Menu Zavřít

Terryho dědictví

4. 6. 2004
Autor: Euro.cz

Působení Valeskiho nebylo tak úspěšné, jak se na první pohled zdá

Američan Terrence Valeski odešel z Eurotelu. Český telekomunikační trh opouští charismatický muž, který od prosince roku 2000, kdy do firmy nastoupil, si vybudoval v České republice obdivuhodný mediální obraz. Za dobu, kdy byl pánem jednoho z největších a nejvíce ziskových českých podniků, se v médiích o něm v zásadě neobjevila špatná věta. V době jeho vyštípání z Eurotelu se však přece jen vyskytly informace, které odhalují i to, o čem se dosud nehovořilo, nebo nesmělo hovořit. Byl dnes osmapadesátiletý Terry Valeski skutečně tak dobrý manažer, jak byl prezentován v médiích? A v jaké kondici předává firmu svému nástupci?

===== Americká štafeta.

Valeskiho předchůdce, Američan (také) Edward Kingman dokázal za dobu svého působení v Eurotelu ztrojnásobit obrat, dovedl ho mezi tři nejziskovější podniky v České republice a získal pro firmu dva miliony zákazníků. Samozřejmě nikdo neočekával, že Valeskiho výsledky budou srovnatelné. Čísla T-Mobilu se zlepšila a na trh vstupoval agresivní Oskar. Přesto Valeskiho Eurotel má nyní o 2,1 milionu zákazníků více, než získal Kingman (celkem téměř 4,4 milionu) a loni vykázal zisk 7,3 miliardy korun. T-Mobile má zhruba čtyři miliony zákazníků, ale zisk jen 4,4 miliardy. Faktem však zůstává, že Eurotel za Valeskiho působení zvýšil své tržby o 1,9 miliardy korun, zatímco výnosy T-Mobilu za stejnou dobu vzrostly o 6,3 miliardy a i třikrát menší Oskar (co do počtu zákazníků) vyrostl v tržbách o 1,3 miliardy korun.

Moc nerostl.

Když tři měsíce po svém nástupu do čela firmy v rozhovoru pro Lidové noviny srovnával Eurotel se západními mobilními operátory, Valeski tvrdil, že jeho společnost by je hravě porazila. Na otázku, čím je lepší než konkurent Paegas (nyní T-Mobile), odpověděl, že jediné, co ho napadá, je asi to, že šéf Paegasu má podstatně uklizenější stůl. Pak vážně dodal: „Rozdíl mezi námi se za loňský rok zdvojnásobil, nemyslím, že by nás dotahoval.“ V únoru 2003 v rozhovoru pro týdeník EURO Valeski na dotaz, zda Eurotelu přece jen nešlape na paty T-Mobile, uvedl: „Ani ne. I když počet našich zákazníků roste o něco pomaleji než dříve, přibylo jich proti loňsku čtyři sta tisíc. Skutečným klíčem k úspěchu je ale finanční výkon. Náš je mnohem lepší. A podíváte-li se na větší firemní zákazníky, 65 procent jich patří Eurotelu.“
Valeski má pravdu v tom, že důležitý je zisk. Nicméně třeba dodat, že pozice Eurotelu byla od začátku velmi silná. Na minimálně regulovaném trhu jen se dvěma konkurenty, měl kdysi i právní monopol stejně jako matka - Český Telecom. Přesto jeho pokles podílu na trhu byl mnohem výraznější než u Českého Telecomu. Trh mobilních technologií za Valeskiho působení narostl v tržbách zhruba o čtyřicet procent, ale výnosy Eurotelu rostly jen nepatrně, o necelých sedm procent. Navíc nebýt výnosů, které měl od Českého Telecomu, rovnaly by se tržby Eurotelu možná tržbám T-Mobilu.

Velcí utíkají.

Kdeže ty loňské sněhy jsou? Když začátkem loňského roku Valeski mluvil o pětašedesátiprocentním podílu na trhu velkých zákazníků, tak možná zapomněl, že v tomto segmentu, kam patří státní správa a velké firmy, měl o něco dříve Eurotel stoprocentní podíl. To, že Eurotel ztrácí velké klienty, lze nepochybně přičíst normálnímu konkurenčnímu boji, ale údajně se na tomto trendu podepsalo i podobně monopolistické a mnohdy až arogantní chování, jaké kdysi předváděl i Český Telecom.
Koncem května od Eurotelu ke konkurenčnímu T-Mobile odešel po osmi letech významný a věrný zákazník, Česká televize. Výši zakázky mluvčí ČT Martin Krafl nechtěl komentovat, ale smlouva má pokrýt mobilní služby pro 690 SIM karet. Přes relativně nepříliš velký objem zakázky, může být odchod veřejnoprávní televize k mobilnímu konkurentovi určitým obrazem současného stavu, ve kterém se Eurotel nachází.

