Menu Zavřít

Telecom vládne zbytečně

16. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Nejžádanějšími variantami jsou ty nejrychlejší

Během letitých přestřelek mezi původním dominantním a novými alternativními operátory zůstal v Česku téměř nepovšimnut celý jeden tržní segment. Zatímco se bojovalo o velké i střední podniky, o malé firmy s účty kolem deseti tisíc korun měsíčně se noví operátoři příliš neprali. Říká to alespoň ředitel telekomunikační divize Českých radiokomunikací Jaromír Charvát.

Postupně tvoříte na drátech Českém Telecomu pomocí technologie LLU (Local Loop Unbundling) síť zcela nezávislou na tomto dominantním operátorovi. Nejdříve fungovala na několika místech v Praze, v Českých Budějovicích a Ostravě. Kde všude jste k lednu letošnímu roku? CHARVÁT: Ke konci ledna budeme nabízet služby kromě zmíněných měst v Brně, Liberci, Pardubicích, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Plzni, Olomouci, Jablonci nad Nisou a Kladně. Ke konci čtvrtletí se pokrytí rozroste o dalších 50 až 80 měst, v závislosti na tom, jak rychle to zvládneme a hlavně jak rychle to zvládne Český Telecom.

Vaši zákazníci jsou malé, velké, nebo střední firmy? Nebo považujete takové dělení podnikové klientely za překonané? CHARVÁT: To, co nabízíme, je vhodné pro malé i velké firmy. Neušlo nám, že velké firmy si u nás žijí vlastně dobře. Pořádají se výběrová řízení a ceny se pochopitelně tlačí dolů. Ale firmy s účty od šesti do patnácti tisíc korun? Tam nikdo nepřijde a nepředhání se, protože jsou pod rozlišovacími schopnostmi většiny operátorů.

Zajímáte se i o domácnosti zvyklé na rychlé, stabilní a cenově realistické připojení? CHARVÁT: Pro domácnosti nabízíme kombinaci neomezeného ADSL připojení k internetu a telefonní linky pod názvem „Bluetone Premium ADSL“. Abychom nápor zákazníků zvládli, museli jsme téměř skokově posílit naše kapacity, což nebylo jednoduché. Ale takovéto problémy řešíme rádi.

Chlubíte se nebývalou rychlostí i nižší agregací dat. Tím se připravujete na dobu, kdy bude připojení zákazníků rychlostmi kolem 1000 kbps na uživatele považováno za běžné? CHARVÁT: Ta doba je prakticky tady, trochu to naznačují i statistiky prodeje. Nejprodávanějšími se stávají nejrychlejší varianty, i když je možné, že tento trend trochu podporujeme cenovou politikou. Myslím tím fakt, že u nás s rychlostí připojení neroste cena tak strmě jako u konkurence. Ceny se obecně zplošťují, protože náklady na zajištění tranzitní kapacity jsou stále nižší a nižší. U nákladů na prodej a „poslední míli“ k zákazníkovi sice není pokles tak výrazný, ale ty jsou zase nezávislé na požadované kapacitě připojení. V Česku je to už tradiční situace.

Shrňme si důvody, proč přejít k vám. CHARVÁT: Především dáváme lepší ceny i rychlosti. Pokud zákazník k tomu potřebnou pevnou linku nemá, zavedeme ji a…

Moment, co když pevnou linku zákazník po zkušenostech z minulých let mít nechce? CHARVÁT: Naše pevné linky nemají s Českým Telecomem nic společného až na pronajaté prostory v takzvaných kolokačních místech. To jsou místa na ústřednách, které si musíme pronajímat od ČTc, a zároveň slabý bod v zákoně. Zákon totiž, co se liberalizace týče, stanovuje, kam nás má Telecom pustit, ale zrovna tady neříká za kolik. Takže za metr čtvereční kolokačního místa platíme asi tolik, kolik stojí tržní nájemné bytu 3 + 1 v Praze. Ovšem i za tu cenu je dobře, že naši zákazníci jsou odděleni od všech, především marketingových aktivit bývalého operátora.

Vraťme se k výše zmíněným důvodům. CHARVÁT: Internet nabízíme rychlejší a levnější, u hlasových služeb platí totéž. V praxi nejprve budoucí zákazník odhlásí služby Českého Telecomu. K tomu potřebné formuláře nabízíme ke stažení na našich stránkách. Klient je vyplní a zašle na naši adresu, výpověď zařizujeme my. Dále, opět díky náskoku v technologii, můžeme zákazníkům nabídnout připojení s agregací dat už od 1:1 (Pozn. red.: Agregace znamená, kolik lidí může sdílet danou kapacitu, tj. čím nižší poměr, tím rychlejší připojení.). Konkurenční Telecom nabízí jako velkou novinu agregaci od 1:50. Je to jednoduché – modernější síť, nižší agregace dat.
Nabízíme symetrické i nesymetrické připojení. Abych předešel možné další otázce, vysvětlím to rovnou. Většinou se nabízí silnější linka ze sítě k zákazníkovi, třeba 512 kbps, ale do sítě na druhou stranu (k posílání dat, souborů) stačí 128 kbp za sekundu. Pokud si ale naše služby objedná malý správce sítě nebo serveru, potřebuje naopak, aby data od něj k zákazníkům (do sítě) chodila rychleji než k němu. Pak může zvolit variantu 1024/256. A k tomu přidáváme lepší hovorné. Navíc po první minutě počítáme po vteřinách, což je pro zákazníka mnohem výhodnější.

Bývalý monopolista se brání? CHARVÁT: Telecom důsledně využívá všechna dostupná zdržení. Téměř ke všemu musí být donucen a někdy i nenadále mění podmínky. Během přehlašování od nich k nám nechával klienty často bez služeb, i když bylo všechno zaplaceno. A tak dále.

bitcoin_skoleni

Například? CHARVÁT: Osloví nás zákazník a my požádáme Telecom o Local Loop Unbundling, tedy o rozpletení, rozsvazkování příslušných drátků zákazníkovy linky k nám do kolokačního místa. V tu chvíli od ní ovšem Telecom odpojí všechny další služby po ní poskytované. Má-li jeho dosavadní a náš budoucí zákazník ADSL třeba od Nextry, Telecom jí službu vypoví a zákazník je bez rychlého internetu jen s telefonem. V nejhorších případech i několik týdnů. Dobu výpadku neustále zkracujeme a podle slibů Českého Telecomu bychom se v únoru 2006 mohli dočkat prodlev při přepojování v řádu hodin.

Změnu je třeba asi odtrpět. CHARVÁT: Zatím. Odměnou jsou komplexní telekomunikační služby. Myslím tím širokopásmový přístup do internetu, různé variace hlasových služeb, ISDN připojení včetně velkých pobočkových ústředen a organizování rozsáhlých sítí za daleko lidštějších podmínek, než poskytuje bývalý národní český operátor.

  • Našli jste v článku chybu?