Filozofickou debatu nad tím, jestli je Uber či Taxify taxikářskou firmou, nebo není, vyhrály soudy a úřady. Rebelové sklaply paty, před pár dny jako poslední vzdorující firma Taxify, kterou v roce 2013 založil devatenáctiletý student střední školy Markus Villig. „K tomuto kroku jsme se rozhodli v návaznosti na dialog s úřady a chystanou novelu zákona o silniční dopravě, jehož změnu vítáme. Přistoupíme již nyní k aktivní kontrole těchto povinností partnerských řidičů i přesto, že to po nás současná legislativa nevyžaduje,“ řekl šéf českého a slovenského Taxify Roman Sysel.
Rétoricky si sice zástupci technologických firem stojí stále za svým, technicky vzato budou ale jejich řidiči klasickými taxikáři. Od prvního dne letošního roku ke schválení své registrace v aplikaci Taxify musejí nahrát průkaz řidiče taxislužby, mít vozidlo zapsané v evidenci vozidel taxislužby a nahrát koncesovanou živnost na silniční motorovou dopravu pro přepravu do devíti osob.
O tom, že společnost Taxify nesmí dál jezdit v Praze, dokud nebude dodržovat zákonné podmínky pro taxi, rozhodl loni v prosinci nepravomocně Městský soud v Praze, podle kterého firma provozuje přepravní služby, a musí tak dodržovat zákonné podmínky pro taxikáře. Podobné rozhodnutí padlo už na podzim kvůli provozu v krajských městech. Firma kvůli tomu čelila i exekuci.
Novou podobu zákona upravující taxislužbu má už ministerstvo dopravy připravenou. Podobně jako na Slovensku už nebude povinný taxametr (stačí aplikace) nebo žlutá svítilna pro ty řidiče, kteří jezdí na objednání přes aplikaci. Povinná bude naopak známka za 500 korun nebo pojištění odpovědnosti za pasažéry.
Dále čtěte: