Firma Westinghouse má za sebou první blok a míří do Dukovan
Jeffrey L. Pelusi (42) Ve firmě Westinghouse je odpovědný za veškeré dodávky a zařízení pro jadernou elektrárnu Temelín. Jaderné energetice se věnuje už dvacet let od svého nástupu do společnosti Westinghouse. Od roku 1980 v ní prošel řadou výkonných funkcí, spojených s dodávkami technologických celků. V letech 1996 až 1998 se například podílel na přípravě zdokonalených bezpečnostních systémů pro jaderné elektrárny v Rusku a na Ukrajině (Kurskaja, Smolensk, Leningrad). Ředitelem projektu Temelín byl jmenován v roce 1999. Pelusi vystudoval obor počítačová věda na University of Pittsburgh a poté získal na stejné univerzitě titul MBA.Elektrárna Temelín je pro nás reference, která otevírá dveře
EURO: Ve firmě Westinghouse jste zodpovědný za bezpečnostní systém pro Temelín. Věříte, že jaderná energetika může být bezpečná? Pelusi: Pokud bych nevěřil v bezpečnost jaderné energetiky, asi bych v tomto oboru nikdy nemohl pracovat. Komerční jaderná energetika patří k nejbezpečnějším a nejekonomičtějším zdrojům energie. Neprodukuje žádné skleníkové plyny a nepřispívá ke globálnímu oteplování na zeměkouli. EURO: Jak daleko je nejbližší jaderná elektrárna od místa, kde bydlíte? Pelusi: Společnost Westinghouse postavila první komerční jadernou elektrárnu v roce 1957 v městečku Shippingport, nedaleko Pittsburghu, v němž je sídlo firmy. V současné době je 35 mil od Pittsburghu v provozu jaderná elektrárna Beaver Valley se dvěma reaktory o celkovém instalovaném výkonu 1600 MW. Já a moje rodina bydlíme v Pittsburghu a rozhodně nemáme strach o svou bezpečnost. EURO: Dokončili jste bezpečnostní systém pro Temelín a v těchto dnech ho předáte investorovi, firmě ČEZ. Znamená to, že tím pro vás práce pro tuto jadernou elektrárnu končí? Pelusi: Nelze říci, že zcela končí. Teď předáváme kontrolní a řídící systém pro první blok elektrárny tak, aby byl připraven na zavezení paliva a následné zkoušky technologií. V Temelíně ovšem musíme být i u spouštění reaktoru a máme smlouvu na budoucí servisní činnosti prvního bloku. Kromě toho jsou pořád před námi práce na druhém bloku. EURO: Můžete v této chvíli nějak garantovat, že Temelínu nehrozí havárie, jaká se stala například v Černobylu? Pelusi: Především je nutné si uvědomit, že reaktory v Černobylu mají zcela jinou konstrukci než temelínské. Navíc reaktory v Temelíně jsou vybaveny dnes nejmodernějším řídícím a kontrolním systémem, který zajišťuje maximální bezpečnost provozu. Je známou skutečností, že příčinou havárie v Černobylu bylo selhání lidského faktoru. Od té doby byl zdokonalen systém školení a přezkušování operátorů jaderných elektráren, aby se situace nemohla opakovat. ČEZ se v této souvislosti plně zavázal k tomu, že bude dbát na veškeré bezpečnostní procedury spojené s výcvikem svých operátorů. EURO: V Temelíně předáváte řídící systém, přestože se palivo zaveze až v srpnu. Jak před spuštěním elektrárny zjistíte, že funguje, jak by měla? Pelusi: Kvůli bezpečnosti je to naprosto nutné. Prostě musíme spolehlivost ověřit testy dřív, než se zaveze palivo a elektrárna vstoupí do jaderného režimu. V testech jsme proto sledovali například střední dobu mezi poruchami veškerých hardwarových komponent, a spolehlivost hardwaru jsme tak ověřili i s ohledem na možné poruchy zařízení. Pak jsme ověřovali požadavky