Menu Zavřít

TECHNOLOGIE BUDOUCNOSTI

15. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Mazda MX SPORT TOURER

WT100

PRAHA, ŽENEVA – Ženevský autosalon, který skončil tuto neděli, naznačil trendy, kterými se bude ubírat motorismus budoucnosti. Jedním z výrobců, kteří poodhalili své plány, byla Mazda. Představila ve Švýcarsku koncept ekologického vozu s hybridním pohonem s názvem MX SPORT TOURER, který je důkazem, že Japonci mají předstih před zbytkem světa ve zkoumání možností hybridních vozů. Také po karosářské stránce má být koncept zhmotněnou vizí nových designů a technologií příštích generací vozidel. Studie přitahovala pozornost futuristickými tvary a prostornou karoserií, která kombinuje styl sportovních vozů pro zábavu a funkčnost běžných vozů kombi.
Pohon vozu zajišťuje unikátní hybridní systém, který je tvořen lehkým, vysoce výkonným motorem typu S–VT o obsahu 2,0 litru a elektromotorem. Během jízdy mimo městské aglomerace je model MX SPORT TOURER poháněn zážehovým motorem v režimu 4×4. Ve městech, kde se vyžadují nulové hodnoty emisí, se pohon přepne na elektromotor, který pohání zadní kola vozu. Elektromotor má výkon 40 kW, kroutící moment 108 Nm a dosahuje maximální rychlosti 40 až 50 km/hod. Jeho akumulátory jsou nabíjeny během jízdy vznětovým agregátem a rekuperací brzdového systému.
MX SPORT TOURER využívá stejný systém konstrukce dveří bez středního sloupku B jako model Mazda RX–8. Tato konfigurace má výrazně usnadnit přístup k zadním sedadlům. Dalším rysem je sportovní vzhled interiéru a snadno přístupný nákladový prostor s lamelovou střechou, která se dá zatáhnout. V případě, že jsou lamely přesunuty směrem vpřed a je spuštěno zadní okno a složena zadní sedadla, je záď vozidla přetransformována na typický pickup. Jsou–li zadní sedadla demontována, je podlaha zcela plochá a objem zavazadlového prostoru dosahuje 1250 litrů. Podvozek konceptu MX SPORT TOURER tvoří nově vyvinutá náprava typu multilink u všech čtyř kol a tlumiče typu M–SDS (Mazda Skyhook Damping Suspension). Tato konstrukce výrazně zlepšuje ovládání vozidla nezávisle na jeho zatížení. Brzdové kotouče o průměru 370 mm a zároveň dvacetipalcová kola nabízejí výjimečné brzdné vlastnosti. Ve výbavě vozu nechybí ani systém DCS (systém řízení jízdní stability) a systém EBD (systém elektronického rozdělování brzdné síly).
Výkon motoru je na přední kola přenášen prostřednictvím originální převodovky CVT (s plynule měnitelným převodem), kterou vyvinula společnost Mazda. Řadit lze i prostřednictvím ovladačů umístěných na volantu a v případě potřeby manuálně.

  • Našli jste v článku chybu?