Menu Zavřít

Teleworking v kostce

14. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Systém práce z domova vyžaduje určité kvality technické i lidské, a proto není vhodný pro cokoli a kohokoliv. Jde v podstatě o všechny profese, které nevyžadují přímý kontakt s kolegy a zákazníky v prostorách společnosti. Teleworking mohou využívat programátoři, pojišťovací agenti, účetní, architekti a grafici, výtvarníci, manažeři, právníci, překladatelé.

Systém práce z domova vyžaduje určité kvality technické i lidské, a proto není vhodný pro cokoli a kohokoliv.

Jde v podstatě o všechny profese, které nevyžadují přímý kontakt s kolegy a zákazníky v prostorách společnosti. Teleworking mohou využívat programátoři, pojišťovací agenti, účetní, architekti a grafici, výtvarníci, manažeři, právníci, překladatelé. Výčet profesí by byl ještě velmi dlouhý. Člověk pracující z domova by neměl postrádat určité vlastnosti, aby jeho činnost byla co nejefektivnější:

vysoká produktivita

dobré komunikační schopnosti

schopnost řešit problémy

schopnost pracovat efektivně bez dozoru

schopnost organizovat si práci

schopnost dodržovat termíny

schopnost dobře snášet „sociální izolaci“

Technické vybavení

K efektivní práci z domova může pracovník využít:

firemní telefon (mobilní telefon)

kvalitní hlasovou schránku

možnost posílat z domova faxy - prostřednictvím e-mailu

profesionální, spolehlivé internetové připojení

bezpečnost a ochrana dat a informačních databází

Technické výhody služby Homeworking

bezpečný vzdálený přístup k firemní síti

centrální správa uživatelských účtů

dedikované přístupové číslo účtované podle zvýhodněného internetového tarifu

možnost využití bezplatného čísla typu 800

snížení nákladů na přístup k firemním zdrojům proti pevnému připojení

provozní statistiky dostupné přes internet prostřednictvím služby, např. Set Box od Contactelu

Právní aspekty

Protože koncept homeworkingu se v České republice využívá teprve krátkou dobu, české pracovní právo nijak souhrnně neupravuje jeho legislativní aspekty. Je proto žádoucí, aby zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřeli pracovní smlouvu, resp. její dodatek na práci z domova, který všechny aspekty pokryje. Z personálního hlediska se na zaměstnance pracující z domova nahlíží stejně jako na zaměstnance vykonávající své povinnosti na pracovišti. Mezi oběma skupinami nejsou rozdíly v odměňování, zaměstnaneckých výhodách, povinnostech a právech.

(Pokračování na str.V)

(Dokončení ze str. IV)

Pracovní smlouva

Protože organizace a základní způsob práce je v případě homeworkingu naprosto odlišný od klasického pracovního modelu, doporučuje se, aby pracovní smlouva uzavřená zaměstnavatelem a zaměstnancem obsahovala následující: přestože práce z domova dává zaměstnanci určitou svobodu při organizaci vlastního času, měla by pracovní smlouva specifikovat čas, ve kterém bude zaměstnanec plně k dispozici svému zaměstnavateli úkoly a cíle požadované zaměstnavatelem metodu hodnocení, která je samozřejmě odlišná od klasického modelu práce způsob a intenzitu komunikace mezi zaměstnancem a firmou

Vzhledem k tomu, že zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci k výkonu práce určité zařízení, resp. služby, je třeba řešit i otázku případného vlivu na danění příjmů ze závislé činnosti, například při pronájmu zařízení atp.

Možné modely zpoplatňování

Náklady na teleworking se skládají ze dvou částí - náklady na telefonní spojení (pevné nebo mobilní) a náklady za datové připojení. Datové připojení obvykle hradí celé zaměstnavatel, telefonní připojení je buď hrazeno celé zaměstnavatelem, nejčastěji v případě samostatné telefonní linky voláním na číslo 800, nebo zaměstnavatel přímo odpočítá náklady za soukromé hovory. Někdy se u trvalého připojení s možností přístupu do internetu prosazuje i model částečné úhrady nákladů zaměstnancem. Výsledný způsob je samozřejmě závislý od způsobu preferovaným zaměstnavatelem. Ceny za připojení jednoho zaměstnance se odvíjejí od počtu provolaných minut, lze je ale odhadnout v rozmezí cca 1000 - 4000 Kč měsíčně. Výsledný náklad bude samozřejmě záviset na charakteru volání (krátké/dlouhé volání, místní/meziměstské, jen hlas/ data i hlas, účast na telekonferencích) a na politice poskytovatele hlasových služeb (může mít speciální produkt a sazby jen pro teleworkry). Na druhou stranu ceny za přístup do podnikové sítě budou závislé na druhu datového připojení a případně stupni ochrany dat. Pro zjednodušení možno říct, že ceny u trvalého připojení se budou pohybovat v rozmezí 1000 - 6000 Kč za každého zaměstnance. Poplatky jsou u většiny technologií fixní a jsou závislé hlavně na rychlosti připojení. Nezanedbatelným kritériem bude samozřejmě dostupnost zvoleného druhu připojení, ve které vede satelitní připojení a GPRS.

Co musí zajistit sám zaměstnanec a co vyřídí firma?

Záleží na konkrétní dohodě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, ale většinou vše zařizuje zaměstnavatel. V případě, že by bylo potřeba provádět zásahy do telekomunikační infrastruktury nemovitosti, v níž zaměstnanec bydlí a není jejím vlastníkem, měl by si vyžádat souhlas majitele objektu nebo telekomunikační infrastruktury.

Co je zapotřebí, aby se zaměstnanec stal teleworkerem?

1. Telefonní spojení (pevnou telefonní linkou nebo mobilem)

bitcoin_skoleni

2. Přístup do podnikové datové sítě

Telefonní linka je zapotřebí jednak pro hlasové spojení s kolegy a nadřízenými v práci, pro konzultace se zákazníky, účast na telekonferencích, Webkonferencích anebo k přenosu menších objemů dat. Přístup do podnikové datové sítě je zabezpečen buď vytáčeným připojením na vybrané firemní číslo, nebo trvalým připojením (prostřednictvím bezdrátových sítí, satelitního připojení, DSL nebo GPRS). Vzhledem k tomu, že většinou přenášíme důvěrné informace, musí být přenos vždycky kódován nebo případně i šifrován. Způsob datového připojení závisí jednak na dostupnosti jednotlivých připojení (satelit - v podstatě všude, bezdrátové sítě - ve většině měst, DSL - v centrech velkých měst, GPRS - v oblastech pokrytí mobilní sítí) a jednak na množství a pravidelnosti přenášených dat (vytáčené připojení/GPRS - pro menší množství dat a malou četnost přenosů; satelit/bezdrátové připojení/DSL - pro větší datové objemy). Vzhledem k velice příznivým cenám za připojení naprostá většina společností prosazuje trvalé připojení svých zaměstnanců k podnikové síti jednak z důvodu fixních měsíčních poplatků a z důvodu neustálého nárůstu přenášených dat, pro které vytáčené připojení nestačí. Vytáčené připojení zůstává aktuální většinou už jen pro použití obchodními cestujícími nebo pro jednoduchý přenos elektronické pošty.

  • Našli jste v článku chybu?