konstrukční stability čili projekt softwaru i hardwaru. I tady testování probíhalo už během jejich vývoje čili předtím, než bylo zařízení dodáno. EURO: Pro bezpečnost elektrárny je zřejmě důležitější, jak systém bude fungovat v provozu… Pelusi: Z provozního hlediska jsou pro nás klíčové takzvané horké zkoušky a ty potvrdily, že řídící systém, který jsme dodali, bude fungovat bez problémů. Proběhly už na jaře a celý systém se při nich testoval v režimu běžných provozních teplot. Po zkouškách následovala fáze kontroly a údržby. Během ní ještě společnost ČEZ revidovala celé zařízení, což znamená, že se některé funkční prvky rozmontovaly, aby se zjistilo, zda se během zkoušek nějak neporušily. EURO: Jak je zajištěno, že řídící systém neselže? Pelusi: Spolehlivost systému garantujeme několika způsoby. Velice složitý systém schvalování, jak vlastní elektroniky, tak použitého softwaru, provází už přípravnou fázi čili projekt. Navíc v případě Temelína můžeme garantovat spolehlivost velmi dobře, protože celý systém je projektován tak, aby měl trojnásobné jištění, a každá z jednotlivých funkcí je ještě souběžně zálohována. Takové zálohování má jak hardwarová architektura, tak použité konstrukční prvky. EURO: Dokáže váš systém zastavit reakci i bez zásahu obsluhy? Pelusi: Ano. Je to základní požadavek, pokud by se štěpná reakce vymkla z režimu kontrolovaného procesu. Systém musí v tom případě umět automaticky odstavit reaktor, aniž by k tomu potřeboval zásah lidské obsluhy. Právě proto má zmíněné trojnásobné jištění a jednotlivé prvky zálohu, aby je bylo možné nahradit. Tato záloha čili redundance znamená, že se například instalují čtyři funkční ventilátory tam, kde jsou pro zajištění chodu potřeba jen dva. Důvod je jasný. Zajistit, aby alespoň dva vždy fungovaly. EURO: O Temelínu se ovšem tvrdí, že má vybavení, které jde nad tyto technické požadavky… Pelusi: Ano, je pravda, že firma ČEZ šla v případě této elektrárny ještě dál. Nadstandardní výbavou je diverzifikovaný systém, který zasáhne, kdyby zklamalo trojnásobné jištění. Čili pokud by selhaly i instalované zálohy jednotlivých prvků, je tu ještě další ochrana, která zajistí odstavení reaktoru. EURO: Zastánci Temelína uvádějí, že je vůbec nejlépe vybavenou elektrárnou. Je to pravda? Pelusi: To mohu potvrdit, protože i podle našich informací je její řídící systém nejlepší na světě. Temelín je ovšem unikátní i tím, že se investor rozhodl zvýšit bezpečnost až v době, kdy už byla elektrárna značně rozestavěná. Musím říci, že společnost ČEZ usilovala o maximální bezpečnost elektrárny po celou dobu projektu a nejinak je tomu teď, když se stavba chýlí ke konci. EURO: O zvýšení bezpečnosti bylo rozhodnuto v roce 1995. Objevily se od té doby v jaderné energetice další modernější prvky, které už jste nestačili do systému zabudovat? Pelusi: Nemyslím, že by se za posledních tři nebo pět let něco nového, nebo dokonce převratného objevilo. Pokud se objeví nová technologie, trvá vždy poměrně dlouho, než ji lze využít v jaderné elektrárně. Je to právě kvůli vysokým nárokům na prověření její bezpečnosti. A za tu dobu, co finalizujeme temelínský projekt, o takových technologiích nevím. EURO: Od doby, kdy jste se stali dodavateli řídícího systému, se dokončení Temelína několikrát zpochybnilo. Nebyli jste nervózní? Pelusi: Jakékoliv úvahy a rozhodování o