O tom, zda ananas patří, či nepatří na pizzu, alespoň jednou v životě vedl spor snad každý její milovník. A zatímco minimálně u nás válka mezi oběma tábory stále nebere konce, ve východní části světa vznikají experimenty, ve srovnání s nimiž se ovoce v jídle už nezdá jako takový problém. Konkrétně na Tchaj-wanu si teď lidé pochutnávají na pizze, jejíž součástí jsou kromě lepkavé rýže také konzervovaná vejce a prasečí krev.
Pro mnohé až děsivou kombinaci do své nabídky zařadila tchajwanská pobočka společnosti Pizza Hut Holdings poté, co tam během pandemie covid-19 vzrostla poptávka po západním rychlém občerstvení. Ingredience zvolila na základě průzkumu sociálních sítí. „Využili jsme sociální naslouchání, abychom pochopili preference zákazníků,“ říká pro zpravodajskou agenturu Bloomberg Antony Leung, generální ředitel společnosti Pizza Hut v Tchaj-wanu. „Online data nám také napověděla, že tchajwanští zákazníci oceňují místní chutě a senzaci,“ dodává.
Zatímco místní sektor potravin a nápojů utrpěl v červnu téměř 40% propad, americké řetězce jako Pizza Hut, Domino’s či KFC zaznamenaly 3,6% růst. „Během lockdownu dávali spotřebitelé přednost čistým, pohodlným a levným jídlům, což působilo ve prospěch amerických řetězců,“ vysvětluje Ken Chen, spoluzakladatel společnosti iCHEF, která analyzuje tchajwanský potravinářský a nápojový průmysl.
Zákazníci chtějí trendy
Pizza s prasečí krví a konzervovanými vejci není první netradiční kombinací západních a místních ingrediencí, která měla u tchajwanských zákazníků úspěch. V roce 2019 podávala společnost Domino’s Pizza pizzu se sladkými tapiokovými perlami, které jsou základem pro tvorbu oblíbeného bubble tea. Pizza Hut zas připravila pizzu s durianem, trnitým ovocem s krémovou dužinou podobnou pudinku a výraznou vůní.
Příval poptávky po neotřelých pizzách může být podle všeho důsledkem tendence následovat trendy. „Tchajwanská generace Z neustále hledá materiály, které by upoutaly pozornost a které by mohla zveřejnit na Instagramu,“ vysvětluje Sungjun Park, děkan katedry obchodní administrativy na Národní univerzitě Chengchi.
Této skutečnosti ve svůj prospěch využívá například společnost Yum! Brands Inc., která poskytuje franšízy Pizza Hut, KFC a Taco Bell ve více než 150 zemích a teritoriích po celém světě. V asijských zemích se řídí strategií „adopce a adaptace“, a tak má Jižní Korea pizzu bulgogi s marinovaným hovězím masem a BBQ, v Indii se podává máslové kuře a v Japonsku experimentuje s natto, tradičním jídlem z fermentovaných sójových bobů. „Když chtějí mezinárodní řetězce stabilizovat svou tržní sílu v cizí zemi, je to vhodná metoda,“ konstatuje analytička Bloomberg Intelligence z Hongkongu Angela Hanleeová.
Reklama na sociálních sítích
Zdá se, že přístup založený na sběru dat ze sociálních sítí v Tchaj-wanu zatím funguje. Současná pizza s obsahem rýže, vajec a krve totiž podle generálního ředitele Pizza Hut již překonala předchozí prodejní rekord. Ten od roku 2019 držela durianová pizza, kterou zákazníci kupovali v průměru každých osm sekund. Vyprodána byla pouhé čtyři dny po uvedení na trh.
Současná pizza se stejně jako ta předchozí stala hitem na sociálních sítích. Touto formou ji chválil například Aaron Yan, tchajwanský zpěvák, který má na Facebooku více než 1,6 milionu sledujících. K pokrmu se vyjádřila také spisovatelka a filmařka Clarissa Weiová, která uvedla, že se jedná o populární a hojně diskutované jídlo. „Zdá se, že chuť není prioritou,“ dodala.
Chutí pizza neuspokojila ani zákazníka Henryho Hunga, který pracuje v IT průmyslu. „Pizzu s prasečí krví jsem si koupil jen ze zvědavosti a v pokušení vyzkoušet něco divného a nového,“ řekl s tím, že ačkoli byla vyvážená a chuťově přijatelná, znovu by si ji neobjednal.