Generace Zhltá celebrity z YouTube, Instagramu, Facebooku, Periscopu a Twitteru. A ze sociálních sítí se stává práce na plný úvazek »
O víkendu v Praze proběhl festival Utubering. Název vychází ze slova YouTube a organizátoři ještě před zahájením očekávali návštěvnost v řádech desítek tisíc lidí. Oficiální slogany slibovaly, že se „sejdou největší hvězdy online generace“ a že akce vznikla „ze snu mít nádherný festival pro generaci Z“. To je generace, která výrazně v mediálním a reklamním světě vytváří novou silnou a alternativní větev. Tito mladí lidé žijí na internetu, nečtou tisk a nesledují televizi. A když už si televizi pustí, tak pořad Hrajeme s Alim, který pár měsíců běží na Prima Cool a který se zrodil na základě fenoménů služeb jako YouTube nebo Twitch, respektive na základě lidí, kteří na tyto služby tvoří obsah.
„Ahojdá, já jsem Jirka,“ takto začíná snad každé video, které několikrát do týdne na svůj YouTube kanál vyvěšuje „youtuber“ Jirka Král. Jeho kanál odebírá přes 330 tisíc fanoušků a příspěvky k dnešnímu dni registrují téměř 47 milionů přehrání. Slabší video si pustí přes 50 tisíc lidí, úspěšnější má kolem 100 tisíc a ta nejlepší i přes 200 tisíc zhlédnutí. Jirka má fanoušky také na dalších moderních sociálních sítích: na Instagramu už jich je bezmála 70 tisíc, na Twitteru přes 26 tisíc a na Facebooku přes 162 tisíc.
Přechod k profesionálům Jirka je ročník 1990 a ještě donedávna pracoval v mediálním domě Tiscali, kde se staral o reklamu pro Skype. Letos ale z práce odešel, protože věří, že letošek bude tím rokem, kdy jeho aktivity na YouTube půjdou zprofesionalizovat.
„Vydělám si asi třikrát až čtyřikrát více,“ porovnává své staré a nové zaměstnání.
Jirka nyní na YouTube dává zhruba 30 videí měsíčně. Díky slušnému počtu přehrání tak získává podíl z reklamy od Googlu. Druhou část výdělků pak tvoří sponzorované díly jeho vysílání. Těch se na kanálu každý měsíc objeví několik a jde v podstatě o tradiční product placement. Jirka například ve hře Minecraft staví festival Majáles, povídá o nové Milce nebo natáčí svůj let v akrobatickém letadle Red Bullu. Důležité je, aby video jako reklama nepůsobilo, aby produkt vkusně zakomponoval, diváky to bavilo a množství reklamních sdělení je nepřehltilo. Videa tvoří sám, nepřejímá již vytvořené klipy od firem a nabídky hodně filtruje.
Podobných youtuberů je v Česku více, a nemálo z nich dokonce dosahuje na větší počty fanoušků a diváků, než má rozjetý a marketingově zdatný Jirka Král. Jak ukazuje naše tabulka, youtuber vystupující pod přezdívkou MenT už má přes půl milionu odběratelů, Gejmr je na tom podobně, GoGoMan se blíží milionu. Většinu těchto celebrit internetového vysílání spojuje jedno – s tvorbou videí začaly teprve před pár lety a nastoupily
na vlnu takzvaných „letsplayů“. Na těchto videích živě přenášejí to, jak hrají počítačové hry. Vše komentují a zároveň komunikují s připojenými diváky. Tím se nabalují fanoušci a vzniká silná komunita. Letsplaye se zdají být silným hnutím. Amazon kvůli tomu za miliardu dolarů koupil Twitch a Google chystá vlastní herní odnož YouTube. Minecraft, který byl a je hlavním tématem lestplayů, udělal z jeho zakladatele dolarového miliardáře.
Celé je to fenomén generace Z, která nestojí o celebrity z plakátů prohnané několika fil try ve photoshopu. Důležitá je autenticita. Se svým oblíbeným tvůrcem videí mohou být každý den po škole, v reálném čase s ním komunikovat a vidí i do jeho soukromí. Z letsplayerů se postupem času začaly stávat celebrity, rostl zájem o videa z jejich soukromí a to pak vyústilo v marketingové značky typu Jirky Krále. Když letsplayeři zrovna nevysílají na YouTube, mohou být s fanoušky v kontaktu skrze fotografie na Instagramu, na videu přes Periscope a tak dále. Oblíbení letsplayeři se navíc často spojují a natáčejí speciální díly společně.
