Systém práce z domova vyžaduje určité kvality technické i lidské, a proto není vhodný pro cokoli a kohokoliv. Jde v podstatě o všechny profese, které nevyžadují přímý kontakt s kolegy a zákazníky v prostorách společnosti. Teleworking mohou využívat programátoři, pojišťovací agenti, účetní, architekti a grafici, výtvarníci, manažeři, právníci, překladatelé.
Systém práce z domova vyžaduje určité kvality technické i lidské, a proto není vhodný pro cokoli a kohokoliv.
Jde v podstatě o všechny profese, které nevyžadují přímý kontakt s kolegy a zákazníky v prostorách společnosti. Teleworking mohou využívat programátoři, pojišťovací agenti, účetní, architekti a grafici, výtvarníci, manažeři, právníci, překladatelé. Výčet profesí by byl ještě velmi dlouhý. Člověk pracující z domova by neměl postrádat určité vlastnosti, aby jeho činnost byla co nejefektivnější:
vysoká produktivita
dobré komunikační schopnosti
schopnost řešit problémy
schopnost pracovat efektivně bez dozoru
schopnost organizovat si práci
schopnost dodržovat termíny
schopnost dobře snášet „sociální izolaci“
Technické vybavení
K efektivní práci z domova může pracovník využít:
firemní telefon (mobilní telefon)
kvalitní hlasovou schránku
možnost posílat z domova faxy - prostřednictvím e-mailu
profesionální, spolehlivé internetové připojení
bezpečnost a ochrana dat a informačních databází
Technické výhody služby Homeworking
bezpečný vzdálený přístup k firemní síti
centrální správa uživatelských účtů
dedikované přístupové číslo účtované podle zvýhodněného internetového tarifu
možnost využití bezplatného čísla typu 800
snížení nákladů na přístup k firemním zdrojům proti pevnému připojení
provozní statistiky dostupné přes internet prostřednictvím služby, např. Set Box od Contactelu
Právní aspekty
Protože koncept homeworkingu se v České republice využívá teprve krátkou dobu, české pracovní právo nijak souhrnně neupravuje jeho legislativní aspekty. Je proto žádoucí, aby zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřeli pracovní smlouvu, resp. její dodatek na práci z domova, který všechny aspekty pokryje. Z personálního hlediska se na zaměstnance pracující z domova nahlíží stejně jako na zaměstnance vykonávající své povinnosti na pracovišti. Mezi oběma skupinami nejsou rozdíly v odměňování, zaměstnaneckých výhodách, povinnostech a právech.
(Pokračování na str.V)
(Dokončení ze str. IV)
Protože organizace a základní způsob práce je v případě homeworkingu naprosto odlišný od klasického pracovního modelu, doporučuje se, aby pracovní smlouva uzavřená zaměstnavatelem a zaměstnancem obsahovala následující: přestože práce z domova dává zaměstnanci určitou svobodu při organizaci vlastního času, měla by pracovní smlouva specifikovat čas, ve kterém bude zaměstnanec plně k dispozici svému zaměstnavateli úkoly a cíle požadované zaměstnavatelem metodu hodnocení, která je samozřejmě odlišná od klasického modelu práce způsob a intenzitu komunikace mezi zaměstnancem a firmou
Vzhledem k tomu, že zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci k výkonu práce určité zařízení, resp. služby, je třeba řešit i otázku případného vlivu na danění příjmů ze závislé činnosti, například při pronájmu zařízení atp.
Možné modely zpoplatňování
Náklady na teleworking se skládají ze dvou částí - náklady na telefonní spojení (pevné nebo mobilní) a náklady za datové připojení. Datové připojení obvykle hradí celé zaměstnavatel, telefonní připojení je buď hrazeno celé zaměstnavatelem, nejčastěji v případě samostatné telefonní linky voláním na číslo 800, nebo zaměstnavatel přímo odpočítá náklady za soukromé hovory. Někdy se u trvalého připojení s možností přístupu do internetu prosazuje i model částečné úhrady nákladů zaměstnancem. Výsledný způsob je samozřejmě závislý od způsobu preferovaným zaměstnavatelem. Ceny za připojení jednoho zaměstnance se odvíjejí od počtu provolaných minut, lze je ale odhadnout v rozmezí cca 1000 - 4000 Kč měsíčně. Výsledný náklad bude samozřejmě záviset na charakteru volání (krátké/dlouhé volání, místní/meziměstské, jen hlas/ data i hlas, účast na telekonferencích) a na politice poskytovatele hlasových služeb (může mít speciální produkt a sazby jen pro teleworkry). Na druhou stranu ceny za přístup do podnikové sítě budou závislé na druhu datového připojení a případně stupni ochrany dat. Pro zjednodušení možno říct, že ceny u trvalého připojení se budou pohybovat v rozmezí 1000 - 6000 Kč za každého zaměstnance. Poplatky jsou u většiny technologií fixní a jsou závislé hlavně na rychlosti připojení. Nezanedbatelným kritériem bude samozřejmě dostupnost zvoleného druhu připojení, ve které vede satelitní připojení a GPRS.
Co musí zajistit sám zaměstnanec a co vyřídí firma?
Záleží na konkrétní dohodě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, ale většinou vše zařizuje zaměstnavatel. V případě, že by bylo potřeba provádět zásahy do telekomunikační infrastruktury nemovitosti, v níž zaměstnanec bydlí a není jejím vlastníkem, měl by si vyžádat souhlas majitele objektu nebo telekomunikační infrastruktury.
Co je zapotřebí, aby se zaměstnanec stal teleworkerem?
1. Telefonní spojení (pevnou telefonní linkou nebo mobilem)
2. Přístup do podnikové datové sítě
Telefonní linka je zapotřebí jednak pro hlasové spojení s kolegy a nadřízenými v práci, pro konzultace se zákazníky, účast na telekonferencích, Webkonferencích anebo k přenosu menších objemů dat. Přístup do podnikové datové sítě je zabezpečen buď vytáčeným připojením na vybrané firemní číslo, nebo trvalým připojením (prostřednictvím bezdrátových sítí, satelitního připojení, DSL nebo GPRS). Vzhledem k tomu, že většinou přenášíme důvěrné informace, musí být přenos vždycky kódován nebo případně i šifrován. Způsob datového připojení závisí jednak na dostupnosti jednotlivých připojení (satelit - v podstatě všude, bezdrátové sítě - ve většině měst, DSL - v centrech velkých měst, GPRS - v oblastech pokrytí mobilní sítí) a jednak na množství a pravidelnosti přenášených dat (vytáčené připojení/GPRS - pro menší množství dat a malou četnost přenosů; satelit/bezdrátové připojení/DSL - pro větší datové objemy). Vzhledem k velice příznivým cenám za připojení naprostá většina společností prosazuje trvalé připojení svých zaměstnanců k podnikové síti jednak z důvodu fixních měsíčních poplatků a z důvodu neustálého nárůstu přenášených dat, pro které vytáčené připojení nestačí. Vytáčené připojení zůstává aktuální většinou už jen pro použití obchodními cestujícími nebo pro jednoduchý přenos elektronické pošty.