Největší britská maloobchodní společnost Tesco v prvním finančním pololetí zvýšila provozní zisk bez zahrnutí jednorázových položek o 60 procent na 596 milionů liber (18,3 miliardy korun). Akcie firmy, která působí i v České republice, díky výsledkům a rovněž díky příznivému výhledu hospodaření do roku 2020 zpevnily zhruba o deset procent.
Zisk byl na horní konci očekávání analytiků. Trh výsledky interpretoval jako důkaz úspěchu plánu zlepšení hospodářské výkonnosti firmy, který po svém nástupu do funkce před dvěma roky zahájil generální ředitel Dave Lewis. Tesco se předtím dostalo pod značný tlak kvůli změně v nákupních zvyklostech spotřebitelů, růstu konkurence ze strany diskontních prodejců a rovněž kvůli skandálu kolem nadhodnocování zisků.
Lewis se soustředí na snižování cen, změny v nabídce, zlepšování zákaznických služeb a zjednodušování vztahů s dodavateli. Přikročil také například ke zrušení tisíců pracovních míst a rovněž prodal aktivity firmy v Jižní Koreji a Turecku.
Vývoj hodnoty akcií Tesco za posledních pět dní
Investoři po zprávě o vývoji hospodaření předpokládají, že zavedený britský supermarket může uspět v boji s německými diskontními řetězci Aldi a Lidl, které v posledních letech výrazně zvýšily podíl na britském trhu. Někteří analytici ale varují, že z odchodu Británie z EU by mohly neúměrně těžit diskontní obchody jako je právě Aldi a Lidl, a to kvůli agresivní cenové válce. Tesco zatím na britském trhu zůstává jasnou jedničkou s podílem 28 procent.
Snaha Teska více se zaměřit na diskontní řetězce podle analytiků znamená, že lze čekat další vyostření konkurenčního boje. Otázkou však je, jak dlouho budou tradiční supermarkety schopny s nízkonákladovou konkurencí takový boj vést. Analytik společnosti Bernstein Bruno Monteyne si myslí, že zákazníci, kteří v minulosti na Tesco zanevřeli a začali chodit do Aldi nebo Lidlu, se nyní začnou do Teska vracet.
„To jsou naprosto zásadní změny, které jsme neviděli řadu let. Ukazují, že supermarkety zlepšily nabídku, nejen ceny, ale i služby a další věci,“ řekl. „Aldi a Lidl to nenahradí, ale je to platná alternativa, pokud chce někdo širší nabídku,“ dodal.
Společnost Tesco uvedla, že směřuje k dosažení celoročního zisku 1,2 miliardy liber, což je zhruba v souladu s očekáváním analytiků. Firma dodala, že v rámci snahy o posílení ziskovosti v příštích třech letech zvýší investice do svých obchodů a distribuční sítě. Tesco je třetím největším maloobchodním prodejcem na světě. Na českém trhu působí od roku 1996.
Čtěte také:
Tesco zažalují velcí akcionáři. Chtějí téměř 5 miliard korun
Další sbohem? Tesco popírá spekulaci o odchodu z Maďarska