Menu Zavřít

Televizní realitka

2. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Česká televize nabízí ke koupi hrady a zámky soukromých majitelů

Chcete prodat dům? Obraťte se na Českou televizi. Ale má to háček – musí být alespoň několik staletí starý a památkově chráněný. Veřejnoprávní televize si neotevřela realitní kancelář, přesto podobné služby poskytne deseti soukromým vlastníkům nemovitostí z celé republiky. V pořadu Památky na prodej, který na prvním programu České televize každou neděli v podvečer moderuje hudebník Ondřej Havelka, se totiž divákům postupně představuje sedmnáct zámků, hradů, tvrzí či jiných historických objektů. Ty jsou obvykle ve špatném stavu, hrozí jim zánik, a proto nutně potřebují nového majitele a velkou finanční injekci. Deset z těchto nemovitostí je ale ve vlastnictví soukromníků, a to obvykle restituentů nebo zahraničních podnikatelů, kteří je koupili již před lety. Těmto majitelům nyní televize z veřejných prostředků pomáhá se prodělečných historických budov zbavit.
„Z pohledu diváka se může zdát, že by tam mohly být jiné, zchátralejší památky, ale právě jejich nevyjasněná majetkově-právní situace komplikuje jejich využívání a je příčinou jejich stavu. Cílem pořadu je poukázat na stav našeho nemovitého kulturního dědictví a na praktické aspekty památkové péče. Název Památky na prodej má přitáhnout pozornost diváka k faktu, že bez osvíceného majitele, který by objekty opravoval a využíval, hrozí památkám chátrání,“ odpověděl na dotaz týdeníku EURO mluvčí televize Ladislav Šticha.

MM25_AI

Nic o tom nevíme, říká Rada ČT Tvůrci pořadu vycházeli ze Seznamu nejohroženějších a nevyužívaných nemovitých památek v České republice, který vydává Národní památkový ústav. Pak následovalo dohledávání současného majitele přes katastr nemovitostí. Na základě kritérií, jako je stav ohroženosti, geografická poloha, zajímavé architektonické či historické momenty a divácká atraktivita, potom vybrali lidé z ČT konkrétní stavby, které byly do pořadu zařazeny. „Naší snahou je upozornit na chátrající klenoty, odhalit jejich potenciál a ve výsledku snad i přispět k jejich záchraně,“ uvedl Šticha. Do seznamu památek určených k prodeji se dostal například západočeský zámek Štědrá, zámek Valeč nedaleko Třebíče, hrad Sádek ve stejném regionu nebo monumentální tvrz Libějovice v jižních Čechách. Vedle těchto ohrožených památek pořad prezentuje také zámky či hrady, které již mají svého majitele a mohou zájemcům o koupi podobného objektu sloužit jako inspirace, „jak se to má dělat“. „Hledali jsme vždy dvojici památek, které mají společné téma– půdorysnou dispozici, sloh, možnost využití, společný problém, jako je statika a podobně. Jednu na prodej a druhou už v pečlivých rukou. Za výsledkem stojí hodiny komunikace s místními památkáři, starosty nebo majiteli již opravených nemovitosti. Naší snahou je upozornit na chátrající klenoty, odhalit jejich potenciál a ve výsledku snad i přispět k jejich záchraně,“ uvedl mluvčí televize.
Kvalitně natočený a úspěšný pořad ale vyvolává diskusi. Přestože zachraňování zchátralých památek je bezpochyby záslužná činnost, nabízí se otázka, zda patří k poslání veřejnoprávního média suplování práce realitních kanceláří. „Zatím jsme neobdrželi žádný podnět, že by s tímto pořadem nebylo něco v pořádku, takže jsme se tím nezabývali,“ sdělil na dotaz týdeníku EURO předseda Rady České televize Jiří Baumruk, který se proto nechtěl k otázce nijak vyjadřovat. „Záleží především na tom, na základě jaké dramaturgie a jakých principů je pořad koncipován,“ dodal.

Bere nám to práci, říká prodejce zámků Koncepce pořadu a zejména fakt, že na stránkách pořadu lze najít cenu a přímý kontakt na prodejce, se příliš nezamlouvá realitním kancelářím, jež podnikají ve stejné oblasti. Profesionálním zprostředkovatelům prodeje hradů a zámků totiž pořad do určité míry bere práci. „Je to jistá forma veřejné podpory, která je neslučitelná s konkurenčním prostředím. Kdyby se jednalo o jiný typ nemovitosti, už by se asi objevily protesty,“ domnívá se Petr Kraselovský, majitel realitní kanceláře W.K.Holdings, která se na hrady a zámky specializuje. Jemu a jeho kolegům totiž pořad může sáhnout na nemalé provize z prodejů. Ty sice u zámků tvoří pouze asi tři procenta z prodejní ceny, což je méně než u jiných typů nemovitostí, ale u objektů v ceně dvacet a více milionů korun to již představuje statisícové částky.

  • Našli jste v článku chybu?