Menu Zavřít

Tenhle závod se nepodařil

13. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Trojnásobný olympijský vítěz nepovede české olympijské hnutí

Proč Železný nevyhrál? Odpověď je nasnadě: nebyl připraven. Jan Železný, trojnásobný olympijský vítěz v hodu oštěpem a jediný protikandidát na pozici předsedy Českého olympijského výboru (ČOV), svůj souboj s lékařem Milanem Jiráskem podcenil. Přestože se všemožně skloňovalo, či dokonce propíralo jeho spojení s agenturou Česká sportovní, neměl za sebou tým, který by ho k vítězství donesl.

Mluviti zlato.

Na jaře loňského roku Dana Zátopková a další osobnosti českého sportu a olympismu navrhly Železnému, aby kandidoval na post předsedy ČOV. Mistr v oštěpařských bitvách si vzal čas na rozmyšlenou, možná i na konzultaci s Českou sportovní, která ho jako aktivního atleta zastupovala. „Ano, jdu do toho!,“ řekl pak. Později prozradil, že to bylo nejtěžší rozhodnutí v jeho životě. Jenže co Jan Železný za tři čtvrtě roku pro úspěch své kandidatury udělal? Nic. Mlčel. Pravdivost mnohokrát osvědčeného přísloví „Mlčeti zlato“ se tentokrát nepotvrdila. Železný se s předsedou ČOV Jiráskem domluvili na smíru a na vzájemném neútočení. Při olympijských hrách v Aténách, kde skončil devátý, oštěpař o kandidatuře nemluvil, poté poskytl dva rozhovory a dva dny před volbou vystoupil v televizi spolu s Jiráskem. S překvapivým návrhem: Milane, odstupme oba od kandidatury! Zvláštní strategie. Někomu se mohla zdát geniální. Druzí se nad ní pousmáli.
Železný vyzýval ve své jediné předvolební řeči před plénem ČOV k týmové spolupráci. On se však na ni nemohl spolehnout. Kdo mu připravil bezkoncepční, nicneříkající projev? Ví se, že za Českou sportovní ovládají Tomáš Petera a Miroslav Černošek. Ti prý tahali za nitky. Dokonce se objevila informace, že zdatný lobbista Černošek pro Železného zajistil 60 hlasů z 94 možných. Ale že by tito pánové nakonec přes Železného Jiráskovi ani nevyhlásili předvolební boj? A pokud ano, jak vypadal? Těžko si představit, že by v jakýchkoliv amerických volbách, natož prezidentských, jeden z kandidátů tak zarytě mlčel.

Jirásek měl motivaci.

Možná nebyl Jan Železný až tak motivován. Například ekonomicky. Finančně je mnohonásobně lépe zajištěn než jeho protivník. Odhady hovoří, že za loňský rok si díky partnerství s Českou sportovní přišel na více než pět milionů korun. Ne že by si Milan Jirásek v 68 letech nemohl spokojeně užívat důchodu, ale údajné plus minus dva miliony korun ročně, které mu plynou z pozice šéfa českého olympismu, pro něj znamenají ještě větší jistotu a možná i motivaci „být u toho“. „Jako předseda ČOV beru 28 000 korun měsíčně čistého,“ potvrdil Jirásek. Mnohonásobně více inkasuje jako člen představenstva loterijní společnosti Sazka. „Ověřoval jsem si to, ale tu částku nesmím vzhledem ke smlouvě zveřejnit,“ poznamenal Jirásek. Pokud by těsně před posledními projevy panovaly jakékoliv pochybnosti o vítězi voleb, po nich bylo vše jasné. Jirásek svého soka deklasoval. Hovořil jasně, na rozdíl od Železného bez chraplavého rozechvělého hlasu, a hlavně k věci. Přesně nastínil, co chce. Průhlednější toky peněz, hlavně od České sportovní, kterou často ve svých předvolebních projevech kritizoval. „Razím heslo: Komerce do služeb sportu. Ne sport jako služka komerce,“ otřel se Jirásek o Českou sportovní před voliteli. Ale krátce po svém zvolení uvedl: „Není v zájmu ČOV ani České olympijské, aby Česká sportovní skončila.“ Na jeho projevu před plénem se podílelo pět odborníků - zkušených sportovních diplomatů a také ekonomů.

MM25_AI

Hušák: One-man show.

Kdo přesně stál před volbou za Jiráskem, není „veřejně dostupná informace“. Dá se vsadit na Sazku. Už protože je v jejím představenstvu. A jak jinak si vysvětlit vystoupení jejího šéfa Hušáka před plénem ČOV? Bavič Petr Novotný by se mohl učit. „Pan Hušák vystupuje na všech valných hromadách akcionářů Sazky a využívá to ke zlepšení informovanosti o Sazce,“ uvedl Jirásek. Ťal do živého. Hušák předvedl dokonalou one-man show, nabádal olympijské hnutí k většímu sázení u jeho společnosti, nastínil její rozkvět. Neopomenul si rýpnout do politiků kvůli zvýšení DPH na vstupenkách na sportovní akce. Skrytě řekl, jak vláda Sazce ublížila. Jeho projev však nikdo z přítomných, pokud ho vůbec poslouchali, neocenil. Kroutili nad ním hlavou, sledovali hodinky. A předsedající Milan Jirásek možná jako maskovací manévr vyprovodil Hušáka od řečnického pultu slovy: „Děkujeme panu Hušákovi za jeho osvětu.“

Jde přece o miliony.

Zůstat v čele olympijského výboru a podílet se na rozdělování stovek milionů korun je lákavé. Vždyť za poslední čtyřletý olympijský cyklus přiteklo k ČOV téměř 400 milionů korun. Neméně to má být v tom právě startujícím, který skončí v roce 2008. Kdo sportovcům přispěje? Dvaasedmdesát procent rozpočtu cyklu je pokryto. Tři ze čtyř generálních partnerů pokračují (ČEZ, Plzeňský Prazdroj a Škoda Auto). U Českého Telecomu se neví. Česká sportovní, jež shání peníze pro Českou olympijskou (oficiální marketingovou agenturu ČOV), s ním prý nejedná. Z poolu oficiálních partnerů neznámo proč vystoupil Agrofert. Ostatní (Adidas, Skanska, Transgas, Zentiva, Živnostenská banka) mají podepsané smlouvy. V poolu jsou však tři volná místa. O tom, zda jedno zaplní Česká pojišťovna, se rozhoduje v těchto dnech. Kdo zaplní další dvě? „To je záležitost České sportovní,“ řekla pouze výkonná ředitelka České olympijské Alena Kindová. Ta však od voleb příliš nekomunikuje, jen vydala krátké stanovisko: Struktura partnerů je záležitostí České olympijské.

  • Našli jste v článku chybu?