Prodeje módního MP3 přehrávače firmy Apple čelí propadu
celý podtitul:
Prodeje módního MP3 přehrávače firmy Apple čelí propadu. Mohou její další nabídky zaplnit mezeru?
Chris Wysopal je hlavou rodiny se čtyřmi iPody. Jeho manželka a dvě děti mají maličký hudební přehrávač iPod nano značky Apple, kdežto on používá klasický přístroj z roku 2003, který podědil po manželce. Ačkoli má tato rodina z massachusettského Concordu iPody velmi ráda, v dohledné budoucnosti neplánuje nákup nových přístrojů. „Všechny fungují, takže není potřeba kupovat nic dalšího,“ říká třiačtyřicetiletý Chris.
I když to může znít divně, firma Apple patrně má s iPodem potíže. Módní hudební přehrávač upevnil její renomé jako inovační firmy a léta podporoval její finanční úspěch. Je ale možné, že ty dny jsou pryč. Většina lidí, kteří chtějí iPod, už nějaký mají, a ti, kteří ho mají, nevidí moc důvodů, aby ho nahradili lepším výrobkem. Proto se někteří analytici domnívají, že tohle bude první čtvrtletí od chvíle, kdy byl v roce 2001 představen první iPod, co prodeje poklesnou oproti stejnému čtvrtletí před rokem. „Je skutečností, že existuje omezená skupina lidí, kteří chtějí iPod nebo nějaký jiný přenosný mediální přehrávač,“ konstatuje vyšší analytik Gene Munster z firmy Piper Jaffray. „Vyvstává tedy otázka, co s tím Apple udělá.“
Pokud k poklesu odbytu iPodu nedojde v tomto čtvrtletí, zdá se být jisté, že nastane v příštím roce. Munster očekává, že počet prodaných iPodů poklesne v roce 2009 o dvanáct procent na přibližně 48 milionů kusů. Růst franšízy na tento hudební přehrávač činil v letech 2006 a 2007 v průměru víc než 200 procent, než došlo ve fiskálním roce 2008 k poklesu na šest procent. Společnost se pro účely tohoto článku odmítla vyjádřit.
Jiné podniky Applu jsou zdravé, protože jeho iPhony a počítače Macintosh se prodávají dobře. Odbyt iPodů je ve skutečnosti patrně ohrožován iPhonem, který také může přehrávat melodie. Avšak pokles franšízy iPodu znamená, že tyto jiné podniky budou muset vyrovnávat rozdíl, jak budou klesat prodeje hudebního přehrávače. To se může ukázat jako mimořádně obtížné, protože spotřebitelé tváří v tvář recesi omezují výdaje. Wall Street dává firmě nadějné vyhlídky a analytici předpovídají, že se její tržby v příštím roce zvýší o patnáct procent na 37 miliard dolarů.
Mnozí institucionální investoři, mezi nimi Goldman Sachs a Invesco, akcie Applu prodávají. David I. Klaskin, investiční ředitel ve firmě Oak Ridge Investments, říká, že firma snížila svůj podíl o polovinu, na méně než 500 000 akcií. „Přitom, jak iPod zraje, iPhone získává větší význam,“ tvrdí. „Ale (telefon) je dražší, když se vezme v úvahu cena služby.“ V posledním roce poklesla cena akcií Applu o 50 procent na 96 dolarů za kus.
Apple se usilovně snaží udržovat svěžest iPodu. Jeho chloubou je teď iPod touch, s tvarem a velkým displejem iPhonu, ovšem bez schopností telefonu. V jednom televizním spotu ho Apple nazývá „vůbec nejzábavnějším iPodem“, protože hraje tisíce her a dále hudbu a video. Apple stále ještě vévodí podnikání v oboru hudebních přehrávačů a podle výzkumné firmy NPD Group mu patří přes 70 procent amerického trhu.
Možná že největší přínos iPodu pro firmu Apple spočívá v současnosti v tom, že jí pomáhá prodávat Macintoshe. Lidé, kteří používají osobní počítače s operačním systémem Microsoft Windows často tíhnou k přechodu na Macintosh, když používají jeden z hudebních přehrávačů Applu. Podle společnosti IDC, která se zabývá průzkumem trhu, podíl Applu na trhu osobních počítačů v Americe stoupá a v říjnu dosáhl 9,1 procenta oproti 3,2 procenta v roce 2003. „Přehrávač iPod stále přetahuje uživatele Windows k Macintoshi,“ tvrdí analytik Charles Wolf z newyorské firmy Needham & Company. „A to je pro Apple dosti důležité.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl