Vloni v květnu oznámila telekomunikační společnost Vodafone, že se dohodla na koupi části aktivit skupiny Liberty Global čítající kabelového a telekomunikačního operátora UPC v Česku, Německu, Maďarsku a Rumunsku. Až transakci v hodnotě 18,4 miliardy eur schválí Evropská komise, dojde k jejímu papírovému dokončení a spustí se proces spojování českých poboček Vodafonu a UPC do jedné společnosti.
Současný český Vodafone má 3,8 milionu klientů (z toho je 1,5 milionu firemních SIM karet), služby UPC využívá přes půl milionu lidí, přičemž počet vybudovaných přípojek je trojnásobně vyšší. Je zřejmé, že „nový Vodafone“, posílený o technologie pro pevný internet či digitální televizi, bude výrazně víc šlapat na paty konkurentům zO2 a T-Mobilu. „Doteďjsme byli vyzývateli trhu, bylo těžké se prosadit obchodně i názorově, teď budeme víc vidět“ slibuje Petr Dvořák, generální ředitel operátora.
„Budeme mít přístup k televizi, budeme balíčkovat různé mobilní a fixní služby, ale největší obohacení bude v infrastruktuře, která umožňuje gigabitové rychlosti připojeník internetu“ vysvětluje.
* Jaký je překryv zákazníků UPC a Vodafonu?
Do doby schválení transakce nemáme přístup k datům UPC, zatím jsme stále konkurenty. Takže úplný přehled získáme až po schválení a dokončení akvizice.
* Víte, jakým způsobem řeší skoro čtyři miliony současných zákazníků Vodafonu pevné připojení k internetu?
Česká republika je specifikum Evropy z hlediska penetrace připojení přes wi-fi poskytovatele, stále je to víc než třetina pevného internetu v zemi. Dominantním poskytovatelem je dnes Cetin (firma vzniklá oddělením infrastruktury O2 do samostatné firmy - pozn. red.), který pronajímá kapacitu jak nám, tak samozřejmě O2 i T-Mobilu. Je tu stále spousta regionálních hráčů a lze očekávat, že se trh bude dále koncentrovat.
* UPC je silná kabelová televize, dnes vysílaná takřka jen digitálně. Po akvizici se také stanete plnohodnotnou konkurencí pro O2 TV.
Určitě. To se týká i T-Mobilu, který sice nemá tak rozvinutou rezidenční infrastrukturu, ale akvizicemi GTS a T-Systemu také získal spoustu fixní infrastruktury. Akvizice UPC určitě přinese svěží konkurenční vítr do tohoto prostředí.
* Nová firma se bude jmenovat Vodafone. Hodláte využívat logo UPC?
Součástí dohody je jeho využití během přechodného období. UPC má dobře etablovanou značku, lidé ji mají zažitou hlavně jako kvalitní produkt pevného připojení k internetu. Z dlouhodobého hlediska je ale neúnosné živit dvě značky.
* Jak začlenění UPC do Vodafonu interně nazýváte? Akvizice?
Oficiálně tomu říkáme integrace, protože nechceme UPC spolknout, ale integrovat včetně technologií, zkušeností, lidí, techniky, prostor. Když jsme toto téma na výjezdním zasedání hráli jako cvičení, nejčastější představou byla svatba.
Řešíme, jakou firemní kulturu máme my ve Vodafonu, jakou kulturu má UPC a jak vlastně chceme, aby to dopadlo.
* Předpokládáte, že vám UPC pomůže k nárůstu podílu i v mobilním segmentu?
My rosteme kontinuálně již delší dobu.
Rosteme absolutně nejvíc na trhu, a to jak z pohledu počtu zákazníků, tedy tržního podílu, tak i z hlediska tržeb.
* Na úkor koho?
Primárně rosteme na úkor O2, ale částečně i T-Mobilu. Je to dané i strategií konkurentů, na jaký zákaznický segment se soustředí. Myslím, že O2 jede zcela jednoznačně na profitabilitu, takže se tolik nesoustředí na to, kolik klientů mají, ale spíš na to, jak kvalitní zákazníky mají. My se hodně soustředíme na rodiny.
