Díky kontraktu v Saúdské Arábii bude mít kopřivnická automobilka v následujících letech zajištěnou existenci
Kopřivnická automobilka Tatra získala v Saúdské Arábii zakázku na dodávku vozů pro tamní armádu. „Vracím se z blízkovýchodního teritoria a smlouvu mám u sebe,“ potvrdil krátce po příletu do Prahy minulé úterý Petr Rusek, předseda představenstva Tatry. Z důvodu citlivosti kontraktu se šéf podniku vyhnul přímé odpovědi na otázku, zda se jedná o Saúdskou Arábii. Nicméně odkázal na dřívější vyjádření bývalého šéfa automobilky Ronalda Adamse, že právě s touto zemí o nových dodávkách tatrovek jedná. Kontrakt má hodnotu 4,5 miliardy korun, řekl týdeníku Euro Rusek. „Prozatím nemohu sdělit počet aut, ale celkový objem kontraktu by naplnil podstatnou část roční produkce Tatry. Jedná se o víceleté plnění,“ uvedl šéf Tatry.
Nová zakázka přispěje k většímu naplnění současné kapacity Tatry, která činí tři tisíce vozů ročně při vícesměnném provozu.
Ve výrobních halách v Kopřivnici však v posledních letech nebylo ani zdaleka tak rušno.
Loni se tam vyrobilo všehovšudy 496 nákladních automobilů a vyvezených bylo 447, letos si nové vedení dalo za cíl vyrobit necelých devět stovek vozů. Momentálně pracuje v Tatře jedna směna, která vyprodukuje čtyři auta denně. I bez dodávek pro Saúdskou Arábii hodlalo nové vedení podniku zvýšit výrobu do konce roku na pět náklaďáků každý den.
Pravda o A damsovi Uzavření kontraktu poprvé naznačil bývalý šéf Ronald Adams minulý týden. V tiskovém prohlášení, v němž oznamoval svůj odchod do důchodu, se neopomněl pochválit. Součástí tiskové zprávy byla informace, že Tatra uzavřela „nejvýznamnější zakázku v posledních několika letech. Smlouva se týká dodávek automobilů a výrobních zařízení do oblasti Blízkého východu. Tým vedený generálním ředitelem Adamsem pracoval na dojednání tohoto kontraktu v hodnotě 4,5 miliardy korun téměř tři roky,“ stálo v prohlášení.
Když v polovině března získala společnost Truck Development kopřivnickou Tatru v dražbě za 176 milionů korun, všichni zainteresovaní očekávali, že jedním z prvních kroků nových majitelů bude propuštění generálního ředitele Ronalda Adamse. Nestalo se, přestože čísla mluvila jasně. Pod Adamsovým vedením to šlo s Tatrou z kopce. V roce 2010 se podnik dostal do ztráty 158 milionů korun a hospodářské výsledky za další dva roky raději nezveřejnil vůbec. „Otázka nemůže znít, proč si ho tu necháváme. My ho platíme za to, že tu něco dělá. A v okamžiku, kdy jeho přínos firmě bude menší, než kolik ji stojí, tak se rozloučíme. Zatím předává rozpracované obchodní případy, což jsou velké strategické věci a ty mají nějaký vývoj. V listopadu jsme dodali první vozy do Saúdské Arábie a dnes jsme tamní armádě už předali padesát aut.
Tuto referenci přinesl Adams,“ uvedl v dubnu v rozhovoru pro týdeník Euro Rusek.
Uzavřením kontraktu vyvrcholilo několikaměsíční Američanovo „odcházení“, které se zároveň logicky vysvětlilo. „Tento obchodní případ byl důvodem, proč Adams odešel z pozice generálního ředitele podniku až nyní. Pro obchodní partnery je důležitá kontinuita,“ prohlásil Petr Rusek. Nový šéf Tatry dodal, že majitelé Tatry převzali rozjednaný kontrakt od bývalého vedení a do konce jej dotáhli společně. „Noví vlastníci smlouvu zachránili, protože bez jejich nástupu by k podepsání nikdy nedošlo. Jednoduše by už neexistoval fungující podnik,“ uvedl Rusek. „Na rozdíl od jiných obchodních projektů, o jejichž potenciálu bývalé vedení mírně řečeno přehánělo, tento byl reálný,“ podotkl Petr Rusek.
Zbývá dořešit Indii O Adamsovi bylo známo, že v Tatře preferoval vojenské projekty. V případě kontraktu se Saúdskou Arábií nepochybně sehrála pozitivní roli Američanova státní příslušnost.
Dalšími výhodami bylo, že saúdskoarabská armáda na rozdíl od jiných zemí rozpočtovými škrty netrpí a tatrovky nejsou pro tuto zemi žádnou novinkou. Tamní silnice a pouště brázdily v minulosti dnes již legendární tatrovky 138 a 148. Velké oblibě se těší v oblasti také nejmodernější typy, což potvrdila letošní prestižní výstava obranného průmyslu Idex 2013.
Tatra v Abú Dhabí vystavovala na venkovní ploše speciály, konkrétně vyprošťovací vozidlo, vozidlo pro převoz nevybuchlé munice a také podvozek s hákovým nakládačem pro kontejnery ISO 1D a flatracky. Zatímco první dvě auta jsou postavena na plněpohonných podvozcích produktové řady Tatra 815-7 s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými, výkyvnými a vzduchem odpruženými polonápravami, třetí náklaďák Tatra 810 je takzvaný plněpohonný „střeďák“.
Ten kopřivnická automobilka vyvinula a dodává Armádě České republiky. „Oblast Blízkého a Středního východu je z pohledu exportu českého obranného průmyslu velmi významná.
Jde již o druhý obchodní úspěch firmy Tatra v tomto regionu a jsem přesvědčen, že může napomoci dalším českým výrobcům se zde prosadit,“ říká Jiří Hynek, prezident a výkonný ředitel Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR
Několikaleté působení ve vedení podniku má pro Ronalda Adamse navzdory důstojnému odchodu nepříjemné dozvuky. Momentálně čelí v České republice obžalobě, že měl před čtyřmi lety na brněnském zbrojním veletrhu IDET nabídnout tehdejšímu prvnímu náměstkovi a později ministru obrany Martinu Bartákovi dvacetimilionový úplatek. Celý případ stojí právě na Bartákově svědectví, bývalý ředitel Tatry jakoukoli vinu odmítá.
Tatra se letos po letech ztrát a omezování produkce dostala do černých čísel. Ve druhém čtvrtletí dosáhla provozního zisku 83,8 milionu korun. Ke zlepšení situace podniku by mělo přispět rovněž obnovení dodávek vozů do Indie, k jehož zastavení došlo loni kvůli korupční aféře bývalého akcionáře podniku Ravindera Kumara Rishiho. Noví majitelé Tatry usilují o znovuzískání důvěry příslušných míst v Indii v podstatě od března. Podle dobře informovaných zdrojů je dohoda na spadnutí. l •
Celkový objem právě uzavřeného kontraktu by měl naplnit podstatnou část roční produkce Tatry. Jedná se navíc o víceleté plnění.
O autorovi| Dáša Hyklová, hyklova@mf.cz