Dochází dech.

Když v prosinci roku 2000 přebíral Terrence Valeski ředitelskou pozici od Eda Kingmana, měl Eurotel na trhu 4,3 milionu aktivních SIM karet více než padesátiprocentní podíl. Ačkoliv během následujících tří a půl let získali operátoři více než 5,5 milionu nových zákazníků, Eurotel jako lídr trhu jich přilákal „jen“ 2,1 milionu (tedy přibližně 37 procent nově příchozích). Především však Eurotelu klesal výnos z jednotlivých karet (viz níže). Vlivem konkurence a řady jiných vlivů se podíl Eurotelu po celou dobu Valeskiho působení stále snižoval, přičemž v současnosti ovládá zhruba 43,3 procenta trhu z téměř deseti milionů SIM karet. Naopak nejmladší mobilní operátor Oskar, který před Vánoci roku 2000 končil první rok komerčního působení na lokálním trhu, svůj podíl do současnosti více než zdvojnásobil, a dnes s ním volá více než 16,3 procenta mobilních Čechů. Dvojka místního trhu, operátor T-Mobile, který loni na podzim vyhlásil dvouletý plán s cílem získání první pozice českých mobilních komunikací, za poslední tři a půl roku ztratil 2,4 procentního bodu ze svého podílu na současných 40,4 procenta.

Mrtvé duše.

Podíly jednotlivých operátorů jsou vypočítávány na základě počtu aktivních SIM karet. Právě v metodice určování, kolik karet má daný operátor „v oběhu“ se všechny tři firmy liší nejvíce. Problém se týká předplacených karet, které je možné koupit samostatně, nebo v předplacené sadě s mobilním telefonem. Řada lidí si sady s předplacenými kartami kupuje jen kvůli telefonům a SIM kartu po vyčerpání kreditu přestanou používat. Rozdílnost mezi operátory spočívá v „odmazávání“ neaktivních zákazníků, kteří služby nevyužívají. Eurotel má v současnosti v oběhu 79 procent předplacených karet Go z celkem 4,2 milionu svých karet, podíl Twist karet na počtu zákazníků T-Mobile dosahuje 76 procent, předplacené karty Oskara využívá 56 procent klientů operátora.
Zatímco Oskar vykazuje jako neaktivního zákazníka držitele SIM karty, který po dobu šesti měsíců nemá žádný hovor, či nepošle SMS zprávu, T-Mobile nepočítá mezi své klienty majitele SIM karet, kteří neprovedou žádnou akci během jednoho roku. Na konci třináctého měsíce poté T-Mobile SIM kartu deaktivuje a zákazníka ze své databáze „odmaže“. Metodika Eurotelu je v tomto ohledu nejvolnější – za klienta je považováno každé telefonní číslo, které si dobije kredit jednou za 18 měsíců, operátor poté čeká ještě další tři měsíce, a v případě nečinnosti teprve poté deaktivuje kartu. Týdeník EURO má informace, že management Eurotelu to zdůvodňuje tím, že by se špatně motivovali zaměstnanci a především chce být zákazníky vnímán jako vedoucí operátor mobilního trhu. Tato nejednotnost deformuje český trh, protože mezi oficiálními klienty operátora existují jednotky, či spíše desítky tisíc „mrtvých duší“, navíc nelze exaktně zjistit skutečný počet uživatelů mobilních telefonů, respektive SIM karet.

Drtivý propad.

