Americký technologický startup Magic Leap v polovině ledna oznámil, že skupině zdravotnických společností poskytl předběžný přístup ke své náhlavní soupravě druhé generace pro rozšířenou realitu. A to ještě před plánovaným uvedením na trh v tomto roce (byť s lehkým zpožděním, protože tak původně chtěl učinit už vloni).
Společnost vznikla před 12 lety a od začátku si v Silicon Valley držela pověst jedné z nejnadějnějších rozvíjejících se firem. Díky peněžní injekci ve výši 542 milionů dolarů od Googlu se v roce 2014 Magic Leap stal ve světě technologií známým pojmem. Svému potenciálu však doposud nedostál.
Před čtyřmi lety se na trh dostala souprava první generace – Magic Leap One Creator Edition. Její tvůrci sebevědomě prohlašovali, že se stane jedničkou ve svém odvětví a uživatelům přinese zcela nový druh zábavy. Nestalo se, a čísla to jasně dokládají. Během prvního půlroku, kdy bylo zařízení k dispozici, společnost údajně prodala pouhých šest tisíc kusů, přičemž jeden stál 2300 dolarů.
Srdce ve 3D
Kvůli výše uvedenému fiasku muselo dojít k velkému propouštění zaměstnanců. O práci přišla zhruba tisícovka lidí, a nebýt 350milionové investice (v dolarech) od stávajících a nových věřitelů, firma by zřejmě zkrachovala. Generální ředitelkou se mezitím stala Peggy Johnsonová, která ihned po svém nástupu sdělila, že s uvedením druhé generace headsetů na trh se Magic Leap začne více soustředit na prodej produktů dalším firmám. Zejména pak těm z oblasti zdravotnictví.
Jedna taková, SentiAR, chce k novému hardwaru přidat svůj vlastní program, jenž by lékařům během operace umožňoval vidět 3D model srdce pacienta. Další technologická společnost Brainlab se pro změnu věnuje radiochirurgii, radioterapii a chirurgické navigaci a ráda by k Magic Leap 2 připojila svůj software Mixed Reality Viewer. Ten by nabízel inovace v prohlížení chirurgických plánů a zajímavé možnosti, jak oživit lékařskou spolupráci s dalšími kolegy.
S Magic Leap by na vývoji a uvádění nových zdravotnických pomůcek na trh chtěla v budoucnu pracovat také neurotechnologická firma SyncThink, Inc. Jejím hlavním cílem by mělo být zlepšení péče o pacienty s poruchami vestibulárního aparátu. „Rozšířená realita může v nejbližší době přinejmenším změnit zdravotnictví více než kterékoliv jiné odvětví,“ doplnila Johnsonová.
V tomto odvětví virtuální reality a příslušenství má však Magic Leap velkou konkurenci - třebaže více společností se zaměřuje především na spotřebitele, a nikoliv na firmy. Zařízení pro rozšířenou realitu vyvíjí Meta (dříve Facebook), Apple, Snap nebo ambiciózní tvůrce úspěšné hry Pokémon Go Niantic. Minulý měsíc navíc startup prohrál s Microsoftem souboj o desetiletý kontrakt ve výši téměř 22 miliard dolarů na dodávku technologie rozšířené reality pro americkou armádu.