Automobilový průmysl Kopřivnická Tatra prošla minulý pátek exekuční dražbou. A to i přesto, že ještě ve čtvrtek čelila návrhu na insolvenci, která mohla dražbu zrušit. Krajský soud v Ostravě však návrh Severočeské správy nemovitostí kvůli dluhu necelých 227 tisíc korun odmítl.
Vydražitelem Tatry se stala společnost Truck Development, založená teprve 8. března. Jediným akcionářem a členem představenstva je Marek Galvas, jehož jméno je spojeno s bankou J&T. Truck Development byla jedinou firmou, která zaplatila dražební jistotu ve výši 100 milionů korun. V samotném podání na exekutorském úřadu v Chebu se zavázala zaplatit 176 milionů.
Problémovou automobilku poslala do dražby společnost Composite Com, které Tatra dlužila zhruba 650 milionů. Pohledávku, které se exekuce týkala, odkoupila přibližně před rokem J&T od ČSOB. Finanční skupina musela navíc do podniku nalít dalších 240 milionů, aby jej udržela vůbec v chodu. Podle informací týdeníku Euro se J&T pokoušela nejdříve domluvit s akcionáři, mimo jiné i s Ravinderem Kumarem Rishim, jenž měl v Tatře zhruba 40procentní podíl a který je momentálně zadržován v Indii kvůli podezření z korupce. Jejich nabídky ale nebyly vyslyšeny, a tak zůstala jediným možným řešením dražba. Věřitelé měli zájem na tom, aby podnik pokračoval ve výrobě.
Společnost Truck Development v tiskovém prohlášení uvedla, že převezme kontrolu nad podnikem už začátkem tohoto týdne a chce hradit veškeré splatné závazky Tatry vůči dodavatelům, odběratelům, zaměstnancům a všem ostatním partnerům. „Vzhledem k tomu, že původní dluh Tatra vůči Composite Com byl ve výši přibližně 650 milionů korun a my jsme podnik vydražili za nižší částku, je nutné vyřešit zbývající část dluhu,“ uvedl v prohlášení Marek Galvas. „Máme připraveno úvěrové financování v řádech stovek milionů korun,“ ujišťoval.
Společnost Composite Com je personálně propojena přes Jaroslava Strnada se zbrojařskou firmou Excalibur Army, která mimo jiné prodává tatrovky a poskytuje jim servis. Strnad koupil začátkem března od armády šternberský závod vojenských opraven VOP CZ, za který státu zaplatil 152 milionů korun. Někteří odborníci se domnívají, že Tatra by mohla být pro Excalibur Army zajímavá díky podvozku, který již využívá české obrněné vozidlo Vega. Převažují však názory, že Tatra doplatila právě na přílišnou orientaci na vojenské zakázky. A že se do budoucna neobejde bez silného cizího investora. Tím by mohl být nizozemský výrobce nákladních aut DAF, který měl o Tatru zájem již dříve.