Sociální ekonomie je pro místní a teritoriální rozvoj nesmírně důležitá O tématu sociální ekonomie, kterou v Evropské unii a kandidátských zemích reprezentují především družstevní organizace, budou jednat v Praze delegáti mezinárodní konference. Mimo jiné o významu práce různě diskriminovaných osob pro podnikatelský sektor.
Sociální ekonomie je pro místní a teritoriální rozvoj nesmírně důležitá
O tématu sociální ekonomie, kterou v Evropské unii a kandidátských zemích reprezentují především družstevní organizace, budou jednat v Praze delegáti mezinárodní konference. Mimo jiné o významu práce různě diskriminovaných osob pro podnikatelský sektor.
Z hlediska různých názorů hraje sociální ekonomie klíčovou úlohu na místní úrovni. Z důvodů přesnosti a jasnosti se následně zmíním o čtyřech hlavních charakteristikách vztahů mezi sociální ekonomií a místním rozvojem:
- kvalitní zaměstnání
- obsahuje sociální kapitál
- posílená demokracie a
- partnerství mezi místními úřady a aktéry sociální ekonomie.
Kvalitní zaměstnání
Nejprve, jako podnikatelský nástroj, jsou sociální podniky typickými klíčovými aktéry při tvorbě místního kvalitního zaměstnání v různých oblastech: v některých případech se sociální podniky staly hlavním místním zaměstnavatelem. Na jedné straně je podle definice sociální ekonomie místní a regionální ekonomií. V e skutečnosti jsou druhy „výroby“ mnoha sociálních podniků nutně místní, protože vyrábějí tak zvané „vztažné zboží“ (relational). Toto zboží je charakterizováno dočasnou přítomností jak výrobce, tak příjemce výroby (tj. klientem). Mnohé oblasti, ve kterých působí aktéři sociální ekonomie, jsou charakterizovány pracovně-intenzivními plány, proto přinášejí velký počet pracovních míst. Můžeme například hovořit o zkušenostech „vesnických družstev“ ve Skandinávii nebo v Irsku, kde téměř všichni venkované jsou zapojeni nebo zaměstnáni v jednom jediném společném družstvu. Podobně můžeme hovořit o zkušenostech konsorcií sociálních družstev v Itálii nebo o sociálních podnicích ve Španělsku, které se zabývají poskytováním služeb občanům. Velice často mohou být tito aktéři sociální ekonomie hlavními zaměstnavateli, z nichž každý má více než 1000 zaměstnanců.
Zahrnutý sociální kapitál
I když je důležitý, není pravděpodobně ekonomický aspekt hlavním elementem, ovlivňujícím místní dopad sociální ekonomie. Jak je často uváděno, sociální ekonomie hraje hlavní roli jak při budování, tak při zlepšování místního, zahrnutého, sociálního kapitálu. Tímto výrazem obvykle vyjadřujeme hodnotu všech sociálních vztahů i místních sítí solidarity v daném teritoriu.
Posílená demokracie
Jako vztažná ekonomie, vytváří sociální ekonomie nutně silné svazky mezi skupinami s odlišným původem, působícími na stejném teritoriu. (Mezi prodejci a příjemci. V některých případech mohou být tyto skupiny částečně totožné). Způsob, jakým jsou tyto svazky vytvářeny, a všeobecné chování komunit je způsobeno interní charakteristikou sociálních podniků, především interní demokracií. V tradičních kapitálově silných podnicích vytváří často nedostatek tohoto aspektu zkraty mezi interním pracovním prostředím (v němž pracovník tráví spoustu času) a externím (sociálně-politickým) prostředím. Na druhé straně mohou být sociální podniky viděny jako pokračování mechanizmů občanské a demokratické společnosti.
Místní partnerství mezi úřady a aktéry
Aspekty, které byly výše stručně shrnuty, nám umožňují v krátkosti uvažovat o vztahu mezi sociální ekonomií a místními úřady (obecními úřady, okresními úřady, regionálními nebo jinými druhy místních volených úřadů). Podrobný rozbor partnerství mezi místními a regionálními úřady a sociální ekonomií byl vypracován Výborem regionů EU v informačním materiálu „Partnerství mezi místními a regionálními úřady a organizacemi sociální ekonomie: přínos pro zaměstnanost, místní rozvoj a sociální soudržnost“ (k dispozici na www.cor.eu.int). Na základě tohoto hlavního dokumentu níže zdůrazňujeme některé klíčové aspekty těchto vztahů. V reprezentativní demokracii mají místně volené úřady jasný mandát od voličů a odpovídají se jim. Nabízí se otázka, jak se mohou participativní aspekty v rámci sociální ekonomie slučovat s reprezentativní demokracií. Zkušenosti v různých zemích a teritoriích ukazují, že dialog a existence mechanizmu informací, konsultací, společných programů a v některých případech rozdělení moci posiluje důvěru v reprezentativní demokracii a rozvíjí pocit, že člověk je součástí komunity - společnosti. Proto není neobvyklé vidět, jak se města často zapojují do partnerství s místními úřady a aktéry sociální ekonomie. Jsme také svědky zvýšeného zapojení do místních voleb.
Zaměstnanost v sociální ekonomii podle zemí EU
Země Absolutní Tj. % zaměstnání
zaměstnanost (EFT) s pevným platem
Rakousko 233 662 8,0
Belgie 206 127 7,1
Dánsko 289 482 13,8
Finsko 138 580 8,1
Francie 1 214 827 6,8
SRN 1 860 861 6,4
Řecko 68 770 3,3
Irsko 151 682 15,8
Itálie 1 146 968 8,2
Lucembursko 6740 4,6
Nizozemsko 769 000 16,6
Portugalsko 16,6
Španělsko 874 408 9,9
Švédsko 180 793 5,8
V. Británie 1 622 962 8,4
Celkem 8 879 546
PRAMEN: STUDIE CIRIEC-INTERNATIONAL, 1998-9