Radikální produkt firmy Skype ohrožuje základy klasických telekomů
Eriksen Translations je malou společností s velkým záběrem. Sídlí v newyorském Brooklynu a s pomocí pěti tisíc překladatelů na volné noze, žijících na různých místech zeměkoule, zajišťuje svým americkým klientům překlady obchodních dokumentů do 75 jazyků. S tím jsou spojeny měsíční účty za telefon kolem tisíce dolarů. A tak když ředitelka pro podnikový rozvoj Claudia Waitmanová slyšela o nové firmě Skype Technologies, která umožňuje telefonovat po internetu ostatním uživatelům Skype po celém světě zdarma, okamžitě zbystřila. Už šest měsíců po registraci poklesly Eriksenu náklady na telefon o deset procent. To ale není všechno. Jeho zaměstnanci i smluvní překladatelé teď spolu komunikují častěji, a mohou tak pracovat rychleji a efektivněji. „Úplně to změnilo styl naší práce,“ uvádí Waitmanová.
Podobné příběhy dnes slyšíte všude kolem. Od chvíle, kdy se před čtrnácti měsíci poprvé objevil bezplatný software firmy Skype, si jej stáhlo a zaregistrovalo již přes dvanáct milionů internetových uživatelů. Tento program dělá z PC vybaveného mikrofonem, reproduktory a širokopásmovým připojením telefon 21. století. Chcete-li zavolat jinému uživateli Skype, stačí klepnout na jeho jméno ve vyklápěcím okně. Bezplatných konferenčních hovorů se může zúčastnit až pět osob a kvalita zvuku je často lepší než u klasických telefonů. Současní uživatelé lákají k registraci své přátele a známé a síť Skype se rozrůstá čím dál rychleji. V květnu se registrovalo třicet tisíc nových uživatelů denně, dnes už je to sedmdesát tisíc. „Skype bere internetové telefonování útokem,“ konstatuje analytička Katja Ruudová z agentury pro průzkum trhu Gartner.
S doporučením od přátel.
Skype je duchovním dítětem dvou proslulých obrazoborců. Devětatřicetiletý Švéd Niklas Zennström a osmadvacetiletý Dán Janus Friis rozzuřili hudební průmysl, když v roce 2000 přišli s populární službou KaZaA pro stahování hudebních nahrávek z internetu. A teď slaví podobný úspěch.
Skype, sídlící v Londýně a estonském Tallinu, se od tradičních telefonních společností liší tak radikálně, že ohrožuje samotné základy telekomunikačního průmyslu, kde se točí biliony dolarů. Nemá vlastní telefonní linky ani nákladné ústředny, místo toho používá k provozu veřejnou internetovou síť a osobní počítače uživatelů. Firma s pouhými sedmdesáti zaměstnanci navíc odmítá platit miliony za marketing a plně spoléhá na publicitu získanou z osobních doporučení. Výsledkem je nákladová struktura, o jaké se většině velkých telefonních společností ani nesnilo. „Nikdo jiný nemá tak dobrý obchodní model jako my,“ chlubí se Zennström.
Lidé zvenčí vidí Skype většinou prostě jako chytrý způsob, jak volat zadarmo, dvojice Skandinávců z něj však hodlá udělat výnosný podnik. Jejich strategie spočívá v tom, získat co nejvíc uživatelů a těm potom začít prodávat služby, jako je hlasová schránka, čekající hovor při obsazené lince a přesměrovaná volání. Zennström přirovnává Skype ke službám Yahoo! či Google, jež také začínaly bezplatně a dnes díky marketingu pro miliony loajálních zákazníků úspěšně vydělávají. Před dvěma měsíci spustil Skype svou první placenou službu nazvanou SkypeOut, která umožňuje volat z osobního počítače na standardní linku přibližně za dva centy za minutu. Společnost se odmítá šířit o tom, kolik SkypeOut vydělává, ale zatím se zaregistrovalo 230 tisíc uživatelů a každý si předplatil volání za minimálně deset eur, tedy 12,40 dolaru. To dělá minimální výnosy 2,8 milionu dolarů.
Dalším tahem bude přilákat více firemních zákazníků. Zennström 6. října oznámil, že chtějí od příštího roku nabízet služby zaměřené na malé podniky, například větší konferenční hovory, skupinové účtování a softwarové nástroje, které ze seznamů uživatelů služeb Skype vytvoří firemní telefonní seznamy.
Pro naplnění svých ambicí získal Skype už dvacet milionů dolarů kapitálových investic. Mezi jeho investory patří Draper Fisher Jurvetson, firma, která financovala bezplatnou e-mailovou službu Hotmail a pak ji za 395 milionů dolarů prodala společnosti Microsoft. Razantní úspěch Hotmailu udělal z investora Timothyho C. Drapera zastánce takzvaného „virového marketingu“, kde může doporučení známých udělat z nováčka takřka přes noc firmu celosvětového významu. Stejný princip prý bude fungovat i u internetových telefonních služeb společnosti Skype. „Osobně nepochybuji, že se Skype stane miliardovým podnikem,“ prohlašuje Draper.
