ZPOPLATNĚNÍ KOMUNIKACÍ Dodavatelem systému pro výběr mýtného na českých dálnicích by se měla stát rakouská firma Kapsch. Zda ale systém skutečně vybuduje, zatím není jasné. Výběrovým řízením na dodavatele mýtného systému v České republice prošly čtyři firmy, které nabídly pouze mikrovlnnou technologii.
ZPOPLATNĚNÍ KOMUNIKACÍ Dodavatelem systému pro výběr mýtného na českých dálnicích by se měla stát rakouská firma Kapsch. Zda ale systém skutečně vybuduje, zatím není jasné.
Výběrovým řízením na dodavatele mýtného systému v České republice prošly čtyři firmy, které nabídly pouze mikrovlnnou technologii. Dodavatelé konkurenčního satelitního systému se tendru odmítli zúčastnit s tím, že jeho podmínky jsou pro ně prakticky nesplnitelné a jsou uzpůsobeny mikrovlnnému systému.
Už od samotného začátku se objevovaly spekulace, že zadání je dokonce „šité na míru“ jedné firmě - rakouské společnosti Kapsch. Ta přitom nabídla až třetí nejnižší cenu (respektive druhou nejvyšší), konkrétně 22 miliard korun. „Jsme schopni ale plně garantovat přesný termín dokončení výstavby systému,“ vysvětluje obchodní ředitel české pobočky Kapsche Karel Černý. Pro Kapsch podle jeho slov hovoří zkušenosti s vybudováním a provozem výkonového mýtného v sousedním Rakousku.
OSTATNÍ MAJÍ SMŮLU
Další tři uchazeče ministerstvo dopravy ze soutěže vyřadilo, protože údajně nesplnili zadání tendru. Konkrétně jde o sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group s nabízenou cenou 15 miliard korun, italskou firmu Autostrade (17,5 miliardy korun) a konsorcium firem A. Way a AŽD (33,7 miliardy korun). Firma Autostrade se nechala slyšet, že její nabídku ministerstvo vyřadilo kvůli tomu, že nedoložila certifikáty bezpečnosti práce a kvality.
Podle generálního ředitele Autostrade Giovanniho Castelluciho by to ale neměl být důvod pro odmítnutí nabídky. Zadávací podmínky totiž umožňují některé požadované doklady nebo certifikáty nahradit obdobnými dokumenty. Navíc čas, který ministerstvo dalo na předložení potřebných dokumentů, podle Italů prakticky pořízení certifikátů znemožnil. „Jejich vyřízení trvá i rok,“ vysvětluje Castelluci. Samotné ministerstvo nechce na podobné námitky reagovat a důvod vyloučení vidí jediný: nesplnění podmínek zadání.
VLNA KRITIKY SÍLÍ Tendr má své kritiky nejen v řadách neúspěšných firem. Například podle Autoklubu České republiky soutěž jednoznačně nahrávala mikrovlnným technologiím. Zástupce Autoklubu Václav Špička říká, že satelitní systém lze mnohem lépe využít při regulaci provozu. Představitelé Kapsche ale oponují, že i mikrovlnný systém poskytuje řadu doplňujících služeb a je jen na zadavateli, jaké služby si objedná. Soutěž kritizují i opoziční politické strany. Komunisté podle svého předsedy Vojtěcha Filipa dokonce navrhnou vládě, aby výběrové řízení zrušila. Středočeský hejtman a stínový ministr dopravy ODS Petr Bendl říká, že už samotný způsob nastavení výběrového řízení naznačoval, kdo má vyhrát. „Bude potřeba nechat prověřit soutěž, jestli opravdu proběhla regulérně,“ uvedl. PRVNÍ STÍŽNOSTI JSOU NA SVĚTĚ Zatímco některé neúspěšné firmy zvažují, jak se postaví k písemnému zdůvodnění výsledků tendru, které očekávají od ministerstva dopravy, jiné již jednají. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil na popud sdružení Mytia šetření ve věci výběru dodavatele systému. Toto sdružení, které zastupuje v tendru neúspěšné konzorcium v čele s firmou Ascom Fela, neúspěšné zájemce, považuje za porušení pravidel otevřeného řízení to, že ministerstvo dopravy více než týden po rozhodnutí komise tajilo jméno vítěze. „Informace, které zákon dovoluje a požaduje zveřejnit, jsme zveřejnili, a všechna další rozhodnutí budou uchazečům sdělena opět striktně podle zákona,“ reagovala mluvčí rezortu Marcela Žižková. Do hry o dodavatele mýtného systému vstoupil také premiér Jiří Paroubek. Ten požaduje vyjádření antimonopolního úřadu k výsledkům tendru. Bez pozitivního stanoviska tohoto úřadu prý nelze k budování samotného systému přistoupit. Premiér také žádá ministra dopravy Milana Šimonovského o vlastní analýzu průběhu celého řízení. „Po vyhodnocení mnou požadovaných podkladů bude možné rozhodnout o dalším postupu, případně přistoupit k realizaci projektu. Do té doby vám doporučuji nečinit v této záležitosti žádné další úkony,“ napsal premiér ministrovi. Průtahy kolem vítěze tendru tak mohou vážně ohrozit start výkonového zpoplatnění dálnic, který se plánuje na leden roku 2007. Podle zástupce Kapsche Karla Černého totiž firma na vybudování systému na prvních 970 kilometrech dálnic, na které by se mělo mýtné v první fázi vztahovat, potřebuje zhruba rok. CO MÝTNÉ PŘINESE?**
Mýtné za provoz nákladních vozidel nad 12 tun se má v Česku začít vybírat od roku 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy první třídy by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Pak by se platilo na celkem 2100 kilometrech českých silnic. Stát očekává, že v prvním roce vybere na mýtném přibližně osm miliard korun. Nyní kamiony zaplatí za dálniční známky zhruba miliardu. Sazby mýtného by ministerstvo dopravy mělo zveřejnit v prvním čtvrtletí příštího roku. Zatím se očekává, že by se měly pohybovat v průměru kolem 4,05 koruny na kilometr na dálnicích a 1,9 koruny na vybraných silnicích 1. třídy.