Nejistá budoucnost Jirkův komerční úspěch zní pěkně, ovšem ještě vůbec není jasné, zda se celou tuto scénu podaří nějak stabilizovat a zda celá oblast nebude pouhé sbírání drobků z marketingových rozpočtů. Protože aktuálně to dost často skutečně jsou drobky. Marketingová oddělení firem registrují vlivné osobnosti na sociálních sítích všeho druhu a všemožné agentury se s tím vším učí pracovat. O číslech a investicích se ale nikomu příliš mluvit nechce.
Scéna se každopádně chce více profesionalizovat.
I proto vznikla agentura nazvaná Get Boost. Ta youtubery propojuje s klienty a láká na zajímavá čísla: celkově na téměř 4,5 milionu odběratelů na YouTube, skoro 1,5 milionu fanoušků na Facebooku a více než 270 tisíc followerů na Instagramu. Kromě letsplayerů zastupuje také blogery ze světa módy, životního stylu a zábavy obecně. Cíl je jasný – sdělit inzerentům, že právě tohle je forma, jak nejlépe zacílit na mladé, a naopak blogerům pomoci k výdělkům. Za jednu reklamní spolupráci mohou získat až desetitisíce korun.
„My blogerům neplatíme,“ říká jasně na jednom ze setkání s fanoušky módního blogování marketingová ředitelka rostoucího e-shopu s módou Zoot.cz Pavlína Louženská.
Spolupráce s blogerkami, které mají vliv na určitou komunitu zejména mladých žen, je pro podobné značky zajímavá a poměrně důležitá, peníze se ale příliš neposílají.
Blogující dámy dostanou spíše oblečení, parfémy, rtěnky a další výbavu, která dříve putovala pouze do zavedených dámských časopisů. Blogerky v dárcích natočí třeba video na YouTube, nafotí pár fotek na Instagram a vše propojí s Facebookem a samotným blogem. Díky svému vlivu na danou komunitu se dostanou také na akce typu módní přehlídky.
V případě, že se firmy do placené spolupráce pustí, investují pouze menší částky a zkoušejí, co to udělá. Samsung například chtěl z nového modelu svého chytrého telefonu udělat módní záležitost a s jednou z českých blogerek nafotil pár fotografií. Úkolem bylo telefon zakomponovat do jednotlivých stylů oblečení. Samsung pak fotky použil na svém Facebooku a blogerka jednu z nich nasdílela pro své fanoušky. Akce vyšla na zhruba šest tisíc korun. Podobné je to také v případě blogů z mnoha dalších oblastí, včetně kol, techniky, vybavení pro sport a podobně. Kritická spolupráce se ale moc nenosí. Blogerky raději o produktu, který se jim nelíbí, nepíší. Některé odmítají i placenou spolupráci, protože by si prý připadaly „jako štětky“.
Blogeři každopádně svého jména využívají k dalším výdělkům – nechávají se najímat jako moderátoři, reklamní textaři, správci sociálních sítí a podobně. Blog Autodlak.cz třeba těží z toho, že netradičně píše o autech a autor na základě toho získává i klienty z řad automobilek. Řeší s nimi jejich sociální sítě a využívá trend takzvaného content marketingu.
Nepostradatelné sítě Sociální sítě jsou silné a je pravděpodobné, že jejich význam dál poroste. Generace, která na nich vyrostla, si místo na slunci ještě bude muset vydobýt a ukázat, že takových, jako je Kim Kardashianová, která se proslavila v podstatě jenom tím, že se fotila na sociální sítě, může být více. Nebo že může vzniknout více kvalitní práce. Nicméně osobnosti, které jsou slavné díky zcela jiným aktivitám, už běžně sociální sítě jako důležitý prvek používají. Kdo má ve světě hodně fanoušků na sociálních sítích, zvyšuje svoji šanci na kvalitní reklamní smlouvu. Hodnota fotbalistů, tenistek, basketbalistů, modelek, herců a dalších roste s tím, kolik lidí mimo tradiční billboardy a inzerci mohou oslovit. V Česku je to dobře vidět na příkladu Leoše Mareše. Ten už delší dobu poukazuje na to, že firmám neprodává pouze fotky na jejich reklamy, ale také prostor, který kolem sebe ovládá. Aktuálně je to třeba jeho Instagram, kde má 130 tisíc fanoušků.
Na Twitteru pak dalších 63 tisíc. To je prostor, který značkám může prodat jako součást celé kampaně, navíc s velkým virálním potenciálem, kdy followeři mají pocit, že jsou s Leošem v zákulisí.