Už dnes musí ambiciózní firma čelit útokům konkurence. AT&T poukazuje, že Skype nemá svou síť pod kontrolou, takže nemůže zajistit spolehlivost, kterou většina firem vyžaduje. „Naši zákazníci žádají hlavně kvalitu a spolehlivost,“ tvrdí prezident evropské odnože AT&T William Archer. Další konkurenti, mimo jiné SBC Communications, obviňují Skype z příživnictví, protože k poskytování služeb používá sítě zavedených firem. Právě SBC žádá regulační orgány, aby přinutily Skype za přístup do lokálních sítí platit. „Byl jsem vychován v přesvědčení, že když někdo něco používá, měl by za to platit,“ hřímá generální ředitel Edward E. Whitacre Jr. Skype namítá, že jeho uživatelé přeci platí za širokopásmové připojení – a že se přenos hlasu po internetu v ničem neliší od posílání elektronické pošty nebo zvukových záznamů ve streamingovém formátu.
Stará garda může mít ještě velké problémy. Gartner odhaduje, že jen letos klesne počet minut provolaných na klasických pevných telefonních linkách celosvětově o deset procent. Z velké části to má na svědomí přechod z pevných sítí na mobilní a přesun od vytáčených internetových připojení k připojením širokopásmovým. Ovšem patnáct procent tohoto propadu jde na konto hovorů uskutečněných přes internet. Celkově předpovídá londýnská agentura pro průzkum trhu Ovum, že do roku 2007 klesnou celosvětové tržby za místní i meziměstské hovory o patnáct miliard dolarů na 94,4 miliardy. Výnosy z internetových hovorů zároveň překročí 8,9 miliardy dolarů.
Skype samozřejmě není jedinou firmou, která nabízí internetové telefonování. První takové služby se s velkým halasem objevily už před deseti lety, tehdy však ztroskotaly na nedostatečně vyspělých technologiích. Dnes je čím dál obvyklejší širokopásmové připojení, které zvyšuje kvalitu internetového telefonování, a tak nové firmy, jako je americká Vonage Holdings, získávají stovky tisíc uživatelů pro službu na bázi VoIP (Voice-over-Internet Protocol, protokol pro přenos hlasu po internetu). Na tento obor se už zaměřují i někteří telekomunikační giganti, jako je AT&T nebo britská BT Group. Kromě toho nabízejí služby VoIP ve svých sítích i kabelové společnosti, jako je Comcast, které tak konkurují lokálním telefonním operátorům.
Skype se od konkurence liší svou unikátní technologií. Zennström a Friis jsou apoštoly takzvaných sítí peer-to-peer, které se obejdou bez nákladných centrálních počítačů. Namísto toho buduje Skype distribuovanou síť milionů vzájemně propojených osobních počítačů, čímž radikálně omezuje vlastní náklady. Tím vlastně redukuje telefonování na počítačový program pracující na stejném principu jako e-mail nebo chat. Takže síť se může neomezeně rozšiřovat – a náklady firmy Skype jsou minimální. Přidat nového uživatele stojí Skype necelý cent, zatímco tradičního poskytovatele VoIP stovky dolarů.
Zennström sice odmítá o výnosnosti firmy Skype diskutovat, s tak nízkými náklady a dostatečně rozsáhlou klientelou však bude prosperovat, i kdyby si zvláštní služby zaplatil jen nepatrný zlomek zákazníků. Neodbytně se vnucuje otázka, jak rychle začne technologie a obchodní model firmy Skype měnit podobu zbytku telekomunikačního průmyslu. Ze dne na den to nebude, ale nezadržitelný odklon od tradičního telefonování už začal. Stačí se zeptat lidí z Eriksen Translations.
Jak funguje Skype
Stačí si stáhnout softwarový program, připojit k počítači mikrofon a můžete telefonovat po internetu. Také můžete posílat zprávy ostatním uživatelům Skype a pořádat ad hoc konferenční hovory až pro pět účastníků.
Na rozdíl od ostatních poskytovatelů služeb VoIP používá Skype k bezpečnému přenosu hovorů unikátní přístup „peer-to-peer“. To znamená, že nepotřebuje žádné drahé centrální servery ani ústředny – a náklady na připojení nového uživatele jsou takříkajíc nulové.
Hovory mezi uživateli Skype jsou zdarma a bez omezení, podobně jako u elektronické pošty nebo technologie Instant Messaging. Nová služba navíc umožňuje volat na klasické telefonní linky za nějaké dva centy za minutu. V současnosti Skype přidává služby zaměřené na firemní klientelu.
Pramen: BusinessWeek, výkazy společností
BusinessWeek on-line Interview s Niklasem Zennströmem a recenzi na Skype naleznete na adrese www.businessweek.com/magazine/extra.htm
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Vladimír Nový, www.LangPal.com