Menu Zavřít

Tečka za zlatou érou

27. 5. 2019
Autor: Euro.cz

Poslední šachovnicová vlajka Nikiho Laudy Tato destinace je pro milovníky motosportu nutností. Z Česka sice cesta zabere až osm hodin, ale takových míst jako legendární Severní smyčka (Nordschleife) německého Nurburgringu není ve světě moc. Přírodní okruh dlouhý téměř šestadvacet kilometrů nezískal přezdívku Zelené peklo pro nic za nic - s ostrými zatáčkami, dlouhými a velmi úzkými rovinkami a především neskutečným převýšením je považován za nejnáročnější trať na světě. K řadě pomníčků jezdců, kteří zde zahynuli, měla 1. srpna 1976 přibýt i pamětní deska Nikiho Laudy (22. února 1949 až 20. května 2019). Pokud ale něco bylo pro život tohoto fenomenálního závodníka formule 1 příznačné, pak rozhodně jeho vzepření se osudu. A to se stalo i na Nordschleife.

Se svým rudým monopostem Ferrari dostal během závodu smyk, vylétl ze zatáčky do svodidel, odtud v hodinách zpátky na asfalt, vůz začal hořet, a navíc do něj narazila další formule. I když se jej snažili ostatní piloti vyprostit, Lauda zůstal v obrovském žáru 900 stupňů zaklíněný mnoho sekund. Moc lidí nevěřilo, že hrůzostrašnou nehodu přežije.

Přežil. A po 42 dnech opět sedl za volant a závodil - ten rok mu vítězství ve formuli 1 uteklo o neskutečný jeden bod.

I když Lauda pocházel ze zámožné vídeňské rodiny, k motosportu se dostal díky bankovním půjčkám. Jeho otec totiž závodění nenáviděl a synovi by nedal ani šilink. A tak se mladý Niki přes sportovní vozy a formuli 2 dopracoval až do královské kategorie do týmu BRM. Svému stájovému kolegovi Clayi Regazzonimu pak vděčil za to, že Enzo Ferrari si je oba přetáhl k sobě - Regazzoni totiž Laudu u nejvyššího vychválil.

V rudých monopostech vyhrál Rakušan ročníky 1975 a 1977, v roce 1984 pak celý seriál formule 1 ovládl už jako jezdec konkurenčního McLarenu. Odjel ještě další sezonu a po ní svou kariéru -v níž často upozorňoval na obrovské nebezpečí motosportu - ukončil. „Pro mě to bylo směšné. Kvůli stupidní smlouvě s televizemi jsme museli za volant a riskovat naše životy. Nikdo přes déšť nic neviděl, katastrofa,“ vzpomínal třeba na poslední závod sezony 1976 v Japonsku, který poznamenal silný déšť. Lauda tehdy odjel jedno kolo, odstavil formuli do boxů, a tím přišel o mistrovský titul.

Po konci kariéry začal Lauda podnikat v letecké dopravě, založil aerolinky Lauda Air a Niki, před třemi lety převzal charterovou společnost LaudaMotion.

Jeho popálená tvář vždycky a všude připomínala, jak byly závody formule 1 nebezpečné, a proto i tak atraktivní. Právem šlo o nejvyšší metu každého mladého pilota. To už se ale dávno změnilo. Smrt Nikiho Laudy je symbolickou tečkou za zlatou érou tohoto sportu.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?