* Přetahujete od konkurence uživatele předplacených karet?
Předplacenkáři jsou u nás relativně malí. Zatímco třeba v Itálii tvoří zhruba 90 procent zákaznické báze předplacené karty, u nás je to přesně naopak. Takže přetahujeme konkurenci spíš tarifní zákazníky.
* Jaký podíl na trhu si po zhruba sedmi letech ukousli virtuální operátoři?
Řádově okolo deseti procent, což odpovídá evropskému průměru. Myslím, že na každém trhu mají virtuální operátoři své místo, což se stalo i tady, ale v tuto chvíli nevidíme prostor pro dramatický růst.
* Tržby českého Vodafonu mírně rostou (v minulém finančním roce 13,6 miliardy korun), jak se vyvíjí ziskovost a investice?
Čistý zisk se pohybuje kolem miliardy korun, ale EBITDA parametr máme výrazně vyšší. V tom je úskalí současného telekomunikačního byznysu. Všichni mluví o „ebitdě“, nicméně investice, odepisování aktiv, které EBITDA nezohledňuje, je finančně velká zátěž. Vypadáme jako strašně atraktivní byznys, ale v porovnání například s bankami není výkonnost taková. V minulém fiskálu jsme investovali přes dvě miliardy korun, ale vydělali jsme „jen“ něco málo přes miliardu. I proto mi přijde úsměvné, že zde probíhají debaty o čtvrtém mobilním operátorovi, když se před čtyřmi či pěti lety v novinách psalo, jak Vodafone ztrácí peníze aje na prodej. Prostě telekomunikační byznys v kontextu České republiky má své limity. Na to se často zapomíná.
Když se podívám například na Itálii, která je brána často jako příklad trhu se čtyřmi mobilními operátory, tak bych rád připomněl, že tam již čtyři hráči dávno fungovali, ale zkonsolidovali se do tří, protože tam pro ně nebyl prostor. Část aktiv koupil nízkonákladový operátor Iliad, jenž nabídl levné tarify - které se nyní snaží zdražit -, nicméně akcie Iliadu poslední dobou velmi dramaticky padají, protože ta firma přes zájem zákazníků není schopna naplnit finanční a byznysová očekávání. Ani trh, který je šestkrát větší než náš, není schopen rozumně uživit čtyři hráče.
V Česku máme díky kvalitě mobilní infrastruktury vytvořené ideální zázemí pro budoucí nástup 5G či Průmyslu 4.0, naopak zaostáváme v pevných linkách, tedy hlavně v pevném připojení k internetu. Jsme jednoznačně na chvostu Evropy, a to včetně optiky, což bude Česko limitovat v rozvoji 5G. Osobně vidím jako důležitější vývoj v oblasti pevného internetu než v připravované aukci frekvencí, na kterých nebude nikdo schopen postavit čtvrtého mobilního operátora.
* Pokud by součástí aukce byla podmínka národního roamingu, tak to teoreticky možné je.
Ano, ale je také otázka, zda aukce bude zajímavá pro stávající hráče, pokud se tam objeví požadavek na národní roaming. To je téma pro regulátora, aby se zamyslel, co vlastně chce - zda kvalitní infrastrukturu pro 5G, nebo čtvrtého hráče. Je to otázka cen za volání a data, nebo celkové hodnoty, které má aukce přinést? Z pohledu absolutních cen jsme urazili určitou cestu, daří se nám posouvat se ke středu evropských srovnávacích tabulek, přinejmenším ve středních a vyšších tarifech. V otázce nejlevnějších paušálů se těžko srovnáváme s konkurencí, protože Vodafone má v nabídce balíčky, takzvané pasy, které jinde nejsou. V absolutním srovnání se může zdát, že naše tarify jsou dražší, ale když se podíváme na průměrnou útratu na zákazníka, tak u nás lidé v průměru utrácejí méně, než je evropský průměr.
* Otázkou je, co za své peníze dostanou.
