Češi mají rádi mobily, které fotografují a hrají
Češi mají rádi fotografie a hudbu, ovšem v jednom společném přístroji. V mobilu. Na trendy, které dorazily do České republiky chce sázet i Nokia. „Největší potenciál letošního roku je v muzice,“ říká Victor Saeijs, šéf divize mobilních telefonů české pobočky společnosti Nokia.
EURO: Penetrace mobilních telefonů dosáhla v Česku loni 112 procent. Dokážou producenti mobilů v takovémto prostředí vůbec růst, přesvědčovat klienty, aby si kupovali nové přístroje? SAEIJS: Nepochybně ano. Loňský rok byl dobrý jak pro celý mobilní průmysl, tak i pro Nokii. V Česku jsme meziročně vykázali 25procentní nárůst prodejů, což je o pět až osm procentních bodů více, než jsme předpokládali, a především je to podstatně více, než rostl trh v jiných evropských zemích: například v Německu, Nizozemsku, Irsku, Velké Británii a Maďarsku. Ve druhém pololetí se konečně rozjely aktivity spojené s nástupem 3G sítě a především jsme stejně jako naši konkurenti začali nabízet přístroje s tak lákavou výbavou, že majitelé mobilů zatouží po novém. Takovém, který bude mít velký displej, lepší fotoaparát, jednodušší vyřizování elektronické pošty a umožní kvalitní poslech hudby. Mobilní telefon je něčím mezi designovou ikonou, produktem, na který může být člověk hrdý, a zábavním zařízením.
EURO: Máte dojem, že se u nás zkrátil životní cyklus používaných telefonů? SAEIJS: Podíváme-li se na prodeje nových telefonů v Česku, je možné pozorovat, že se životní cyklus mobilů zkracuje. Abychom to ale mohli tvrdit jednoznačně, bylo by potřeba mít k dispozici fakta a data za celý trh. Dá se ale říci, že zvyšuje-li se objem trhu, který je plně nasycen, znamená to, že většina lidí obměňuje své telefony rychleji. Myslím si, že v horizontu dvou až čtyř let má český trh lepší podmínky pro další růst než kterýkoli jiný trh v Evropě.
EURO: Které funkce mobilních telefonů budou brzy v tuzemsku udávat trend? SAEIJS: Největší potenciál letošního roku tkví v muzice, boom v oblasti mp3 přehrávačů teprve začal. Apple, který nastolil jakýsi trend tohoto oboru, měl obrovský úspěch po celém světě. Jenže v ČR ještě nedosáhl takové úrovně jako na jiných trzích, což je dobrá příležitost pro naše přístroje, které mají šanci se v tomto segmentu uchytit. Další věcí, kterou mají Češi rádi, jsou fotografie, momentky. Zhruba před čtyřmi lety jsme předvídali, že specializované digitální fotoaparáty přežijí, ale budou se orientovat spíše k hornímu segmentu trhu. Zároveň jsme upozorňovali, že nižší segmenty budou postupně pohlceny mobilními přístroji se zabudovaným fotoaparátem, a to se právě teď děje v Česku. Pokud lidé budou toužit po kvalitních fotkách z dovolené, použijí přirozeně speciální fotoaparát, ale momentky se stanou doménou mobilních telefonů.
EURO: Může mít změna majitelů dvou mobilních operátorů, Eurotelu a Oskara, dopad na nabídku mobilů a na vás jako největšího dodavatele přístrojů? SAEIJS: Je pravdou, že Telefónica a Vodafone po vstupu na český trh mají jisté požadavky, které Eurotel a Oskar neměly. Především co se týká nabídky exkluzivních modelů telefonů nebo přístupu ke službám, jako je portál Vodafone live. Způsob spolupráce s operátory se na místní úrovni mění, ale samotné obchodní vztahy příliš ne.
EURO: Jak vy osobně nahlížíte na nástup 3G sítí v Česku? Vidíte prostor pro zisky operátorů, vezmeme-li v úvahu kvantitativně i finančně omezený trh a miliardové investice do nákupu licencí a výstavby sítí? SAEIJS: Předně je nutné říci, že pro Česko bylo výhodné, že nebylo v první vlně dražení 3G licencí. Jejich ceny zde byly podstatně realističtější než například ve Velké Británii nebo Německu. Druhým faktorem, který hraje UMTS „do karet“, je fakt, že Češi používají mobilní sítě pro připojení k internetu v mnohem větší míře než jinde v Evropě. Operátoři mají rozhodně na čem stavět, mohou nabídnout rychlejší data a generovat nové zisky. V tom vidím velkou příležitost. Skvělým zážitkem jsou také videohovory. U podobných služeb člověk často myslí nejprve na firemní sektor, především zda budou dostatečně kvalitní, a až teprve poté se zaměří na spotřebitelský segment. Přitom je to častokrát úplně obráceně. Lidé začnou videotelefonáty používat nejprve z legrace, například na večírcích, nebo v barech a diskotékách, aby ukázali přátelům, kde právě jsou. Popularita těchto služeb roste ze spotřebitelského segmentu a až se zvýší datová kapacita sítí, zlepší se i video signál, bude je možné používat na firemní úrovni. Zvolí-li operátoři rozumnou cenovou politiku, nevidím důvod, proč by 3G nemělo být úspěšné.
EURO: Zda 3G v Česku uspěje se bude také odvíjet od dostupnosti a cenové hladiny telefonů pro UMTS určených. SAEIJS: My samozřejmě předpokládáme, že se trh s 3G přístroji bude vyvíjet. Ve druhé polovině roku se na trh dostanou telefony za nedotovanou cenu kolem sedmi tisíc korun. Na 3G časem přejde valná část produkce mobilního průmyslu. Řekl bych, že s výjimkou těch nejlevnějších telefonů budou brzy všechny přístroje podporovat kromě všech současných standardů i 3G.