Podniky Czechoslovak Group motivují rodiče i děti ke studiu technických oborů
Podniky holdingu Czechoslovak Group (CSG) potřebují ke svému fungování dostatek kvalitních inženýrů i techniků.
Příkladem může být společnost DakoCZ, která ve východočeské Třemošnici vyrábí brzdové systémy pro kolejová vozidla a je dodavatelem světových firem, jako jsou Siemens, Alstom či Bombardier. Společnost s ročním obratem přes 800 milionů korun vyrábí ze 75 procent na export a zaměstnává 519 lidí, z nichž klíčových je 257 výrobních dělníků. Tradice podniku je velmi stará: letos oslaví těžko uvěřitelných 200 let existence.
Stěžejní výrobní profese jsou obráběč kovů, frézař, soustružník, brusič, vrtař, montážní dělník a svářeč. Klíčové technické profese jsou vývojový konstruktér a technolog. Ve všech těchto pozicích potřebuje Dako-CZ rozšířit své řady. „V třemošnickém Daku i jiných podnicích naší skupiny se projevuje strukturální deficit českého vzdělávacího systému. Rodiče preferují pro děti gymnázia či obchodní akademie, zatímco průmyslovky a učňovské školství mají problém s nedostatkem studentů.
Přitom realita je taková, že mzda kvalifikovaného technika je mnohdy výrazně vyšší než mzda řadového účetního,“ upozorňuje personální ředitel společnosti Czechoslovak Group Michal Batelka.
Ve veřejnosti je také slabé povědomí, jak se práce ve výrobě a technických oborech v posledních letech změnila. Typicky v případě obráběčů se nejedná o fyzicky namáhavou a „špinavou“ práci, ale spíše o ovládání a programování moderních robotů, které za člověka odvedou mechanickou práci daleko rychleji a přesněji, než by toho byl sám schopen. „Mládež dnes ráda hraje počítačové hry. Práce obsluhy CNC strojů využívá částečně stejné dovednosti – je třeba efektivně ovládat a instruovat stroj a nastavit jeho program,“ uvádí Michal Batelka aktuální příklad.
Czechoslovak Group na situaci na trhu práce aktivně reaguje a přizpůsobuje se jí. Podniky skupiny se snaží udržet starší zaměstnance v technických profesích, a pokud už nezastanou některé fyzicky namáhavé úkony, často působí jako trenéři mladých nastupujících kolegů. „Z demografické nutnosti, ale i z hlediska zásad fungování kolektivu je ideální věkový mix na pracovišti, kde jsou zastoupeny všechny produktivní generace,“ uvádí Michal Batelka.
Další prioritou je aktivní komunikace s rodiči, školami a dětmi. Už nyní jednotlivé podniky skupiny CSG kontinuálně spolupracují se školami v regionech, kde sídlí. V některých případech se začíná na úrovni mateřských škol. Personální ředitel CSG k tomu říká: „Volbu práce ve většině případů dělají rodiče, kteří chtějí pro děti to nejlepší. Česká republika byla a je průmyslovou zemí. Práce konstruktéra nebo kvalifikovaného technika je v současnosti více žádaná a také více odměňovaná než práce v kanceláři. Jakmile si toto rodiče uvědomí, začne stoupat i zájem o technické obory.“
Je logické, že se společnosti při nedostatku potřebných zdrojů v České republice zajímají o možnost zaměstnání kvalifikovaných pracovníků pocházejících ze států mimo EU. Přes deklarovanou vůli i některé konkrétní kroky veřejné správy však administrativní bariéry pořád zůstávají příliš velké, než aby se jednalo o efektivní nástroj vykrytí akutního nedostatku zaměstnanců na českém pracovním trhu. Problémem je i kapacita zastupitelských úřadů požadovanou administrativu zpracovat, dokonce je obtížné se přes informační systémy registrovat.
Jedině průmysl s kvalifikovanými a dobře odměňovanými zaměstnanci může být z dlouhodobého hlediska zárukou prosperity České republiky a jejího růstu. CSG plynule navazuje na tradiční hodnoty československého průmyslu, dále je rozvíjí a přizpůsobuje aktuálním potřebám a požadavkům nezbytným pro moderní průmyslovou výrobu 21. století. l Klíčové podniky skupiny a jejich portfolio Česká část • Excalibur Army – generální opravy, repase a modernizace včetně zásadních upgradů vojenské techniky bývalé Varšavské smlouvy na současné standardy NATO • Tatra Defence Vehicle – specializace na výrobu, generální opravy a modernizace převážně obrněných a speciálních vozidel na podvozku Tatra a Pandur pro potřeby ozbrojených sil • Dako-CZ – výroba pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla • Karbox – výroba certifikovaných kontejnerů, kontejnerových pracovišť a kontejnerových a skříňových nástaveb na podvozky užitkových a nákladních vozidel • Nika Logistics – dopravní služby prostřednictvím vlastní flotily několika stovek užitkových dopravních vozidel včetně schopnosti nebezpečných přeprav, provozování vlastních logistických areálů, organizace komplexní dopravy a logistiky i mimo území ČR
Slovenská část • MSM Group – výroba munice, zbraní, vojenských vozidel, rádiových navigačních systémů ve vojenských opravárenských podnicích v Banské Bystrici, Novákách a Trenčíně, dlouhodobě pronajatých od Ministerstva obrany Slovenské republiky, a také ve strojírenském podniku ZVS, a. s., založeném již v roce 1937 jako součást koncernu Škoda Plzeň; provozování joint venture s Českou zbrojovkou v Novákách na výrobu ručních zbraní
Základní ekonomické ukazatele CSG
Tržby Export Počet
(v tis. Kč) (v tis. Kč) zaměstnanců
2014 7 631 474 4 350 272 2 437
2015* 12 000 000 6 500 000 3 718
* předběžný odhad
Poznámka: Do přehledu ekonomických údajů CSG je zahrnuta i společnost
Tatra Trucks, přestože není součástí struktury holdingu. Je s ním ale majetkově
propojena, protože majitel Czechoslovak Group Jaroslav Strnad je zároveň
většinovým akcionářem firmy Tatra Trucks.
Ve veřejnosti je slabé povědomí, jak se práce ve výrobě a technických oborech v posledních letech změnila.