dostavbě Temelína jsme po celou dobu pozorně sledovali. Úspěšně dokončená elektrárna s našimi technologiemi je pro nás významnou referencí. Kromě toho zaměstnáváme řadu českých odborníků a dáváme práci mnoha českým firmám. Z těchto důvodů nám dokončení elektrárny není lhostejné, a to i přesto, že jsme se hned od začátku ve smlouvě jistili proti možnosti, že by společnost ČEZ od smlouvy ustoupila. Představitelé ČEZ byli v posledních dvou letech mnohem přísnější nejen na dodržení termínů, ale i na kvalitu. Předpokládám však, že je to hlavně kvůli zpoždění, které stavba nabrala na počátku výstavby, protože vedení chce každému dalšímu zdržení zabránit. EURO: Dřívější zpoždění firma ČEZ zdůvodňovala mimo jiné právě skluzy v dodávkách vašeho řídícího systému. Byli jste za tato zpoždění nějak penalizováni? Pelusi: Nebyli, protože to nebylo naší vinou. Byli jsme jedním z nejvýznamnějších dodavatelů, a tím i první kandidát na tapetě, když se něco nedařilo a bylo třeba najít viníka. My jsme nastoupili do rozjetého vlaku. Když jsme přišli, byly už provedeny veškeré stavební práce a teprve pak se firma ČEZ rozhodla, že to poslední, co se buduje, tedy kabeláže a kontrolní systémy, musí mít prvky, které zajistí špičkovou bezpečnost elektrárny. Ke zpoždění pak došlo zejména proto, že společnost ČEZ usilovala, aby se instalovaly nejmodernější zabezpečovací prvky, a dost dlouho trvalo, než se dospělo ke konsenzu, které by to měly být. EURO: Takže za zpoždění může pomalé rozhodování ze strany ČEZ? Pelusi: To rozhodně ne. Když se podíváte na to, co firma ČEZ dokázala, je to téměř nadlidský úkol. Vycházel z projektů postavených na bázi ruského reaktoru, který ovšem mimochodem v té době měl nejbezpečnější konstrukci, přidal k nim český požadavek, aby bylo zabudováno co možná nejvíc zabezpečovacích prvků, a nad to postavil zabezpečovací systémy západního typu. Ty systémy dnes splňují jak americké, tak i západoevropské bezpečnostní požadavky. Čili znovu opakuji, že nebylo jednoduché dosáhnout konsenzu mezi ruskou, českou, americkou a evropskou koncepcí ochrany. Myslím, že to, čím společnost ČEZ skončila, je pravděpodobně nejsložitější a zároveň nejbezpečnější systém, který dnes ve světě existuje. EURO: Je toto zabezpečení skutečně mnohem vyšší než jinde? Pelusi: Není mnohem vyšší, ale je možná nejlepší z toho, co jsme kdy dodávali. To lze říci, protože digitální řídící systémy, které jsou součástí Temelína, již několik let fungují v mnoha jaderných elektrárnách. A my jsme jednou z prvních firem na světě, která je zaváděla. Systém pro Temelín se nejvíc blíží předcházejícímu projektu, britské elektrárně Sizewell. Tyto poslední dva projekty, ať už v elektrárně Sizewell, nebo v Temelíně, byly navíc podrobeny i vnější kontrole, verifikaci. Znamená to, že prošly nezávislými testy, které si oba investoři nechali udělat. EURO: Jak často dochází v Sizewellu k poruchám? Pelusi: Pokud bychom mluvili o poruchách, při nichž se spustí ochranný systém, tak velmi vzácně. Konstrukce reaktorů a jejich zabezpečení je takové, že za normálních podmínek má řídící systém reakci pod kontrolou a umí ji ztlumit sám a bez zásahu ochranných prvků. Elektrárna je v provozu zhruba od roku 1995. EURO: V čem je řídící systém Temelína dál než v Sizewellu? Pelusi: Má více funkcí a je kompletnější. Princip ochrany je sice stejný a bezpečnostní