Menu Zavřít

Tendr bez tendru

22. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Opozice podezřívá ministryni Parkanovou z trestného činu

MM25_AI

Na českém ministerstvu obrany je to podobné jako při výstavbě dálnic. Vždy se hledají argumenty, proč zaplatit co nejvíce. Například minulé pondělí ministerstvo oznámilo, že připravuje smlouvu na nákup čtyř lehkých obrněných vozidel Iveco MLV. Hodnota zakázky, jak sdělil tiskový mluvčí Jan Pejšek, představuje asi sto milionů korun, tedy 25 milionů za jedno auto.
Přes opakované žádosti týdeníku EURO ministerstvo nevysvětlilo, proč v této zakázce oslovilo pouze italskou firmu. Na světě přitom existuje více než desítka výrobců lehkých obrněných vozidel, jejichž transportéry mají přinejmenším srovnatelné, ale často lepší technické parametry. Tradiční argument - časová tíseň - vyznívá švejkovsky při pohledu na webové stránky ministerstva. To, že armáda hodlá pořídit pro jednotky Vojenské policie čtyřkolové obrněné transportéry, je oficiálně známo od roku 2004, kdy byl zveřejněn Přehled projektů vyzbrojování plánovaných k realizaci v letech 2005 až 2010. V oficiálních dokumentech je snadno dohledatelné, že v březnu 2004 byla vypsána soutěž na pronájem čtyř vozidel a v roce 2006 dokonce proběhlo transparentní výběrové řízení na lehká obrněná vozidla, jehož vítězem se stala zbrojovka Mowag. Tendr však byl zrušen bez udání důvodu, údajně kvůli formální chybě.
Podobně jako v případě jiného urgentního nákupu, čtyř vozidel Dingo 2 za 135 milionů korun, tedy asi o 40 milionů více, než nakupují naši spojenci, se jeví nabídka italského výrobce až několikanásobně předražená proti konečným cenám, které za plně vybavená auta zaplatily armády jiných zemí (viz Kdo co a za kolik).
To pobouřilo parlamentní opozici natolik, že stínový ministr obrany Petr Hulinský prohlásil, že když Vlasta Parkanová od rozhodnutí koupit vozidla od Iveka neustoupí a nevyhlásí standardní výběrové řízení, bude čelit podezření ze spáchání trestného činu porušení povinností při správě cizího majetku. „Takový postup je nejen nehospodárný a neetický, ale především nezákonný. Není to poprvé, kdy jsou armádní zakázky této vlády provázeny podivnými okolnostmi, které budí podezření z klientelismu a korupce. Ministryně Parkanová i v tomto případě toto podezření naplňuje,“ sdělil týdeníku EURO Hulinský.
Přestože kolegium ministryně již o Iveku rozhodlo, uvolili se minulý týden ministerští zbrojaři vůbec poprvé vyslechnout prezentaci již zmíněného švýcarského Mowagu, který spolupracuje se státní vojenskou továrnou VOP-026 Šternberk. Na otázku, k čemu prezentace, když je rozhodnuto, zástupce Mowagu Václav Buchbauer odpověděl: „Chtěli jsme jen ukázat, že existují i jiná auta, a přispět k mínění, že by se mělo rozhodovat ve veřejných tendrech.“ Jak dodal, Mowag je obrněnce schopen dodat nejméně o tři měsíce dříve než Iveco.

Kdo co a za kolik

  • Belgie: Belgičané si u Iveka objednali 440 obrněnců s opcí na dalších 400. Vyjednali 80procentní offsety. Hodnota 440 vozů je 88 milionů dolarů, jeden tedy vychází na 3,7 milionu korun. Stejná vozidla by AČR kupovala sedminásobně dráž.
  • Velká Británie: Kontrakt na dodávku prvních 400 strojů v hodnotě 166 milionů liber získala britská zbrojovka Alvis Vickers, nyní součást BAE Systems, která vozy MLV vyrábí licenčně pod názvem Panther. Jeden vůz vyjde britské daňové poplatníky na 414 000 liber, tedy na 15,4 milionu korun. Ve srovnání s tím by bylo Iveco pro českou armádu o deset milionů dražší.
  • Norsko: V loňském roce Norsko rozhodlo o nákupu 25 vozidel Iveco MLV, hodnota kontraktu je 9,6 milionu dolarů. Jedno vozidlo vyšlo na sedm milionů korun. Česká republika má podle připravované smlouvy zaplatit za každé ze čtyř vozidel o osmnáct milionů korun více. Nebo jinak – vozidla by byla třiapůlkrát dražší než pro Nory.
  • Chrovatsko: Začátkem letošního roku koupilo Chorvatsko deset vozidel Iveco MLV v ceně 330 000 eur za kus, tedy v přepočtu za 8,8 milionu korun. V tomto srovnání by čeští vojáci zaplatili téměř trojnásobek ceny.
  • Našli jste v článku chybu?