Ne na každé sociální síti vše funguje. České celebrity z YouTube sice mají pár tisíc fanoušků i na Twitteru, aktivita se ale ani v nejmenším nedá s YouTube či Instagramem srovnávat. Twitter osídlují spíše vzdělaní a starší lidé s jinými zájmy a vkusem. Českému Twitteru nedominují mladí blogeři a youtubeři, ale zavedené značky ze světa sportu, modelingu či všudypřítomný Andrej Babiš, který se nedávno pochlubil fotkou, jak někde na festivalu močí v toitoice. Twitter sám o sobě má problémy vydělat velké peníze na generaci Z, která ho moc nechápe, a na českém prostředí je to dobře vidět.
Naopak velké dny zřejmě čeká Instagram.
Ten dříve sloužil především jako podpůrná platforma, jeho obliba ovšem roste. Statistiky Obrazeni.cz říkají, že ho u nás používá přes 120 tisíc lidí, některé odhady mluví dokonce o více než 200 tisících a silném růstu. Facebook jako majitel Instagramu chystá na této obrázkové síti zavedení reklam, v rámci kterých umožní cílení i na základě dat z Facebooku. Tyto možnosti zcela jistě přilákají další a další značky a síla blogerů půjde lépe zužitkovat. l
Youtuberland
YouTube je světem youtuberů, letsplayerů a takzvaných vlogů (video blogy). Mnoho letsplayerů vládne
top 10 nejsledovanějším kanálům, z tradičního mediálního světa by se mezi ně vešla pouze Show Jana Krause.
Kanál Oblast Počet Počet zhlédnutí
odebírajících jednotlivých videí
ViralBrothers Virální videa a vtípky. Kluci nyní cílí především 2 177 220 337 945 260
na zahraniční trh a spolupracují s firmami.
GoGoMan Začal na hrách a postupně přidal i další zábavná videa. 988 500 194 709 100
MenT Věnuje se hrám, ale často točí scénky i z dalších oblastí. 541 868 88 619 467
DJ Wich Hiphopový producent. 208 492 86 972 966
GEJMR Začal na hrách a stále se věnuje především jim. 504 137 76 082 411
Hoggy Hodně se věnuje hudbě, záběr má ale i na hry a další oblasti. 347 222 59 143 067
NejFake Různé druhy zábavných videí, vydělává i na 378 429 58 145 733
prodeji triček a podobně.
PedrosGame Věnuje se hrám, především Minecraftu. 375 282 56 497 998
MinecraftBoxCZ Další z populárních hráčů Minecraftu. 347 391 51 328 303
A Cup of Style Dvě blogerky věnující se módě, získávají na popularitě. 47 532 6 446 600
Zasíťované fotky
Na Instagramu funguje především móda, která je často navázaná i na tradiční blogy, facebookové stránky
a videa na YouTube. Velký potenciál bude v zavedení reklamních příspěvků a napojení na přímý nákup.
Účet Oblast Počet followerů
@natali_kot Blogerka roku 2014 (objev) věnující se módě. Vedle Instagramu rozvíjí 12 200
především videa na YouTube.
@petralovelyhair Móda, rtěnky a podobně. Hodně se fotí se značkami. Silná je také na YouTube. 50 300
@adelachloe Módní blogerka s rostoucí popularitou. 7 900
@tatianakucharova Miss World 2006, propaguje některé značky. 39 100
@terihodanova Patnáctiletá módní blogerka s velkým vlivem i na YouTube. 123 000
@MaresLeos Moderátor, který dosah na sociálních sítích využívá i k propagaci. 130 000
Silný je i na Twitteru.
@karolinakurkova Přední česká modelka. 334 000
@bloges_robes Zaměřené na módu, často propagují značky. 6 250
@fashioninmysoul Móda a styl. 127 000
@ejvifreedom Móda a styl. Propaguje i značky mimo módu a propojuje také blog a Facebook. 11 400
Kde se druží Češi
Počet uživatelů sociálních sítí v Česku
4,5 milionu
YouTube
Přes 5,5 milionu diváků
Přes 212 tisíc
Přes 120 tisíc
Zdroj: Socialbakers, Facebook, Google
Celé je to fenomén generace Z, která nestojí o celebrity z plakátů prohnané několika filtry ve photoshopu.
3,54 mld. USD byly tržby společnosti Facebook za první čtvrtletí tohoto roku. Jde o meziroční nárůst o 40 procent, sama firma nicméně očekávala o něco větší růst.
13 procent činil nárůst počtu lidí, kteří se na Facebook přihlásili. Celkový počet lidí, kteří se měsíčně na sociální síť přihlásí, se tedy vyhoupl na 1,44 miliardy. 85 procent z těchto uživatelů se kromě z počítače přihlašuje i z mobilní aplikace. Marketingová oddělení firem registrují vlivné osobnosti na sociálních sítích a učí se s tím vším pracovat. O číslech a investicích se ale nikomu příliš mluvit nechce.
O autorovi| Jan Sedlák • sedlakj@mf.cz