systém odstaví reaktor v případě jakékoli poruchy, kterou sám nedokáže odstranit, ale v Temelíně má pro takové rozhodování více informací. Lépe může průběh reakce sledovat i obsluha, pro kterou se monitorují nejdůležitější operace tak, aby mohla v každém okamžiku kontrolovat, že vše probíhá bez problémů. Zjednodušeně řečeno, zatímco v Sizewellu se informace sledují u různých subsystémů a zařízení odděleně, v Temelíně jsou integrované, takže operátor má neustále přehled o celém procesu. Čili právě pokud jde o integraci systému, je temelínský skutečně nejmodernější na světě. EURO: Není tím příliš složitý? Pelusi: Pro operátory a vlastní obsluhu rozhodně ne, protože jí poskytuje kompletní informace a zároveň navrhuje řešení. V dosavadních systémech, kde informace nejsou integrované, je musí obsluha shromáždit a pak se teprve ptát, jaký mají význam pro celkové hodnocení vzniklé situace. EURO: Kde všude se uplatňují systémy Westinghouse? Pelusi: Celkem byly instalovány ve čtyřiceti procentech provozovaných jaderných elektráren. Pokud jde o nové projekty, vloni jsme získali velkou zakázku na dodávku automatického systému řízení provozu pro blok 2 švédské jaderné elektrárny Ringhals. Soutěž byla velmi ostrá, protože si udělali velmi důkladnou prověrku všech zájemců, kteří se soutěže zúčastnili. Do jaderné elektrárny v Kozloduji v Bulharsku dodáváme řídící systém pro bloky pět a šest. Ve finální fázi je tendr amerického ministerstva energetiky na analýzu zabezpečení technologií RBMK čili technologií černobylského typu. EURO: Myslíte, že vám Temelín pomohl v dalších tendrech? Pelusi: Také zásluhou Temelína jsme získali pověst renomovaného dodavatele zabezpečovacích systémů. Netýká se to ovšem jen nás, získali ji také někteří ze subdodavatelů, které teď můžeme využít u dalších projektů například na Ukrajině a v Rusku. Jde o integraci strojního vybavení, dodávky elektroniky a podobně. EURO: Jsou mezi nimi i čeští subdodavatelé? Pelusi: Ano, je to například u elektroniky firma ZAT Control Systems. Dále například Škoda JS Plzeň, která dodává palivové komponenty a prováděla analýzy kompatibility paliva se zařízením elektrárny včetně reaktorů. Možnosti jsou otevřené pro všechny naše místní temelínské dodavatele, kteří prošli náročnou kvalifikací, jako jsou například I&C Energo, Regula a další. EURO: S kterými z nich už nyní spolupracujete jinde než v Temelíně? Pelusi: U ruských a ukrajinských projektů je to firma ZAT. Další pak budou mít šanci, zejména pokud získáme v České republice další zakázku. V současné době se ucházíme o zakázku ve veřejném výběrovém řízení na zvýšení bezpečnosti jaderné elektrárny Dukovany. EURO: Kolik vám ČEZ celkem zaplatí? Pelusi: To nemohu říci, protože je to spíš otázka pro investora. Mohu ovšem potvrdit, že dodávka systému kontroly a řízení je pro nás velký kontrakt. Navíc není jediný. Kromě něj máme kontrakt na dodávku jaderného paliva pro oba bloky, kontrakt na systém monitorování radiace a diagnostiku. EURO: Vaše firma se věnuje jen jaderné energetice. Nebojíte se, že časem přijdete o zákazníky? Pelusi: Myslím, že jaderná energetika nemá příliš mnoho adekvátních alternativ. Spotřeba energie ve světě roste a prakticky tu není k dispozici žádný jiný zdroj. I kdyby se však zastavila stavba nových elektráren, je jich tady spousta v provozu a i ty bude potřeba modernizovat.