Menu Zavřít

Tesco dostává jednu ránu za druhou, bát se ale musí i konkurence

8. 11. 2014
Autor: CC BY-NC-SA 2.0: Tesco PLC via Flickr

Představte si, že vás po cestě domů z práce zláká poutač u baru: sleva vaší oblíbené whisky z 60 korun na 40. Dáte si říci pětkrát; zaplatíte 200 a zbytek cesty vás vedle whisky hřeje i pocit, že jste stovku ušetřili. Pokud se ovšem necháte rozehřát příliš a doma prohlásíte, že jste svou návštěvou baru stovku vydělali, budete za blázna. Vaše lepší polovička vám to velice rychle vysvětlí.

Když však přesně takhle postupovali kreativní účetní v britském retailovém řetězci Tesco, bylo všechno v pořádku. Slevy, které dostávali od dodavatelů, účtovali jako příjem a auditor PwC to podepisoval. V účetnictví třetí největší globální firmy ve své branži (po amerických řetězcích Walmart a Costco) to nadělalo paseku ve výši celkem 263 milionů liber.

Temná předpověď

Ještě zajímavější jsou však okolnosti průšvihu a jeho dopad zdaleka nejen na britský řetězec. Zaprvé, vyšetřování je na britské poměry velmi dramatické. Jeden z členů vedení firmy byl zatčen, celkem deset vysoko postavených manažerů bylo postaveno mimo službu či propuštěno. Vyšetřovatelé zabavili desítky notebooků, které nebudou firmě k dispozici po několik týdnů, po něž zároveň nesmějí probíhat jednání s dodavateli. Jak napsal list Daily Telegraph, takový stav „se rovná provoznímu ochrnutí v kritickou chvíli před začátkem vánoční nákupní sezony“.

Zadruhé, případ znovu staví do popředí zájmu auditorskou branži. Kdo pozorně četl jarní vyjádření PwC k Tesku, povšiml si nenápadné věty, která mluvila o „nebezpečí manipulace“ v odhadech příjmů. Aby toho nebylo málo, přidala se ratingová agentura Fitch. Pohrozila snížením ratingu Teska a odhadla, že by řetězec měl přehodnotit 5,6 miliardy liber dosud vykazovaných jako příjmy.

A ještě k tomu je přitom možné, že to nejhorší pro celou retailovou branži má teprve přijít: podle Fitch Ratings je pravděpodobné, že stejně jako Tesco účtují tržby i jejich evropští konkurenti (zatímco těm americkým tamní zákony nařizují vést slevy od dodavatelů ve zvláštní kategorii). Pokud se to potvrdí, mohlo by si to vyžádat reklasifikaci desítek miliard eur a celou branži by zachvátil nepředstavitelný chaos.

Nové ostré vedení

Zatřetí, zprávu pustil do světa sám CEO Teska Dave Lewis krátce po svém příchodu na konci léta. Vzápětí začaly padat hlavy: osm členů vedení se muselo poroučet, mezi nimi i generální ředitel britské pobočky Chris Bush.

Deník Financial Times si zaspekuloval, že Lewis, který přišel z Unileveru, se potřeboval vypořádat s lidmi svého předchůdce Philipa Clarka. Nejbližším Clarkovým kolegou byl právě Bush a list naznačil, že Lewisovi posloužil účetní průšvih jako dobrá záminka pro jeho odstranění – a zároveň mu pomohl snížit očekávání veřejnosti, zákazníků i investorů.

Pokud má list Financial Times pravdu, rozhodl se Lewis jít do značného rizika. Zpráva o účetním průšvihu totiž přichází ve chvíli, kdy je Tesco na zřetelném sestupu ve všech důležitých kategoriích. Jeho evropský byznys nesplňuje očekávání z období před deseti lety, kdy se firma vydala za kanál (mezi jinými i do Česka) – za první letošní půlrok klesly tržby o neuvěřitelných 68 procent.

Tesco globálně - 2013 (částky v miliardách britských liber)
Celkové výnosy Zisk
Británie 43,6 2,272
Asie 11,5 0,661
Evropa 9,3 0,329

V Asii se řetězci daří lépe, ale i tamní prodeje letos podstatně zvolnily. Těžištěm jeho byznysu je nadále Británie, odkud generuje 46 procent svých tržeb, ačkoli působí ve 14 zemích světa. A tady je největší problém Teska – na domácím trhu totiž ztrácí pozici kvůli zostřené konkurenci i nepovedeným vlastním strategickým rozhodnutím.

Když v roce 2010 nastupoval do čela firmy Philip Clarke, jenž předtím působil v Asii, rozhodl se pokračovat v globální expanzi z počátku století. Investoval do internetového prodeje a dalších webových aktivit, v USA převzal řetězec Fresh & Easy, zřídil vlastní realitní kancelář, jež měla zařizovat nákup pozemků pro nové a nové obchody. Jen poslední dvě položky stály Tesco po miliardě liber; dnes se jich firma zbavuje. Celkem podle banky HSBC tak za poslední dva roky přišla o plné tři miliardy liber.

Kvůli zahraničním investicím navíc trpěla klíčová domácí scéna. Tesco sice zůstává zdaleka největším britským řetězcem, ale jeho podíl na neustále rostoucím trhu se za poslední dva roky kvartál co kvartál snižuje. Z jedné strany jej ukusují luxusnější řetězce Marks & Spencer a Waitrose, z druhé strany diskontní hypermarkety Aldi a Lidl. To všechno se promítá do cen akcií – za poslední rok kleslo Tesco z 370 liber na 180.

Co s tím? Banka HSBC odhaduje, že k oživení na britské scéně bude muset Tesco investovat čtyři miliardy liber, především pak zlevňováním vlastních značek (v případě Teska hlavně té levné, Tesco Value), které generují stále větší procento tržeb. Očekává se proto, že Lewisovi nezbude než prodávat aktiva. Nebo přijít s nějakým inovativním účetním trikem, než se na něj zase (ne)přijde.


Čtěte také:

Tesco pod tlakem skandálu prodává luxusní manažerský tryskáč

MM25_AI

Tesco: Když cenná značka rezaví

  • Našli jste v článku chybu?