V Česku je velká penetrace různých slev, věrnostních a zaměstnaneckých nabídek a také rodinných tarifů. Takže výsledná cena, kterou platí klient, výrazně klesá, od té ceníkové se značně liší. Když vezmu náš nejprodávanější tarif Red naplno, kde je sedm gigabajtů dat, tak Maďarsko, Irsko nebo třeba Německo jsou se srovnatelným paušálem cenově za námi. Už dávno nejsme v extrému. Mobilní služby v Česku určitě nejsou nejlevnější v celé Evropě, ale stejně tak nejsme nejdražší.
Zmiňované Polsko, které nám tu bylo před pár lety předhazováno, je stále levnější, ale je to na úkor kvality. Rychlá data mohou tamní zákazníci využívat prakticky jen ve velkých městech, protože mimo hustě obydlená území nemají pokrytí.
Projeďte se autem po dálnici ve Francii, to je tragédie, tam si ani neposlechnete digitální rádio. A v takovém Sasku mají na spoustě míst data přes GPRS, na to u nás už nikdo nenarazí.
* Zpět k aukci frekvencí, kterou připravuje Český telekomunikační úřad.
Přihlásíte se?
Zatím nebyly specifikovány finální podmínky aukce knitočtů, takže je těžké říci něco konkrétního, každopádně to velmi bedlivě sledujeme. Vnímáme v připravované aukci řadu kotrmelců; myslím si, že klíčové je ujasnit si cíl z pohledu regulátora a státu. Obávám se, že těch cílů je tam teď příliš mnoho, navíc jsou navzájem v konfliktu.
* Víte, jaká je vize aukce? Moderní 5G sítě? Frekvence pro vybudování čtvrtého operátora?
Levná data, vysoká dostupnost služeb, kvalitní sítě. Je tam spousta požadavků na rychlost a kvalitu pokrytí. Všechno se vzájemně vylučuje. Trochu to působí, jako když pejsek s kočičkou vařili dort.
* Jak z toho ven?
Z našeho pohledu je to hlavně o komunikaci. Čtvrtý operátor mi přijde jako mediální past, moderní populismus. Jako kdyby někdo chtěl rozvířit debatu, co všechno může nový hráč na trh přinést, jak to bude úžasné. Jenže když se podíváte třeba do Nizozemska, což je trh, který je dál než náš, tak tam se spojuje trojka s čtyřkou. Proč? Protože ani tam nejsou schopni samostatně fungovat.
* Kdy začnete prodávat paušál bez datových omezení?
Pokud se na základnové stanici, která není připojena na optiku, sejdou dva lidé s neomezenými daty, je tu regulérní riziko, že oba budou nespokojeni s kvalitou služeb. Při více uživatelích bez datového limitu je riziko nespokojenosti ještě vyšší.
Dobrým příkladem je třeba britský operátor Three, který před časem nabídl paušály s neomezenými daty, a za pár měsíců běželo vjejich síti 80 procent provozu ve všech britských mobilních sítích. A ve finále začali zákazníci houfně odcházet, ta síť to prostě neunesla.
Až bude povolena akvizice UPC, budeme schopni balíčkovat kvalitní internetové připojení na doma s kvalitními mobilními daty. •
V pevném připojení k internetu jsme na chvostu Evropy. Petr Dvořák (46) • Vloni v lednu bylo oznámeno jeho jmenování šéfem Vodafonu na Maltě, ale ještě než se stačil přestěhovat, byl jmenován generálním ředitelem českého Vodafonu namísto odcházejícího Jiřího Báči. • Ve Vodafonu působí od roku 2012, nejprve jako viceprezident pro nefiremní zákazníky, posléze i jako ředitel oddělení firemní klientely. • Více než deset let pracoval pro konkurenční T-Mobile, mimo jiné jako marketingový ředitel. • V minulosti působil ve společnostech Nestlé či Lybar. • Ve volném čase se věnuje své rodině, vytrvalostnímu běhu, triatlonu, kolu, lyžím a také zpívá ve sboru.
Primárně rosteme na úkor O2, ale částečně i T-Mobilu. Je to dané i strategií konkurentů, na jaký zákaznický segment se soustředí.
O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz