Zvýšení DPH u telekomunikačních služeb se zřejmě nevyhneme. Důvod první: reforma veřejných financí. Na jejich příjmové straně se do vyššího, dvaadvacetiprocentního pásma DPH přesunou vybrané komodity a služby. Tedy i služby telekomunikační.
Důvod druhý: plánovaný vstup ČR do Evropské unie. Ta vymezuje služby, u nichž je možné zachovat sníženou sazbu. A telekomunikační služby na seznamu bohužel chybí. Pravda o tom, zda je ovšem nutné zvýšení až na 22 procent, je samozřejmě někde uprostřed. Unie sice říká, že telekomunikační služby musejí podléhat vyšší sazbě, zároveň ale stanovuje její minimální výši na patnáct procent. Našich dvacet dva je tudíž celkem velkou zátěží i ve srovnání s průměrem za celou EU, který činí 19,5 procenta. Mírné snížení základní sazby sice ještě není zcela vyloučeno, vidina zvýšených příjmů státního rozpočtu ale nejspíš vůli k němu neposílí. K této změně musí dojít nejpozději k datu našeho vstupu do Unie.
Jak se ale zvýšení daňové sazby odrazí v konečné ceně služeb? Odpověď není jednoznačná.
Finální účet se může zvýšit méně, pokud klesne marže poskytovatele služby. Konkrétní rozdělení daně mezi konečného spotřebitele a poskytovatele záleží hlavně na struktuře odvětví a současné úrovni marží. Čím dokonalejší konkurence nebo vyšší úroveň marží, tím by dopady na spotřebitele měly být nižší. Poměrně nízká citlivost uživatelů na změnu cen telekomunikačních služeb díky jejich nepostradatelnosti hraje do karet zase poskytovatelům.
V případě mobilních operátorů se jedná spíše o oligopol, kde se firmy budou rozhodovat hodně podle svých konkurentů. Pokud některý z nich zvýšení daně plně promítne do konečných cen, nebudou mít zbývající příliš motivace k jejich výraznému snížení. Vysoká úroveň marží zároveň v tuto chvíli aktivní cenovou politiku spíše dovoluje. Z toho lze vyvodit jediný nepřesný závěr: zdražení se nevyhneme, ale zřejmě bude nižší než zvýšení DPH.
Nejčerstvější praktické zkušenosti se zvýšením sazeb DPH mají na Slovensku. Smutnou zprávou je, že přechod z deseti procent na dvacet tři si nejvíc odskákal konečný spotřebitel. Je to samozřejmě dáno relativně nízkou rozvinutostí slovenského telekomunikačního trhu, jenže k dokonalosti má daleko i ten náš. Zajímavá je i slovenská zkušenost se snížením DPH na dvacet procent - mnoho cen jej vůbec nereflektovalo (například ceny předplacených služeb), zvýšily se tedy jen marže poskytovatelů. Potvrdilo se tak pravidlo o nepružnosti cen směrem dolů.
Rozhodně by ale taková změna měla popíchnout operátory k nové prodejní taktice. Je to další příležitost, jak učinit měsíční paušály zajímavějšími ve srovnání s předplacenými sadami, u kterých bude dopad znatelný již při pořízení (značnou část ceny totiž zatím tvoří služba s pětiprocentním DPH). Zvýšení sazeb DPH může pomoci levnějším operátorům, protože absolutní rozdíl mezi jejich cenami a cenami konkurence se ještě zvýrazní.
Otázkou také je, jak se operátoři zachovají v případě tarifů k předplaceným kartám, u kterých všechny ceny uvádějí včetně DPH (výjimkou je Oskar, který i u tarifů pro Oskartu uvádí obě ceny). Ceny s DPH se bezpochyby zvýší, spíše jde o způsob, jakým budou operátoři změnu komunikovat směrem k zákazníkům.
Hovoříme-li o telekomunikacích, nemůžeme vynechat ani našeho největšího poskytovatele – Český Telecom. Jeho zástupci již avizovali, že zvýšení DPH do konečných cen služeb promítnou. Vzhledem k pozici Telecomu na trhu nic jiného ani čekat nelze. Podobná situace zřejmě nastane i u alternativních operátorů, kterým často nezbývá mnoho prostoru pro aktivní cenovou politiku.
A ještě tu máme datové služy. Dopad zvýšení daně na jejich užívání může být paradoxně spíš pozitivní, nebo alespoň ne příliš negativní. Co do poplatků za minutu připojení se totiž uživatelé mohou začít přiklánět k levnějším datovým službám než k dražším hlasovým. Samozřejmě není možné plně nahradit jedno druhým, ale částečný přesun komunikace směrem k datovým službám se čekat dá, zejména u těch, kdo využívají permanentní připojení placené paušálem. Tato tendence je sice pozorovatelná již delší dobu, což je dáno především technologickým rozvojem a stále rostoucími možnostmi datových služeb, po zvýšení sazby DPH ale bude absolutní rozdíl v cenách, stejně jako v případě levnějších mobilních operátorů, ještě vyšší.
Kde kdo pak možná raději napíše e-mail i v případě, kdy zatím raději sahá po telefonu. Stejně tak nepřekvapí rostoucí zájem o internetovou telefonii nebo dnes již běžně používané instant messengery. Přinese-li zvýšení DPH vůbec nějaké pozitivum, pak intenzivnější využívání datových služeb by jím být mohlo.