Letecká doprava
PRAHA (flp) – Cestovní kanceláře i aerolinky, které v tuzemsku působí, stále častěji nezahrnují do ceny letenek letištní taxy. Částky jsou tak zkresleny až o tisíce korun. Například zářijová cesta s ČSA do New Yorku je dražší o 1848 korun, s Lufthansou dokonce o 3148 korun. „Donedávna jsme taxy do ceny námi prodávaných letenek zahrnovali, ale pro lepší čitelnost sumy je nyní do částky nedáváme,“ říká mluvčí společnosti Fischer Věra Kudynová. V případě ČSA je praxe podobná. „Avizujeme pouze základní cenu, dělá to tak většina leteckých společností,“ řekla týdeníku EURO Marcela Picková z tiskového oddělení ČSA. Zákazníci však mohou být vyšší cenou překvapeni. „Z hlediska zákona je tato praxe prodejců letenek na hraně,“ domnívá se právnička Petra Pejchalová. „Podle Obchodního zákoníku je klamavou reklamou šíření údajů o vlastních výrobcích či výkonech, které může vyvolat klamnou představu, a zjednat tím vlastníku nebo cizímu podniku prospěch na úkor jiných soutěžitelů,“ dodává. Klamavým údajem je podle Pejchalové také informace, která ač sama o sobě pravdivá, může uvést - vzhledem k okolnostem a souvislostem za nichž byla sdělena - zákazníka v omyl. „Záleží na tom, jak je v reklamě uvedena skutečnost, že cena letenky neobsahuje letištní taxy,“ domnívá se právnička. „My vždy v reklamách pod cenami letenek tuto skutečnost uvádíme,“ obhajuje ČSA Marcela Picková. „Každý člověk, který alespoň trochu cestuje, o nutnosti platit taxy ví,“ míní Věra Kudrnová. „A napočítat přesnou taxu do ceny letenek či zájezdů stejně nelze, její výše se totiž den ode dne mění podle měnového kursu,“ doplňuje mluvčí firmy Fischer.