla pod čepcem, podobně jako mladoboleslavská Škoda“. Pak ale přišly volby v roce 1992, nová vláda a nové představy o stragetickém partnerovi Tatry. Velké naděje byly vkládány do Geralda Greenwalda s pověstí úspěšného amerického manažera, od něhož se očekával obrat v tehdejší nepříznivé situaci. V rozhovoru v Profitu v roce 1994 také uváděl, že i přes nepříznivý hospodářský výsledek roku 1993 jsou první změny k lepšímu patrné. Avšak naděje vkládané do tohoto manažera se nenaplnily a on Tatru záhy opustil. V současnosti se zdá, že Tatra konečně zaznamenává obrat a její současný majoritní vlastník ji postupně povede k dobývání světových trhů nebo alespoň k takovému odbytu, který bude znamenat nejen zajištění existence automobilky, ale i její rozvoj. Tímto vlastníkem je společnost Terex. Ta vloni v září oznámila nabytí dalších 51 % veřejných akcií Tatry. „Pokládáme TA TRA, a. s. za nedílnou část naší současné vojenské strategie,“ prohlásil při této příležitosti Ronald M. DeFeo, prezident a generální ředitel společnosti Terex. Rýsují se i možnosti, že Tatra se v budoucnu bude podílet na zakázkách například společnosti American Trusk Company LLC (ATC), jejíž dvoutřetinovým vlastníkem se Terex rovněž stal. Právě ATC získal např. zakázku na výrobu 315 středních nákladních automobilů pro izraelské ministerstvo obrany. To vzbuzuje naději, že i Tatra se bude nějakým dílem na této zakázce podílet.

  • Našli jste v článku chybu?