Minimálně stejně zajímavým údajem hovořícím o výkonnosti a příjmech operátorů je průměrná útrata na zákazníka, takzvaný index ARPU. S rostoucí penetrací mobilního trhu, tedy počtem lidí využívajících mobil, tento údaj u všech mobilních operátorů na světě klesá. Mobilní telefon si totiž pořizují lidé, kteří utrácejí za služby méně. V současnosti vykazuje nejvyšší hodnotu ARPU indexu Oskar, jehož průměrný zákazník utratí měsíčně 623 korun, naopak nejvíce šetřivé klienty má T-Mobile. Zákazníkova průměrná faktura, či útrata za předplacené služby Twist dělá měsíčně 452 korun, přičemž v roce 2000 to bylo 570 korun. Jednoznačně největší propad ARPU vykazuje Eurotel, průměrný klient tohoto operátora vydá za mobilní telefon měsíčně 503 korun, nicméně v roce 2000 to bylo 1227 korun, o rok později 818 korun a v roce 2002 dosahoval ARPU index 607 korun. (tabulka nebo graf ARPU, založeno na S:/grafici)

bitcoin_skoleni

Rodinný byznys.

Valeski sice vůbec nebyl arogantní, ale v Eurotelu měl velmi silnou pozici a dovolil si věci, ke kterým by ve standardně řízené společnosti zřejmě nedocházelo. Poté, co se Český Telecom stal stoprocentním vlastníkem Eurotelu, manažeři z mateřské firmy Valeskimu vyčetli, že zaměstnal svého zetě Justina Stocktona (34), který zastával vysokou funkci (content development director) a byl zodpovědný za projekty související se sponzoringem.
Dalším Valeskiho pohřeškem měla být smlouva na poměrně velkou zakázku s americkou konzultační firmou pro oblast informačních technologií Adventis. Problém spočívá v tom, že Valeski je členem sboru poradců firmy Adventis, která je dodavatelem Eurotelu. Nicméně mezi klienty této poradenské firmy jsou uvedeny společnosti, jako BellSouth, Sprint, SBC, Verizon a další, přitom šéfové těchto firem jsou také členy sboru poradců Adventisu. Takže je otázka, proč by v případě šéfa Eurotelu mělo jít o střet zájmů, když podobně jsou na tom i ostatní ředitelé a prezidenti vedoucích telekomunikačních firem. Tyto otázky by měl Valeski zodpovědět, ale od té doby, co se začalo spekulovat o jeho odchodu z Eurotelu, přestal s novináři absolutně komunikovat…
Do fatálního střetu s novým šéfem Českého Telecomu Gabrielem Berdárem se Valeski dostal v dubnu, kdy se pár dní před plánovaným spuštěním vysokorychlostního přístupu na internet pomocí technologií CDMA zjistilo, že Eurotel, ač do projektu investoval již několik set milionů korun, na něj nemá licenci.
Dalším soustem, jež Berdár nedokázal strávit, byla smlouva, kterou Eurotel sjednal se společností Ernst & Young s měsíčním paušálem údajně přes milion korun na provedení hodnocení jednotlivých druhů privatizace Českého Telecomu se zhodnocením výhodnosti každé varianty. „Závazky vyplývající z této smlouvy se datují k loňskému listopadu, kdy pan Valeski zveřejnil svůj zájem koupit Český Telecom společně s managementem Eurotelu. Navíc není vůbec patrné, jak souvisí analýza privatizace Českého Telecomu s povinností jednatelů Eurotelu vykonávat svou činnost s péčí řádného hospodáře,“ rozezlil se Berdár ve vyjádření, které koncem dubna rozeslal médiím.

Privatizační comeback?

Valeski z Eurotelu, který chtěl ještě před několika měsíci koupit, odešel. Jeho rezignace nepochybně souvisí s privatizací Českého Telecomu. Na jeho obranu v dubnu vystoupil generální ředitel České spořitelny Jack Stack. „Proč je šéf Eurotelu nucen odstoupit, když vykazuje úspěchy? Je to snad způsob, jak odměnit manažery, kteří toho tolik vykonali pro akcionáře i klienty?“ ptal se Stack. Valeski je teď volný a divoce se spekuluje o tom, že nastoupí právě do České spořitelny. A zde se do hry vrací Český Telecom a Eurotel. Soutěž na privatizačního poradce pro stát totiž vyhrál tandem CSFB/Česká spořitelna. Pokud Valeski nastoupí do největší české banky, může Jack Stack jeho služby využít právě na tuto zakázku. Avšak jen v případě, pokud smlouva, kterou Valeski při svém odchodu z Eurotelu podepsal, mu takovou práci vykonávat dovoluje.

  • Našli jste v článku chybu?