Liberalizace trhu má také napomoci rychlejšímu a levnějšímu připojení domácností k internetuNejčastěji diskutovanými tématy ve spojitosti s telekomunikacemi jsou zřejmě liberalizace trhu a připojení k internetu.
Liberalizace trhu má také napomoci rychlejšímu a levnějšímu připojení domácností k internetu
Nejčastěji diskutovanými tématy ve spojitosti s telekomunikacemi jsou zřejmě liberalizace trhu a připojení k internetu. V prvním případě to je otázka vstupu alternativních operátorů na trh, ve druhém rychlost a cena připojení, zejména domácností a menších uživatelů, kteří k připojení využívají telefonní linky.
Největší překážkou pro další rozvoj informační společnosti v ČR asi zůstává připojení k internetu. Zatímco samotné počítačové vybavení lze v případě potřeby pořídit v bazaru za několik tisíc korun, pro cestu na internet většina lidí používá pomalé a relativně drahé telefonní linky. Při intenzivnějším surfování tak může měsíční telefonní účet dosáhnout několikatisícové částky. Situace se ale přeci jen začíná postupně měnit, i když mnozí tyto změny považují za zpožděné nebo pomalé. Především je to služba ADSL, která se konečně dostává do běžného provozu. Ta nabízí neomezené připojení k internetu za měsíční paušální platbu, která se pohybuje kolem 1500 korun za čtyřnásobně rychlejší připojení než přes běžnou telefonní linku.
Kdo se k internetu připojuje
Podle průzkumů využívá dnes připojení z domova asi čtvrtina dospělých obyvatel ČR, což je zhruba dvakrát víc než před dvěma roky. Další lidé se připojují ze zaměstnání, ze škol, knihoven či internetových kaváren. Propastné rozdíly jsou v připojení jednotlivých podniků či státních institucí. Asi nejvýrazněji zaostávajícím oborem je policie. Na druhé straně existují státní instituce, které jsou v používání internetu a službách nabízených občanům na špičce.
Evropské souvislosti
Změny v českých telekomunikacích mají samozřejmě i své evropské souvislosti. Český telekomunikační trh je nejrozvinutější, nejvýkonnější a nejmodernější z kandidátských zemí střední a východní Evropy. To však neznamená, že rok před očekávaným vstupem do EU splňuje všechny požadavky její legislativy. Evropská komise má naopak obavy, aby se kvůli neustálým zpožděním nakonec nemuselo v ČR s přijímáním nezbytných zákonů a jejich aplikací šturmovat. Zpoždění měl především český telekomunikační zákon, na jehož základě mohlo dojít k liberalizaci českého telekomunikačního trhu, a posléze také k zajištění přenositelnosti čísla a volby operátora. Nemohl však zohlednit novou legislativu, která byla v EU přijata po roce 1999 (kdy ČR uzavřela příslušnou vyjednávací kapitolu). Jejími stěžejními prvky jsou možnost konkurenčních operátorů pronajímat od Českého Telecomu místní linky (tzv. rozvázání místní smyčky) a využívat je také pro nehlasové služby, včetně tzv. širokého pásma (linky DSL, pro rychlý internet). Návrh příslušné novely obsahující tyto aspekty byl sice již letos schválen, ale Evropská komise poukazuje na to, že to mělo být dřív. Zpoždění této novely totiž oddaluje sladění dalších předpisů. Evropská unie schválila vloni tzv. telekomunikační balíček, rámcovou směrnici a sérii pěti dalších směrnic, které nahrazují dosavadní změť dvou desítek zákonů. Teprve převzetí těchto předpisů do národní legislativy umožňuje odbourat některé povinnosti plynoucí ze starších směrnic. Lze tedy očekávat, že ke dni vstupu ČR do Evropské unie zaznamená česká telekomunikační legislativa ještě změny, odpovídající legislativě evropské. Je dobré vidět, že prudká liberalizace telekomunikací v Evropské unii v posledním desetiletí je jedním z velkých úspěchů integrace. Umožnila vytvořit jednotný telekomunikační trh podporující volnou soutěž ve velmi přesně regulovaných podmínkách. Jedním z hlavních výsledků jsou stále kvalitnější a rozmanitější služby i nižší ceny.