Menu Zavřít

Ten, který krotí poštu

18. 11. 2014
Autor: Euro.cz

Konkurence na poštovním trhu ještě nenastala, pošta se chová monopolně, říká Martin Dzúr

Když přišel Martin Dzúr šéfovat Mediaservisu, firma prodělávala denně dva miliony. Byla před krachem. Mediaservis prošel dramatickými změnami a už několik měsíců neprodělává. Firma postupně ukrajuje podíl dominantní České pošty a se státním podnikem bojuje stejně jako každý malý konkurent, který rozbíjí zbytky monopolu. „Firmy se učí vracet se k dopisům a opouštějí e-maily,“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro Martin Dzúr.

* Letos mají alternativní poštovní firmy poprvé podle zákona přispívat do fondu, ze kterého se hradí například ztrátové pobočky České pošty. Víte, kolik byste měli platit, a chce se vám vůbec přispívat?

Nevíme, jestli budeme přispívat, a ani nevíme, jaká by to měla být částka. Natož abychom věděli, jak se k té sumě dospělo. Obracíme se na Český telekomunikační úřad, aby nám dal informace, ale zatím jsme nic nedostali. Víme z médií, že pošta požaduje 1,77 miliardy korun. V poměru k tržbám z poskytování základní služby to je 25 procent, což je pětkrát více než v ostatních zemích v EU.

* A chce se vám platit? Je zákon v tomhle smyslu podle vás v pořádku?

Nemyslím, že bychom měli přispívat na našeho konkurenta, navíc dlouholetého držitele monopolu. Je to firma, která vydělává stamiliony, má dvacet jedna miliard korun výnosů, sponzoruje fotbal, divadla nebo tenis, její manažeři berou obrovské platy a my, kteří jakž takž přežíváme, jí máme poskytovat podporu? Soukromá firma, která je stále ještě ve ztrátě, má financovat ziskovou státní poštu? To mi přijde opravdu absurdní.

* Co by se tedy mělo s fondem stát?

Měl by se zrušit, protože Česká pošta má zákonem garantované takové ceny, které pokrývají náklady na poskytování základní služby. Vedle toho má množství dalších příjmů ve výši až 14 miliard, které konkurenti pošty nemají.

* A nejsou potíže malých operátorů způsobeny jen tím, že dělají svůj byznys špatně?

Tak argumentuje pošta. Můj názor je, že na rozdíl od pošty, která je na trhu historicky již stovky let a před liberalizací mohla investovat do přípravy na boj s konkurencí miliardy ze státních peněz, jsme my takovou možnost neměli. Dle mých informací jenom v posledním čtvrtletí před otevřením trhu šlo o 700 milionů korun.

* Jak je na tom Mediaservis z ekonomického pohledu? Vy jste museli propouštět několik tisíc lidí, přišli jste o distribuci tiskovin…

Před mým nástupem byl Mediaservis před konkurzem, protože díky predatory pricingu ze strany pošty přišel o 75 procent svých tržeb z doručování předplatného. Fixní náklady ve firmě zůstaly. Mým cílem bylo Mediaservis zachránit. Vzhledem k tomu, že jsme firmu museli každý den sanovat dvěma miliony korun, musely přijít na řadu úspory. Odešlo pět tisíc doručovatelů, tedy polovina z celkového počtu. Nyní distribuujeme zhruba miliardu letáků každý rok, měsíčně 1,5 až dva miliony dopisů pro banky, pojišťovny či telefonní operátory. Do záchrany firmy jsme investovali již 300 milionů korun. Firma je teď nastavená velmi dobře, dosáhli jsme vysoké kvality.

* Čísly vyjádřeno…

Rok 2013 skončil ztrátou sto milionů, letos skončíme ve ztrátě kolem čtyřiceti milionů. Další vývoj bude značně ovlivněný rozhodnutími regulátora a legislativou. Záleží také na tom, jestli budeme přispívat do kompenzačního fondu, jestli budeme muset mít DPH tam, kde ho pošta nemá, nebo jak dopadne smlouva o přístupu do sítě České pošty. Co se týká kvality našeho doručení, dosahujeme 99,9 procenta, což je velmi vysoké číslo.

* Říkáte, že kvalitou se můžete rovnat České poště, ale můžete jí konkurovat také cenou? Pošta je přece jen u základních služeb osvobozena od DPH.

Jako lowcostově orientovaná firma se snažíme být hlavně efektivnější a zajímavější, a to jak z hlediska ceny, tak poskytovanou kvalitou.

* Jak odhadujete vývoj trhu listovních zásilek? Poště se každý rok propadají tržby o 700 milionů.

bitcoin_skoleni

Naše očekávání ohledně získání tržního podílu byla vyšší. Mysleli jsme, že trh nebude mít tolik překážek a budeme mít v této době kolem deseti procent tržního podílu. Řada klientů přechází na elektronické výpisy, vidíme ale také trend návratu k dopisům. Mail s reklamou přece jen hned smažete, dopis si lidé spíš přečtou. Pošta si úbytek listů komfortně kompenzuje naopak růstem trhu balíků, o tom už ovšem pošťáci tolik nemluví.

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?