Český Telecom
PRAHA (oh) - Český Telecom, který počátkem minulého týdne překročil hranici 50 tisíc zákazníků technologie ADSL, připravuje spuštění vlastní internetové televize. Takzvaná ADSL TV by měla být součástí zábavního portálu StarZone.cz, jenž nabízí stahování a přehrávání filmů, dokumentů či hudebních klipů přes rychlý internet. „Televizní kanál na StarZone.cz by měl být zaměřen na rychlou a akční zábavu. Jeho spuštění bychom mohli v optimálním případě stihnout ještě do konce tohoto roku,“ říká Zdeněk Haid, produktový manažer portálu.
Týdeník EURO má informace, že ADSL televize se bude zpočátku orientovat na hudbu, tedy především pouštění hudebních klipů v podobném stylu jako hudební stanice „Óčko“. Postupem času by se mohl obsah vysílání rozšířit o reality show, adrenalinové sporty nebo například různé vtipné scény. „Existuje tu i možnost využití archivu filmů a dokumentů, které jsou v databázi StarZone.cz pro spuštění plnohodnotné formy televize, nicméně to je zatím ve stádiu úvah,“ dodává Petr Baron, manažer obsahu Českého Telecomu. Internetová televize v sobě skrývá řadu nových možností pro využití interakce diváka, například možnost kliknout na televizní či jinou upoutávku, eventuelně reklamu s přímým provázáním na příslušné internetové stránky.
Jedním z prvních pokusů o přenos televizního signálu přes vysokorychlostní internetovou přípojku je projekt švýcarské společnosti Bluewin, dceřiné firmy operátora Swisscom, a softwarového giganta Microsoft. Za měsíční paušál patnáct švýcarských franků, tedy přibližně 300 korun, má šest stovek „testovacích“ uživatelů přistup ke dvanácti běžným televizním kanálům, pěti placeným programům a službě video-on-demand, tedy stejné službě jako je StarZone.cz. Zajímavostí je, že koncoví zákazníci nemusí mít počítač, ale stačí jim vybavenější set-top-box, tedy zařízení využívané pro příjem digitální televize „vzduchem“. „Přepokládáme, že propojení ADSL televize s digitální, bude možné i v rámci StarZone.cz,“ dodává Baron.
Český Telecom nabízí na portálu StarZone.cz pro klienty svých vysokorychlostních internetových služeb necelé dvě stovky filmů a stejný počet písniček. Díky smlouvě s vydavatelstvím BMG by mělo být do konce roku dostupných až pět tisíc skladeb, rovněž počet filmů by měl růst. Za stažení písně zaplatí zákazník jednorázově 30 korun, cena filmů se pohybuje od deseti do 89 korun.