Menu Zavřít

Technologie mění města

29. 5. 2017
Autor: Euro.cz

Úspory energií nebo nalezení volného místa k parkování pomocí aplikace. Moderní technologie míří do měst

Chytrým městem už nemusí být jen evropská velkoměsta jako Vídeň, Amsterdam nebo například Helsinky. Využívat moderní technologie pro rozvoj města se chystá už i jihočeský Písek, který má necelých třicet tisíc obyvatel. A jak se vůbec historické město ke koncepci Smart City dostalo? „Zhruba v roce 2014 jsme se potkali s lídry inovačních technologií,“ uvádí místostarosta Písku Josef Knot. Mezi nimi byli zástupci technologických společností IBM, Schneider Electric, Technologické centrum Písek, ale rovněž zástupci ČVUT a Jihočeské univerzity.

Klíčové ovšem bylo, aby koncept „chytrého města“ získal širokou politickou podporu. „Rozvoj chytrého města je koncepční přístup na desítky let dopředu,“ uvádí místostarosta Knot s tím, že ho před dvěma lety podpořili všichni přítomní zastupitelé.

To po dle něj dává záruky, že rozvoj bude pokračovat i v příštích volebních obdobích.

Koncepce má tři pilíře: inteligentní mobilitu, energetiku a posledním pilířem jsou moderní informační technologie neboli ICT. První projekty se zaměřily na úspory energetických nákladů v budovách města, jako bylo divadlo, kino nebo radnice.

Z výzkumu mezi obyvateli Písku ovšem vyplývá, že lidé by nejvíce ocenili řešení v oblasti parkování. To je ostatně projekt, který byl už schválen, přičemž je vypsáno výběrové řízení ve výši dvou milionů korun na zavedení dynamického parkování ve městě. Tato suma má na dobu čtyř let pokrýt nejen samotnou investici, ale i režii.

Zkušenosti se zaváděním a fungováním chytrého parkování ve městech má již společnost ČD-Telematika, která tento systém zavedla v Liberci. Řidiči nyní mají možnost přes mobilní aplikaci zjistit, na kterém parkovišti v horním centru Liberce je volné místo a které je naopak obsazené. „Základem je senzor a bezdrátová senzorická síť,“ popisuje Peter Hudák, ředitel obchodu a marketingu ČD-Telematiky.

Jednou z variant, kterou firma nabízí, je zabudování senzorů do země. To se využilo i v případě libereckých parkovišť. „Po příjezdu a odjezdu auta z místa nahlásí senzor změnu,“ dodává Hudák. Informace o parkovacím místě pak přes bezdrátovou síť putuje do centrální aplikace a následně do mobilních aplikací řidičů, na informační tabule či kupříkladu do e-mailu a rovněž do systému zákazníka, kde se data mohou dále zpracovávat.

Zavedení internetu věcí v parkování umožní omezit dopravu v centru města, kdy se redukuje takzvané popojíždění řidičů naslepo ve snaze najít volné místo. V Liberci je senzory pokryto 240 parkovacích stání.

Senzory přitom nepotřebují žádnou další datovou síť, SIM kartu nebo rozvod elektřiny. Baterie v senzorech vydrží nejméně pět let.

Liberec díky chytrému parkování došel k zajímavým výsledkům. „Třeba zjistili, že taxi služba si rezervovala osm parkovacích míst, ale přes den využívají maximálně dvě místa. Město proto přišlo s návrhem, že si pět míst vezme přes den zpátky,“ říká František Nedvěd z ČD-Telematiky. Porovnáním dat ze senzorů a z parkovacích automatů se pak dá i jednoduše zjistit, zda řidiči za parkování skutečně platí. Z obecných statistik lze říci, že až polovina řidičů ve špičce a až sedmdesát procent mimo špičku parkování nezaplatí.

Právě získání a následná analýza dat je další obrovskou výhodou chytrých řešení pro města, která byla tématem konference Chytřejší Česko v Písku. Hlavním partnerem projektu je ČD-Telematika, hlavním partnerem regionu je platební společnost Mastercard.

Získávat data z městských společností, dopravy a energetiky a následně je uložit do „městského“ cloudu (vzdálené úložiště dat) chce podle místostarosty Písku Josefa Knota rovněž jihočeské město.

bitcoin_skoleni

Data by následně mohla města analyzovat. „Data jsou tou nejvyšší hodnotou, což si města neuvědomují,“ upozorňuje šéf Technologického centra Písek Radovan Polanský. To provozuje například datová centra. Podle něj je základem pro využití dat právě cloud. „Náklady na infrastrukturu činí ve skutečnosti mnohem víc než potřeby, které mají cloudové platformy,“ shrnuje Polanský.

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?